علمی و پزشکی

امکان مواجهه با پاندمی‌های جدید وجود دارد

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت بر لزوم ارتقای تاب‌آوری جامعه در برابر اپیدمی‌ها تاکید کرد.

به گزارش دیباروز، دکتر محمدمهدی جویا در کارگاه آموزشی «پایان برنامه توانبخشی کووید-۱۹/آنفولانزا و سایر بیماری‌های حاد تنفسی و توانبخشی» که توسط دانشگاه علوم پزشکی تبریز برگزار شد، گفت: «هنوز امکان مقابله با اپیدمی‌های جدید وجود دارد». برای افزایش آمادگی ما برای مقابله با بیماری ها ضروری است.

وی با اشاره به اختلالات روانی و آسیب های ناشی از اپیدمی کرونا در بین مردم، گفت: این بیماری از ابعاد مختلف برای مردم دنیا مشکلاتی ایجاد کرده است. در طول اپیدمی کرونا، شاهد تعداد زیادی مرگ و میر در سطح جهان بوده ایم. در برخی از کشورها، اقتصاد تحت تاثیر قرار گرفته و مردم تحصیل و کار را رها کرده اند.

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت گفت: حدود دو سال و نیم از شیوع بیماری کووید 19 در جهان می‌گذرد و این اپیدمی درس‌های زیادی به ما داد و باید این درس‌ها را در آینده به کار ببریم. . نسل. در کمتر از یک سال دنیا واکسن کووید 19 را معرفی کرد و در کشور ما با کمک متخصصان داخلی واکسن های مربوطه در کمترین زمان ممکن تجاری شد و بخش زیادی از جمعیت کشورمان در برابر این بیماری مصون شدند. این اپیدمی با واکسن های ملی

دکتر گویا برگزاری این کارگاه را امری مهم در جهت تدوین برنامه های عملیاتی آتی دانست و در پایان گفت: امیدواریم با مشارکت تمامی نهادها و سازمان های ذیربط شاهد برنامه ریزی عملیاتی باشیم.

یک برنامه جامع برای مقابله با بیماری های همه گیر تهیه کنید

دکتر قدیری – رئیس اداره مراقبت های مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت برای تکمیل این برنامه از تدوین برنامه جامع مقابله با اپیدمی ها در کشور خبر داد و گفت: زمانی که سامانه آماده نیست. برای مقابله با بحران اپیدمیولوژیک در بین مردم پاسخ داده می شود و پس از مدتی نسبتا طولانی می توان تا حدودی آن را کنترل کرد. این در حالی است که می توان سیستم را برای مقابله با این بیماری قبل از شیوع آن در جامعه آماده کرد و پاسخ آن را بسیار سریعتر از قبل ارائه کرد.

دکتر قدیری افزود: خطرات زیادی در دنیا وجود دارد و تغییرات اقلیمی احتمال اپیدمی را در جوامع مختلف افزایش می دهد.

وی با تاکید بر اینکه برای مقابله با همه‌گیری نیازمند برنامه‌ریزی بلندمدت هستیم و تنها پس از هر شیوع بیماری می‌توان اقدامات کوتاه‌مدت انجام داد، افزود: بحث سلامت نیازمند تدوین استراتژی برای حاکمیت، حمایت و کمک است. به همه سازمان ها و نهادها». در این راستا باید یک برنامه داخلی و خارجی تدوین شود.

اجرای برنامه کنترل بیماری های عفونی در سه مرحله

رئیس اداره مراقبت‌های مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت ادامه داد: تاکنون برای برنامه‌ریزی همه‌جانبه برای مقابله با بیماری‌های واگیر تلاش شده است، اما اجرایی نشده است. اما اکنون مراحل لازم طی شده و در سه فاز برنامه جامعی برای این امر تدوین شده و در حال بررسی نسخه نهایی هستیم.

قدیری خاطرنشان کرد: کشور ما دارای قابلیت های پراکنده ای است که می توان با این برنامه هماهنگ کرد و به برنامه ای با اجرای داخلی سالم تبدیل کرد. به این ترتیب باید برنامه و آمادگی لازم برای مقابله با اپیدمی قبل از وقوع آن را داشته باشیم.

وی افزود: بر اساس این برنامه شرایط جامعه به طور مکرر مورد ارزیابی قرار می گیرد و در هر مرحله از بیماری، اقدامات مختلف هر سازمان و نهاد شناسایی و پیگیری می شود.

رئیس اداره مراقبت‌های مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت از تهیه برنامه رایانه‌ای نیز خبر داد. این کار مفیدتر از برگزاری جلسات مختلف و تصمیم گیری دیرهنگام خواهد بود.

قدیری تاکید کرد: سازمان‌ها و نهادها باید از این پس بر اساس دستورالعمل‌های مشخص برای برنامه‌ریزی در دوره اپیدمی تلاش کنند تا نیازی به تعطیلی فعالیت‌ها به‌ویژه در صنعت و اقتصاد کشور نباشد.

شایان ذکر است کارگاه ملی تکمیل برنامه ارتقای آمادگی و واکنش به کووید-۱۹/آنفولانزای همه‌گیر و سایر بیماری‌های حاد تنفسی (در حال ظهور و بازپدید) از ۴ تا ۹ تیرماه در تبریز برگزار می‌شود. .

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا