اقتصادی

از نیم میلیونی شدن تولید مسکن تا ورود تکنولوژی

در هشتمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی با عنوان «مسکن. موتورهای تولید» موضوعات مختلفی از جمله افزایش تولید مسکن و رسیدن به نیم میلیون واحد در سال، پالایش نفت با ساخت مسکن، سهم 12 درصدی تولید ناخالص داخلی در تولید ناخالص داخلی و یک پیشنهاد برای تشکیل یک گروه A کار برای به حداکثر رساندن استفاده از ابزارهای مالی در مسکن این بخش وضعیت خود را مورد بحث قرار داد.

به گزارش دیباروز، امروز هشتمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی با عنوان «مسکن.موتورهای تولید» در حال برگزاری است. محمود محمود زاده معاون وزیر راه و شهرسازی، محمود شایان مدیرعامل بانک مسکن و محمد هادی سبحانیان معاون وزیر اقتصاد در این همایش سخنرانی کردند. احسان خاندوزی وزیر اقتصاد نیز قرار بود در این همایش سخنرانی کند که به دلیل بیماری عروق ویروس کرونا نتوانست در این کنفرانس شرکت کند.

ما بیش از نیم میلیون خانه ساخته ایم

محمود محمود زاده – معاون وزیر راه و شهرسازی – در این همایش با تشریح اینکه از سال 1398 تاکنون 360 هزار پروانه ساختمانی برای 460 هزار واحد در سال 1399 صادر شده است. 520000 دستگاه در سال جاری وی گفت: حدود یک میلیون واحد از نهضت ملی مسکن زمین گرفته ایم و 320 هزار واحد تکمیل یا آماده اجرا شده است و در ابتدای سال آینده شاهد حرکت عظیمی در حوزه ساخت و ساز خواهیم بود.

وی همچنین گفت: تاکنون 3 میلیون و 350 هزار نفر در طرح نهضت ملی مسکن ثبت نام کرده اند و ثبت نام در تمامی شهرهای کشور در حال انجام است. از جمله بر اساس مصوبه ریاست جمهوری برای کمک به تشکیل خانواده و ازدواج مجردان، مقرر شده است که مردان بالای 23 سال ثبت نام کنند و تاکنون بیش از 400 هزار متقاضی مجرد ثبت نام شده اند. بیش از 95 درصد از متقاضیان نهضت ملی مسکن غربالگری شده اند. انشاالله از ابتدای سال آینده یک حرکت بزرگ سازندگی در کشور داشته باشیم.

مهریه مسکن نقدینگی را افزایش نداد

محمود شایان – مدیرعامل بانک مسکن – نیز با بیان اینکه برخی شایعات را مغایرت می دانم، اعلام کرد مهریه مسکن در رشد پایه پولی موثر نبوده است مشاهده شده است که تحلیل های مختلفی وجود دارد مبنی بر اینکه مهریه مسکن باعث افزایش رشد نقدینگی و رشد پایه پولی شده است. اما آمار بانک مرکزی خلاف این را نشان می دهد. رشد نقدینگی از سال 1353 تا 1399 به 27 درصد رسید. متوسط ​​رشد نقدینگی در زمان اجرای طرح مسکن آنلاین بین سال‌های 1386 تا 1392، 28 درصد بوده و از سال 1393 تا 1399 به 27 درصد رسیده است.

مدیرعامل بانک مسکن، تسهیلات در بخش مسکن را آسان‌تر از بخش تجاری و صنعتی دانست و گفت: تفاوت بخش مسکن با بازرگانی در این است که اگر تسهیلات به بخش صنعت پرداخت شود، مثلاً 5000 هزار تومان است. میلیارد تومان ممکن است محصول برای فروش و پرداخت اقساطی نیاز نداشته باشد بنابراین سیستم بانکی مجبور است سود تسهیلات را افزایش دهد و خود به خود بعد از پنج سال بدهی 5000 میلیارد تومانی بخش بانکی به سیستم بانکی تبدیل شود. بیش از 10 هزار میلیارد تومان است. یعنی عملاً منابع مسدود است، اما در بخش مسکن اصلاً بلوکه نشده و پس از مدتی مشارکت، بازگشت تسهیلات آغاز می شود.

روغن برای مسکن

محمدهادی سبحانیان معاون وزیر اقتصاد با اشاره به شعار اصلی دولت برای ساخت سالانه یک میلیون واحد مسکونی گفت: نقشه راه رشد غیرتورمی و عدالت محور را طراحی کردیم که سعی کردیم مجموعه ای از اقتصادهای مختلف را در بر گیرد. اقداماتی برای دولت.» این برنامه سه رکن اصلی داشت که یکی از آنها رشد اقتصادی بود. در سه دهه گذشته رشد اقتصادی ما نزدیک به صفر بوده است که یکی از دلایل آن پایین بودن سرمایه گذاری در کشور بوده است. یکی دیگر از محورهای کنترل تورم و موضوع سوم، عدالت محوری است.

وی با بیان اینکه سهم مسکن از تسهیلات بانکی حدود 5 درصد است و باید افزایش یابد، گفت: روش های تامین مالی می تواند متنوع باشد. در کشور ما نقدینگی زیادی وجود دارد و مردم نیز علاقه مند به سرمایه گذاری در مسکن هستند. در این صورت، تراست های زمین و ساختمان یا بحث اجاره حرفه ای می تواند منجر به افزایش ساخت و ساز شود. همچنین روند تصفیه نفت با ساخت مسکن این موضوع در دستور کار وزارت راه و شهرسازی نیز قرار دارد و می تواند چشم انداز خوبی در انتقال فناوری داشته باشد.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا