عمومی

آیا روغن زیتون به کاهش وزن کمک می‌کند؟

یکی از سالم ترین و مفیدترین روغن هایی که می توانید به رژیم غذایی روزانه خود بیفزایید روغن زیتون است. بسیاری از افراد از این روغن برای پخت و پز یا به عنوان چاشنی سالاد ، پیتزا یا ماکارونی استفاده می کنند.

به گزارش آژانس “دیباروز” ، Health Line به نقل از “سلامت ایران”: “از مزایای سلامتی استفاده از روغن زیتون شامل کاهش التهاب ، حمایت از سلامت قلب و کاهش فشار خون است.” همچنین ، روغن زیتون ممکن است اثرات محافظتی در برابر سرطان و سلامت مغز داشته باشد.

دارای ترکیباتی است که ممکن است به کاهش وزن کمک کند

بسیاری از فواید روغن زیتون از رژیم مدیترانه ای پیروی می کند.

این سبک غذا به دلیل مصرف زیاد میوه ، سبزیجات ، غلات سبوس دار ، حبوبات ، سیب زمینی ، آجیل و دانه مشهور است. در حالی که رژیم غذایی مدیترانه ای بیشتر دارای ماهی است ، منبع اصلی چربی آن روغن زیتون است و مصرف آن از گوشت قرمز و شیرینی محدود است.

روغن زیتون حاوی اسیدهای چرب اشباع نشده اشباع است که در ترکیب شیمیایی آن یک پیوند کربن اشباع نشده وجود دارد. این اسیدهای چرب معمولاً در دمای اتاق مایع هستند.

نتایج یک مطالعه چهار هفته ای نشان داد ، مردان دارای اضافه وزن یا چاق که به جای چربی های اشباع شده در رژیم های خود از چربی های اشباع نشده استفاده می کنند ، در مقایسه با افرادی که رژیم غذایی با محتوای بالای چربی های اشباع مصرف کرده اند ، از دست دادن وزن کوچک اما قابل توجه از دست دادند. پیگیری ، تست کنید و این در شرایطی است که هیچ تغییر قابل توجهی در کل چربی یا کالری شما ایجاد نشده است.

یک مطالعه دیگر نشان داد که وقتی نوبت به حفظ وزن سالم می رسد ، اسیدهای چرب اشباع نشده ممکن است از چربی های اشباع سود بیشتری داشته باشند.

همچنین در مطالعات مربوط به حیوانات رژیم های غذایی با چربی اشباع نشده با اشباع زیاد نشان داده شده است که از افزایش وزن و تجمع چربی جلوگیری می کند.

علاوه بر این ، روغن زیتون منبع غنی از تری گلیسیریدهای زنجیره متوسط ​​است که به دلیل توانایی آنها در کاهش وزن و حفظ وزن سالم مورد مطالعه قرار گرفته است.

تری گلیسیریدهای زنجیره متوسط ​​حاوی اسیدهای چرب از 6 تا 12 اتم کربن هستند. به سرعت تجزیه می شود و توسط کبد جذب می شود ، زیرا می تواند برای انرژی استفاده شود.

در حالی که برخی از مطالعات تأثیر مثبت تری گلیسیریدهای زنجیره متوسط ​​بر کاهش وزن را نشان داده اند ، برخی دیگر اثری از آن پیدا نکرده اند.

با این حال ، مطالعه ای با مقایسه تری گلیسیریدهای زنجیره متوسط ​​با تری گلیسیریدهای زنجیره ای طولانی نشان داد که تری گلیسیریدهای زنجیره متوسط ​​در تولید هورمون های تنظیم کننده اشتها ، مانند پپتید YY ، که باعث افزایش سیری می شود ، کمک کردند.

یک مطالعه دیگر نشان داد که تری گلیسیریدهای زنجیره ای متوسط ​​با افزایش کالری سوزی و سوزاندن چربی به شما در کاهش وزن کمک می کنند.

نحوه استفاده از روغن زیتون برای کاهش وزن

روغن زیتون ممکن است برای کاهش وزن مفید باشد ، اما به نظر می رسد در صورت استفاده از روش ها و مقادیر خاصی فواید بسیار خوبی دارد.

در حالی که برخی ادعا می کنند که ماساژ روغن زیتون می تواند به کاهش وزن کمک کند ، اما هیچ تحقیق از این ایده حمایت نمی کند. مطالعات نشان داده اند که چنین ماساژ می تواند به افزایش وزن در نوزادان نارس کمک کند.

ادعای دیگر این است که مخلوطی از روغن زیتون و آب لیمو می تواند به شما در کاهش سریع وزن کمک کند. اما این به احتمال زیاد به این دلیل است که روغن زیتون اغلب به عنوان مواد شوینده استفاده می شود ، که معمولاً منجر به دریافت کالری بسیار کم و در نتیجه از دست دادن چربی و ماهیچه ها می شود.

با این حال ، روغن زیتون ، که در رژیم غذایی سالم گنجانده شده است ، داستان دیگری دارد.

یک قاشق غذاخوری (15 میلی لیتر) روغن زیتون حاوی 119 کالری و 13.5 گرم چربی است. در رژیم کم کالری ، این می تواند به سرعت کالری و چربی های شما را افزایش دهد ، بنابراین بهتر است برای جلوگیری از افزایش وزن ، روغن زیتون را به مقدار محدود اضافه کنید.

یک بررسی منظم از 11 مطالعه انتخاب شده به طور تصادفی نشان داد که یک رژیم غذایی سرشار از روغن زیتون برای حداقل 12 هفته منجر به کاهش وزن بیشتر از گروه کنترل شد.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا