عمومی

احداث سدکوچری موجب خشکسالی گلپایگان شده است/اجازه برداشت نداریم – خبرگزاری آنلاین | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرنگار آنلاین ، حسین یار محمدیان عصر امروز دوشنبه در نشستی با مدیران استان اصفهان با بیان اینکه در این شهرستان با عمق فاجعه رانش زمین روبرو هستیم ، اظهار داشت: در بخش کشاورزی ، شبکه آبیاری باید. اقدام بهبود یافته

وی با بیان اینکه وزارت نیرو باید در انتقال آب بین حوضه های آبخیز مبانی و قوانینی را دنبال کند ، تصریح کرد: وزارت نیرو با انتقال آب به سایر مناطق کشور تعادل اکولوژیکی را بر هم زد و اکوسیستم شهر گلبایکان را تغییر داد.

فرماندار گلبایجان با بیان اینکه وزارت نیرو باید مدیریت سد کوچاری را به گولپایکان واگذار کند ، گفت: احداث سد کوچاری باعث خشک شدن سفره های زیرزمینی در شهر کالپایکان شد ، بنابراین وی حرکت کرد.

حدود 82٪ از آبهای سرشاخه های دز به قم منتقل می شود.

رئیس اداره امور عمرانی و برنامه برنامه فرمانداری گلپایکان با بیان اینکه دلیل فرونشست زمین ها در این شهرستان برداشت غیرمجاز آب از چاه ها است ، گفت: منطقه گیل شهر و روستاهای اطراف با بحران شدیدی روبرو هستند.

در این شهر حسین عظیمی با بیان اینکه به دنبال استخراج آب کشاورزی از سرشاخه دز نیستیم ، توضیح داد: مکاتبات متعدد با وزارت نیرو و دفتر استاندار اصفهان نشان می دهد که در سالهای مرطوب ، یک قرن از آب می گذرد به روستاهای بحران زده داده شد. .

وی خاطرنشان کرد: در سالهای کشاورزی 97 ، 98 و 99 تا پایان تیرماه 1400 ، حدود 402 میلیون متر مکعب آب به حوضه داخلی شهر گلبایکان وارد شد که از این مقدار 147 میلیون متر مکعب آب و بخش عمده ای از آن آب به سد 15 خرداد در قم رسوب داده شد.

رئیس برنامه ریزی و امور عمرانی استان کالپایکان افزود: در سالهای زراعی 97 ، 98 و 99 تا پایان تیرماه 1400 میزان ذخیره آب در شاخه های دز 443/15 میلیون مترمکعب بود که از این میزان 362.5 میلیون متر مکعب بود. متر مکعب به فلات مرکزی انتقال یافت و حدود 82٪ از آبهای سرشاخه های دز به قم منتقل شد.

وی با بیان اینکه 82 درصد از آب منطقه طبیعی شهرستان گلبایکان به قم منتقل شده است ، گفت: در سال گذشته و امسال 132 و 107 میلیون متر مکعب آب به فلات مرکزی منتقل شده است ، بنابراین باید این موضوع روشن شود . آیا نوشیدن

عظیمی توضیح داد: وزارت نیرو انتقال آب بین مناطق را برای کشاورزی ممنوع کرده است ، در حالی که برداشت این حجم آب برای توده ها بیش از آب آشامیدنی است.

وی خاطرنشان کرد: در شهر گلبایگان اگرچه ذخایر آب این شهر آورده شد اما اجازه استخراج آب از سد گلبایگان را نمی دهد و فقط 18 میلیون متر مکعب اجازه برداشت از چاه را داشت که منجر به فرونشست زمین.

دکمه بازگشت به بالا