اقتصادی

“آمایش سرزمین” مهمترین اقدام در موضوع فرونشست زمین

مدیر علمی نشست «بحران فرونشست زمین با مدیریت علمی» تاکید کرد: اساسی ترین کاری که باید در زمینه فرونشست زمین انجام شود بحث آمایش سرزمین است.

به گزارش دیباروز، دکتر فرخ مسجدی رئیس آب، کشاورزی و محیط زیست سازمان برنامه و بودجه کشور در شصت و پنجمین نشست علمی تخصصی با عنوان «بحران فرونشست زمین در مدیریت علمی» که در قالب این نشست برگزار شد، به بررسی علل و عوامل آن پرداخت. وی در یک ویدئو کنفرانس (وبینار) گفت: اخیراً پدیده ای بسیار رایج شده است مانند زلزله، خشکسالی شدید، سیل و گاهی طوفان در این فرود.

مدیر علمی این نشست وجود آلودگی در شهرهای بزرگ و صنعتی که به سرعت در حال افزایش است را یکی دیگر از موارد فرونشست زمین دانست.

وی با اشاره به تعریف نزول گفت: نزول عبارت است از نزول ناگهانی، دفعی یا تدریجی زمین. علت اصلی فرونشست زمین، برداشت منابع آب زیرزمینی است. از سوی دیگر با افزایش دمای هوا، تقاضای آب در زمینه های مختلف از جمله فضای سبز از جمله محصولات کشاورزی که در تولید گنجانده شده است و همچنین مصرف طبیعی منابع آب توسط انسان باعث رشد نزولی می شود.

رئیس امور آب، کشاورزی و محیط زیست سازمان برنامه و بودجه کشور خاطرنشان کرد: اساسی ترین کاری که باید در حوزه لندینگ انجام شود بحث آمایش سرزمین است.

رضا شهبازی، مدیرکل دفتر زمین شناسی، مهندسی و مخاطرات زیست محیطی سازمان زمین شناسی کشور در ادامه این نشست علمی تخصصی به تغذیه بیش از حد در سفره های ریز اشاره کرد و افزود: پمپ ها وارد صنعت کشاورزی شدند. از سال 2016 تا 2009 یک اتفاق عجیب رخ داد، مساحت دشت های درگیر فرونشست در این دوره سه ساله نزدیک به سه برابر شد.

وی خاطرنشان کرد: در سال 2016، 58 درصد از فرودها در زمین های کشاورزی رخ داده است. 5 درصد از زمین های کشاورزی در آن سال کاهش یافت. اما در سال 1398، 48 درصد کاهش در بخش کشاورزی رخ داده است.

به گزارش روابط عمومی مرکز توسعه و آینده نگری، موضوع دیگری که در این جلسه مورد تاکید قرار گرفت، وقوع پدیده فرونشست در لایه های زیرزمینی و عدم ظهور آنهاست که منجر به بی توجهی به این عامل شد. علاوه بر این مشکل، به دلیل نبود اطلاعات در دسترس، زمانی که خیلی دیر شده است از فرود مطلع می شویم.

دکتر سید محسن طباطبایی مزدآبادی دبیرکل انجمن علمی اقتصاد شهری ایران در این نشست گفت: کارشناسان ریسک بین دو کلمه ریسک و ریسک که مفهوم مهمی است تمایز قائل می شوند. خطر به معنای مقدار بالقوه و ماهیت ذاتی یک بلای طبیعی است که در یک محدوده رخ می دهد. از سوی دیگر، ریسک به معنای درجه ای است که ممکن است انسان ها آسیب مالی یا جانی را متحمل شوند یا ساختارهای آنها تخریب شود. بنابراین ریسک دارای سه مفهوم است: سطح ریسک، آسیب پذیری و تعداد جمعیت در معرض خطر.

طباطبایی برخی از مهمترین پیامدهای فرونشست زمین را برشمرد و افزود: افزایش خطر سیل، افزایش انتشار دی اکسید کربن به دلیل افزایش اکسیداسیون توربین ها و مناطق باتلاقی، کاهش تنوع زیستی و ارزش زیست محیطی و همچنین اختلال در مدیریت آب از مهمترین آنها است. عواقب فرونشست .

دکتر آماج پای، رئیس هماهنگ سازی دقیق و مداخله راداری سازمان سنجش نیز به بیان دیدگاه های خود در خصوص موضوع فرود پرداخت و ضمن تشریح ابعاد موضوع، کارهای مربوط به فرود در سازمان نقشه برداری به ویژه با با توجه به تهیه نقشه های به روز، نظارت، ارزیابی مستمر و پرداخت.

پس از پایان جلسه بسیاری از کارشناسان و حاضرین به طرح دیدگاه ها و سوالات خود پرداختند.

وی در پایان از دکتر

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا