اجتماعی

لزوم همکاری‌های منطقه‌ای برای اقدام عملی جهت مقابله با طوفان‌های گرد و غبار

وزیران و مقامات ارشد محیط زیست 11 کشور حاضر در نشست منطقه ای وزرای محیط زیست بر ضرورت همکاری های منطقه ای و فرامرزی برای انجام اقدامات عملی برای مقابله با طوفان های گرد و غبار و ایجاد صندوق منطقه ای برای حمایت های مالی برای اجرای پروژه های مشترک در این زمینه تاکید کردند.

به گزارش دیباروز، به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست، «اجلاس منطقه ای وزرای محیط زیست برای آینده ای بهتر» سه شنبه 30 تیر 1401 با حضور 11 وزیر و مسئولان ارشد محیط زیست در تهران برگزار شد. کشورها، و نتایج این نشست در قالب یک بیانیه صادر شد.

متن بیانیه وزرا و مقامات ارشد محیط زیست کشورهای منطقه مبنی بر همکاری های زیست محیطی برای آینده ای بهتر به شرح زیر است:
روسای جمهور، وزرا و مقامات ارشد محیط زیست آذربایجان، ارمنستان، ازبکستان، امارات متحده عربی، جمهوری اسلامی ایران، ترکمنستان، ترکیه، سوریه، عراق، عمان و قطر روز سه شنبه در نشست همکاری های زیست محیطی برای آینده بهتر شرکت خواهند کرد. . در تاریخ 21 ژوئیه 1401 (12 ژوئیه 2022) در تهران، جمهوری اسلامی ایران برگزار شد.
با هدف تقویت همکاری‌های منطقه‌ای برای مقابله با چالش‌های زیست‌محیطی تأثیرگذار بر گستره جغرافیایی گسترده‌تر، شرکت‌کنندگان توضیح دادند که این سند مبنایی کلی برای همکاری‌ها و هماهنگی‌های بیشتر در منطقه است و نیاز به برنامه‌ها و برنامه‌های اقدام دوجانبه و چندجانبه برای پیگیری است. در مورد اهداف این سند همانطور که تاکید شد.

شرکت کنندگان بر لزوم انجام اقدامات هماهنگ و به موقع برای حفاظت از محیط زیست طبیعی منطقه تاکید کردند و بر اهمیت همکاری در زمینه محیط زیست به عنوان یک مسئولیت مشترک و عدم شناسایی این چالش ها از مرزها تاکید کردند و ضمن اذعان به گرمایش جهانی و تغییرات اقلیمی، از بین رفتن تنوع زیستی و آلودگی های زیست محیطی به ویژه طوفان های گرد و غبار از جمله مهمترین مشکلات و چالش های زیست محیطی در منطقه است که نشان دهنده نقش مهم همکاری های فرامرزی در مدیریت محیط زیست منطقه و همچنین نقش مشارکت عمومی، جوانان و سالمندان در دستیابی به محیط زیست سالم و تاکید بر لزوم مقابله با بیابان زایی در کشورهایی که دچار خشکسالی شدید یا بیابان زایی در حال ظهور هستند، تشویق ائتلاف برای مقابله با طوفان های گرد و غبار از سوی سازمان ملل با اولویت بندی فعالیت های خود در این زمینه و همچنین ترویج بسیج. منابع برای افزایش مشارکت های داوطلبانه در راستای قطعنامه های مجمع عمومی سازمان ملل متحد، در مورد نیاز به همکاری موثر، تبادل تجربیات و درس های آموخته شده در چارچوب برنامه ها و ابتکارات آنها برای کاهش انتشار گازهای گلخانه ای، و همسویی با تغییرات اقلیمی و کاهش آن. تاثیرات فرامرزی بین کشورهای منطقه

وزیران و مقامات ارشد محیط زیست در 11 کشور بر اقدام آگاهانه برای مقابله با تغییرات اقلیمی، تقویت یا در صورت لزوم ایجاد شبکه تبادل اطلاعات تاکید کردند و خواستار همکاری نزدیکتر و عمیق تر برای بررسی اثرات تغییرات اقلیمی بر اقتصاد، جامعه شدند. و محیط زیست

شرکت کنندگان در این نشست نگرانی عمیق خود را از کاهش شدید تنوع زیستی و در نتیجه کاهش کمیت و کیفیت خدمات اکوسیستمی ناشی از تغییرات اقلیمی که بر رفاه مردم تأثیر می گذارد، ابراز کردند و بر نیاز مبرم به اقدامات موثر تاکید کردند. و اقدام سریع برای حفظ و احیای تنوع زیستی و همچنین با در نظر گرفتن اهمیت تولید و مصرف پایدار در حفاظت از منابع طبیعی و همچنین نیاز به سازگاری با تغییرات اقلیمی، آنها بر همکاری فرامرزی و تبادل اطلاعات برای بهره‌وری منابع پایدار تاکید کردند. و معیشت پایدار.

وزرا و مقامات ارشد محیط زیست در 11 کشور جهان نگرانی عمیق خود را مبنی بر اینکه آلودگی و زباله های شیمیایی از جمله تهدیدات عمده برای معیشت و سلامت مردم است ابراز داشتند و تاکید کردند که رویکرد یکپارچه و هماهنگ برای مدیریت آلودگی هوا، آب و خاک راهی برای کاهش آلودگی است. . چالش ها و مشکلاتی که به صورت زنجیره ای از قسمتی از محیط به قسمت دیگر منتقل می شوند.

شرکت کنندگان در این نشست به قطعنامه های گرد و غبار صادر شده توسط مجمع عمومی سازمان ملل متحد که منجر به صدور قطعنامه شماره 211/76 شد که اثرات این پدیده را تهدیدی برای سلامت انسان، جوامع و اقتصاد آنها دانسته، اشاره کردند. کشورهای منطقه در کمربند جهانی گرد و غبار قرار دارند. وی بر نیاز فوری به ایجاد چارچوب و مکانیسم برای همکاری های فراملی و یک برنامه اقدام، از جمله ایجاد یک کارگروه فنی تاکید کرد.

در این جلسه با توجه به نیاز مبرم به اقدام عملی برای مقابله با ریزگردها، تدوین برنامه اقدام منطقه ای حفاظت از محیط زیست مورد توجه قرار گرفت. همچنین ایده انعقاد توافقنامه منطقه ای برای تقویت و افزایش همکاری ها بین کشورهای منطقه و ایجاد صندوق منطقه ای برای حمایت مالی از اجرای پروژه های مشترک برای مقابله با طوفان های گرد و غبار در هر یک از آنها پذیرفته شد. کشورها مورد استقبال قرار گرفتند و با توجه به مدیریت آب، تثبیت، احیا و تقویت خاک به عنوان ابزاری برای سازگاری با تغییرات آب و هوا و مقابله با طوفان های گرد و غبار، طرح کمربند سبز از کشورهای آسیب دیده استقبال کرد.
این اعلامیه در تاریخ 21 جولای 1411 برابر با 21 تیر 1391 در تهران به تصویب رسید.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا