اقتصادی

موفقیت محققان کشور در ردیابی ویروس‌ها و سالم‌سازی پایه و ارقام مختلف سیب و زیتون

محققان پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی موفق شدند در راستای برنامه بهبود جمعی و ضرب انواع و پایه درختان مهم باغی در کشور ، در بهبود قوانین و گونه های مختلف سیب و زیتون موفق باشند.

به گزارش دیباروز ، دکتر مریم جعفرخانی کرمانی ، عضو هیئت علمی پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی که در حال اجرای پروژه های بهسازی و تولید انواع و پایه انواع سیب و زیتون سالم است ، از آمادگی این مؤسسه برای انتقال این فناوری به بخش خصوصی با توجه به اهمیت بهبود گونه های باغی در کشور خبر داد. مساحت باغبانی در کشور تقریباً سه میلیون هکتار است و میزان تولید این محصولات 16 میلیون تن است که کمتر از نصف میانگین تولید محصولات باغی در کشورهای توسعه یافته است. یكی از مهمترین دلایل كاهش بازده باغات در كشور ، آلودگی گسترده پایه ها و درختان تجاری درختان میوه در ایران با بیماری های باكتریایی و ویروسی است. افزایش 10 تا 15 درصد.

جعفرخانی کرمانی اظهار داشت: پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی در قالب یادداشت های چهار ساله با پژوهشگاه باغبانی ، پژوهشکده ضبط بذر و بذر و معاون باغبانی در وزارت جهاد کشاورزی ، با توجه به اهمیت بالای این پرونده. پایه های درختان کشور را به یک باغ مهم تبدیل کرده است.

عضو هیئت علمی پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی گفت: بیشترین تولید محصولات باغی مربوط به سیب است که با تولید حدود 3/4 میلیون تن و سهم حدود 9 درصد از کل تولید محصولات باغی در سه استان آذربایجان غربی ، آذربایجان شرقی و تهران در کل است. این حدود 51٪ از تولید سیب کشور را تأمین می کند.

وی خاطرنشان کرد: میانگین تولید سیب در کشور که تقریباً 16 تن در هکتار است ، از برداشت جهانی بسیار فاصله دارد ، خصوصاً در کشورهای پیشرو مانند سوئیس (86 تن در هکتار) و اتریش (78 تن در هکتار). یک عامل مؤثر در محدود کردن کیفیت و تولید باغات سیب در ایران ، وجود انواع مختلف بیماریهای باکتریایی ، ویروسی و semirvirus است. اساساً ویروسها به همه بافتهای گیاهی بجز بافتهای بافت حمله می كنند. عفونت گیاهان به ویروس معمولاً در اثر انتقال ویروس از منبع عفونت به گیاه یا انتقال از طریق هرس و تجهیزات باغبانی با سایر تجهیزات آلوده ایجاد می شود.

با اشاره به اهمیت ریشه های سالم سیب و انواع تجاری و گسترش آنها در محیط زجاجیه در تهیه باغ های سالم و در نتیجه افزایش سطح زیر کشت و میانگین تولید این محصول در کشور گفت: در برنامه کشت جمعی و تکثیر ، پاتوژن های باکتریایی و قارچی از روند ریشه زایی از ریشه های سیب خارج شد. برای تشخیص ویروس از آزمایشگاه ، آزمایشات ELISA و RT-PCR استفاده شد. در برنامه های درمانی روش های مختلفی استفاده شده است که رایج ترین آنها کشت ویروس و مریستم آلوده به ویروس است. در این روش ، Meristems به طول 0.5 تا 1 میلی متر از جوانه های محیطی نهال در شرایط استریل در یک فنجان جدا می شود و در یک محیط مخصوص کشت Meristem پرورش می یابد ، سپس نهال های ناشی از ویروس ها آزمایش می شوند.

وی اظهار داشت: در بهبود انواع و قوانین سیب نیز استفاده از سایر روش های درمانی در کنار فرهنگ مریدم ضروری بود. بنابراین ، در دستیابی به این فناوری ، از روشهای تصفیه حرارتی (عملیات حرارتی) ، رشد کامل گیاهان یا کشت آزمایشگاهی در دمای بالا و شیمی درمانی (شیمی درمانی) در جایی استفاده می شود که از مواد شیمیایی مانند رباویرین در کنار فرهنگ Meristem استفاده می شود.

عضو هیئت علمی پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی اعلام کرد: در حال حاضر دانش فنی بهداشت و تولید انواع سیب سالم Shabestar ، Golbahar ، Sharbati ، Deliches Golden، Gala و M9، M7، MM111 و MM106 پایگاههای بهداشتی آماده برای انتقال به تولید مثل و تولید انبوه.

اجرای پروژه های بهبودی و تولید انبوه انواع سالم و پایه های سیب و زیتون با اشاره به کشت زیتون در بیش از 86000 هکتار اراضی باغی در کشور که بیش از 55 هزار هکتار آن حاصلخیز است ، اظهار داشت: تولید سالانه زیتون بیش از 108 هزار تن و تولید زیتون در ایران است. 2 تن در هکتار که در مقایسه با برخی از کشورهای پیشرو از جمله ایالات متحده و مصر که به ترتیب 11 و 10 تن در هکتار بود بسیار کم است.

وی افزود: با توجه به نیاز کشور برای تهیه باغ هایی که از نظر ژنتیکی یکدست و عاری از هرگونه بیماری باشند و منجر به افزایش چشمگیر سطح زیر کشت و میانگین تولید کشور شود ، پیگیری ویروس در ارقام اصلی زیتون برای معرفی گونه های عاری از ویروس است. قرار شد پارک های بهداشتی ایجاد شود. ارقام مورد مطالعه در این پروژه عبارتند از: Arbequin ، تخم کبک ، Conservalia ، امین ، Mishkat و گوزن. نتایج تشخیص ویروسی در زیتون ها حاکی از آن است که درختان زیتون در منطقه العین (طارم) با مشکل عفونت ویروسی روبرو نیستند و پیش بینی می شود که در سایر مناطق کشور نیز یکسان باشند.

به گفته موسسه تحقیقات بیوتکنولوژی ، جعفرخانی کرمانی با اشاره به تمایل مؤسسه تحقیقاتی برای انتقال دانش فنی پروتکلهای بهداشتی ، ضرب ظریف انواع و قوانین سیب و زیتون سالم ، در رابطه با مزایای اقتصادی و بازاریابی این پروژه به منظور کاهش 40 درصدی از خسارتهای باغهای سیب خاتمه داد. ایالت ، با افزایش تولید باغات به حدود 32 تن در هکتار (دو برابر نرخ فعلی) ، کاهش استفاده از سموم دفع آفات به دلیل بیماری ها و باغات عاری از ویروس ، سهولت در هرس و برداشت مکانیکی به دلیل استاندارد سازی ژنتیکی باغ ها و درنهایت ایجاد فرصت های شغلی در شرکت های کشت بافت و تعدد قوانین و انواع را بیان کرد. .

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا