علمی و پزشکی

ادامه اعتراض‌ها به «ممنوعیت سفر به ایران»

رئیس انجمن تورگردانان ایران در ادامه اعتراض به ممنوعیت سفر 15 روزه گفت: این مصوبه علاوه بر ممنوعیت سفر از 12 کشور به ایران، تنها ورود گردشگران خارجی را ممنوع کرده و محدودیتی برای دیگران ایجاد نمی کند. مسافران.» آیا توریست فقط یک Omicron است؟

ابراهیم پورفرج در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران گفت: کاملا واضح است که ممنوعیت سفر 15 روزه به ایران از روی بی اطلاعی از گردشگری صادر شده است، عدم آگاهی باعث خطا می شود، اگر نگران هستند. با گسترش بیشتر Omicron در ایران، تمامی ورودی ها بسته شود و به همه خارجی ها اجازه سفر داده نشود، اما چنین تصمیمی گرفته نشده است و سفر به ایران فقط برای گردشگران ممنوع است، آیا درآمدی که گردشگر در کشور به دست می آورد کمتر است. آیا تاجر و سرمایه گذار و بیمار و دانشجویی که ورودشان به ایران بلامانع و ممنوع است نمی تواند ناقل ویروس باشد فقط گردشگر باعث انتقال ویروس به کشور شده است؟

وی در پاسخ به این سوال که چگونه در جلسه ای بدون حضور و نظر وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی این تصمیم برای حوزه گردشگری اتخاذ شد؟ وی ادامه داد: این امر دو دسته را از سفر حرام کرد. گردشگر و مسافر طبیعت. چرا مسافر طبیعتی که از منطقه ای به منطقه دیگر سفر می کند و تمام وقت خود را در طبیعت و با ماشین شخصی می گذراند دیگر جایز نیست!؟ اگر سفر خطرناک است، باید برای همه خطرناک باشد. مفاد این دستورالعمل دقیقاً مشخص می کند که تصمیم بدون نظر کارشناسی گرفته شده و جای اعتراض و اصلاح وجود دارد.

این تورگردان با اشاره به تعلیق ویزای توریستی ایران به مدت 20 ماه گفت: صدور این ویزا از 5 آنلاین ماه 1400 از سر گرفته شد و با آژانس های گردشگری خارجی صحبت کرده و بر اساس این شرایط قانونی تعهداتی را پذیرفته ایم. الان دقیقا در پایان سال که همه این شرکت ها تعطیل و صعب العبور هستند و در ایران هم حکم بسته شدن مرزها به مدت 15 روز به روی گردشگران خارجی و عدم صدور ویزای توریستی صادر شد. مسافری که دارد چه باید کرد. قبلاً ویزا گرفته و بلیت خریده و قصد سفر به ایران در تعطیلات کریسمس و سال نو را دارد. جدید نحوه اطلاع مسافر از مقررات جدید و فوری در زمان تعطیلی آژانس خارجی به مسافری که باید چه پاسخی بدهیم. تعهد داده است؟

وی افزود: مسافر وارد هواپیما شد اما او را سوار نکردند و اجازه ورود به آن سوی مرز را ندادند. این مصوبه قرار بود از روز شنبه 25 دی ماه اجرایی شود، اما از 20 دی ماه اجرایی شده است. تورگردانان پس از دو سال بیکاری به این مسافران غرامت از کجا پرداخت می کنند؟ آیا امکان اجرای یک تصمیم یکباره وجود دارد؟ این دستورالعمل ها زمینه بی اعتمادی را ایجاد می کند. سایر شرکت ها و گردشگران خارجی چگونه می توانند به ما اعتماد کنند؟ اگر بخش خصوصی نیز مانند این کشور آسیب ببیند. به عنوان راهنمای تور، از طرف کشورم متعهد می شوم.

برفرج همچنین از تلاش وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی برای اصلاح یا بازنگری این مصوبه خبر داد و گفت: حداقل می توانیم مانند سایر کشورها عمل کنیم، یعنی علاوه بر کنترل کارت واکسن و آزمایش PCR، یک آزمایش مولکولی نیز انجام دهیم. به محض ورود مجدد آن گرفته می شود.» زمانی که مرزها نباید بسته شود و ورود ممنوع باشد. این تصمیمات اشتباه از روی ناآگاهی فقط منجر به آسیب و بی اعتمادی می شود.

وزارت کشور 29 آذرماه با صدور بخشنامه ای سفر 12 کشور آفریقایی و اروپایی را به مدت 15 روز بر اساس مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا به ایران ممنوع کرد. همچنین این دستورالعمل برای ورود اتباع خارجی از مرزهای زمینی، هوایی و دریایی از روز شنبه 25 دی ماه 1400 برای مدت 15 روز فقط برای دارندگان مجوز اقامت معتبر جمهوری اسلامی، ویزای تحصیلی، ویزای ورود (شامل بازرگانان و بازرگانان)، ویزا با حق کار، ویزای پزشکی (گردشگری سلامت) و ویزا با حق کار سرمایه گذاری و دارندگان آنلاین خروج و بازگشت از پلیس مهاجرت و گذرنامه.

این دستورالعمل به طور مشخص از تعلیق ویزای توریستی ایران به مدت 15 روز خبر می دهد. صدور ویزای توریستی ایران از ابتدای سال 1399 به دستور ستاد ملی کرونا متوقف شد و در 5 آبان 1400 با دستور رئیس جمهور از سر گرفته شد.

هرمت الله رفیعی، رئیس انجمن دفاتر خدمات مسافرتی ایران نیز این مصوبه را “غیرحرفه ای” و “اشتباه” توصیف کرد و گفت که صدور ناگهانی این مصوبه و اجرای فوری آن تعدادی از گردشگران را پشت مرزهای ایران نگه می دارد. .

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا