اجتماعی

فرونشست زمین، فاجعه خاموش قرن

یک کارشناس حوزه آبخیز گفت: “فرونشست زمین فاجعه خاموش قرن است.” بدون شک مدیریت سفره های زیرزمینی بخشی از راه حل فرونشست زمین است و نباید فراموش کنیم که این آخرین فرصت ما برای نجات سفره های زیرزمینی است. ”

به گزارش دیباروز ، ابوالقاسم حسین پور ، در یادداشتی که وی اظهار داشت فرونشست زمین یکی از خطرناک ترین خطرهای طبیعی در قرن گذشته است و زندگی طبیعی ، اقتصادی و اجتماعی ایران را به دلیل تخلیه بی صدا مخازن آبهای زیرزمینی در معرض خطر جدی قرار داده است ، کارشناسان پدیده شوم انحطاط زمین را فاجعه قرن خاموش می دانند.

مدیرکل دفتر کنترل سیل و مدیریت سفره های آب زیرزمینی سازمان مدیریت جنگل ها ، علفزارها و آبخیزداری کشور در ادامه مشاهدات خود اظهار داشت: توسعه ناکافی و عدم رعایت اصول مدیریت زمین که منجر به فشار بیش از حد بر منابع آب در اراضی خشک و نیمه خشک در ایران می شود ، دلیل اصلی فاجعه فرونشست زمین است. . استخراج بیش از حد مخازن آب زیرزمینی در دهه های اخیر باعث شده است که 410 مورد از 609 دشت با تعادل منفی ، کسری مخازن و کاهش چشمگیر در سطح آب با سفره های زیرزمینی واقع در مهمترین جمعیت و مراکز تولیدی کشور روبرو شوند.

به گفته کارشناس آبخیزداری ، بهره برداری نادرست شرایط سختی را در 67 درصد سفره های زیرزمینی کشور ایجاد کرده و منجر به معرفی این سفره های زیرزمینی به عنوان سفره های بحرانی و ممنوع با نرخ فرونشست بیش از 35 سانتی متر شده است.

حسین پور در ادامه تأکید کرد که عواقب اقدامات خلاف قوانین طبیعت چیزی نیست جز از بین بردن منابع ارزشمند ، بی ثباتی محصولات کشاورزی ، تهدیدات امنیت غذایی ، مهاجرت قسمتهای زیادی از فلات ایران و عدم تعادل حوزه های آبخیزشناسی ، شاید فاجعه بار باشد. این گستردگی زندگی عادی ، اقتصادی و اجتماعی ما را تهدید می کند.

وی همچنین در یادداشت خود اظهار داشت که خشک شدن چاه ها ، چشمه ها و کانال ها ، کمبود آب در بسیاری از روستاها و شهرها ، خشک شدن زمین های کشاورزی و از دست رفتن ظرفیت ذخیره آب در سفره های زیرزمینی ، از اثرات اجتناب ناپذیر تداوم تخلیه سفره های زیرزمینی و تشدید نشست زمین است. که در نهایت منجر به بیابان زایی می شود. بنابراین ، در شرایط فعلی ایران و ماهیت آن ، تخلیه سفره های زیرزمینی و فرونشست زمین بارزترین نمونه تخریب زمین است. ویرانی که بی سر و صدا و سکوت به فاجعه قرن تبدیل شده است.

این متخصص در حوزه آبخیزداری یک راه حل موثر برای کنترل فرونشست به عنوان مدیریت سفره آب زیرزمینی معرفی و شناسایی کرد: لازم است تمام اقدامات موثر در کنترل و کنترل این پدیده شوم در نظر گرفته شود. به عنوان مثال جلوگیری از چاه های غیرمجاز ، کنترل جریان اضافی از سفره های زیرزمینی ، نصب کنتورهای هوشمند ، تشدید نظارت ، مدیریت مصرف و بهبود بهره وری آب از جمله این اقدامات است ، اما در عین حال ، مدیریت آبخیزداری به ویژه مدیریت سفره های آب زیرزمینی. با عملکرد ذاتی باران و سیل که در زمین نفوذ می کند ، در کنترل روند تشدید فاجعه لغزش موثر است.

مدیرکل دفتر کنترل سیل و آبخوانداری سازمان جنگلداری ، علفزارها و آبخیزداری کشور در کشور ادامه داد که طبق برآوردهای انجام شده 530 متر مکعب در هکتار آبخیزداری و هر هکتار مدیریت سفره آب سالانه به بیش از 1000 متر مکعب آب نفوذ می کند و ذخیره سازی را افزایش می دهد. آب سبز “در خاک” و “آب آبی” در سفره زیرزمینی از چاه ها ، چشمه ها و کانال ها.

حسین پور در پایان یادداشت خود تأکید کرد: مدیریت حوضه های آبخیزداری و مدیریت سفره های زیرزمینی ، با حفظ آب در چرخه طبیعی و پیگیری تلاش های هماهنگ برای کنترل پیامدهای تخلیه سفره های زیرزمینی و کاهش فرونشست زمین. شکی نیست که مدیریت آبخوان بخشی از راه حل مشکل فرونشست است و این ممکن است آخرین فرصت ما برای نجات سفره های زیرزمینی باشد. امید است که این مورد در قانون بودجه سال 1400 و برنامه هفتم توسعه برای مهار فاجعه قرن سکوت لحاظ شود.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا