اجتماعی

افزایش سرعت فرونشست زمین در تهران

رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران در تهران از افزایش فرونشست زمین در پایتخت خبر داد و تاکید کرد که این پدیده تاثیر قابل توجهی بر واحدهای مسکونی نخواهد داشت.

رضا کرمی محمدی در مصاحبه با خبرگزاری دانشجویان ایران ، وی در مورد افت زمین در تهران و آخرین مورد آن گفت: با نگاهی به امکانات و تجهیزاتی که سازمان پیشگیری و مدیریت بحران در تهران خریداری و ارائه کرده است ، در سالهای اخیر ما توانسته ایم وضعیت فرود را از طریق اینترنت رصد کنیم. از طریق ماهواره و GPS. “این مشاهدات نیز ظاهر می شود. که این پدیده در حال گسترش است.

وی بر لزوم اشتباه گرفتن پدیده رانش زمین تأکید کرد و گفت: برخی معتقدند که رانش زمین همان چیزی است که در اثر رانش زمین رخ می دهد ، در حالی که رانش زمین ناشی از رانش ناگهانی زمین و تشکیل حفره های بزرگ در قلب زمین است. با گذشت زمان در اعماق زمین ایجاد شده و ناگهان با ریزش سطح ظاهر می شود. مانند آنچه چند سال پیش در منطقه شهران تهران اتفاق افتاد. اما فرونشست یک فرونشست تدریجی در سطح زمین است که در شرایطی مانند خشکسالی ، کاهش آبهای زیرزمینی و غیره رخ می دهد.

کرمی محمدی با تاکید بر اینکه شهروندان نباید از فرونشست زمین و وحشت بترسند ، گفت: خطرات فرونشست ساختمانهای معمولی مانند ساختمانهای مسکونی و … بسیار کم است. این مسئله می تواند برای سازه های بزرگ ، پل ها ، لوله های آب و غیره مشکل ایجاد کند. ما همچنین مطالعات لازم را روی پل ها انجام دادیم و متوجه شدیم که خطر پل ها از نظر فرود تهدید کننده نیست.

رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران تهران مناطق آسیب دیده از رانش زمین گفت: “این پدیده بیشتر از جنوب غربی تهران مشاهده می شود و در مناطقی مانند 22 افزایش می یابد.” اما باز هم تاکید می کنم که خطرات برای سازه های معمولی کم است و شهروندان نباید نگران آنها باشند.

وی گفت: “فرونشست ناگهانی در جایی رخ می دهد که خاک نرم و دست ساز بشر وجود داشته باشد. خطر اصلی فرونشست تخریب سفره های زیر زمینی است و در نتیجه دسترسی ما به این سفره ها از بین می رود.” این تقسیم بندی هم برای تهران و هم برای کشاورزی اطراف تهران یک فاجعه است.

کرمی محمدی در مورد اینکه در کدام محله های تهران کاهش بیشتری گزارش شده است اظهار داشت: این موضوع در مناطق مختلف متفاوت است اما میزان آن در سال های اخیر افزایش یافته است و در واقع از آنجا که ما دستگاه های نظارتی را نصب کردیم ، می توان در این مورد اظهار نظر کرد و ما وضعیت آن را در سال های قبل نمی دانم. طبق داده های پنج تا ده سال گذشته ، این پدیده در حال افزایش است.

رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران در تهران کاهش را در نتیجه خشکسالی دانست و گفت: وقتی آب های زیرزمینی حذف می شود ، کاهش افزایش می یابد و متاسفانه قابل جبران نیست.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا