عمومی

اهمیت واکنش سریع به احساسات دیگران

واکنش سریع به احساسات یکدیگر یکی از مهم ترین مهارت های ارتباطی است که هر زوجی باید بداند.

به گزارش دیباروز، اخبار زنده وی نوشت: «در دنیای علم روابط، تحقیقات فراوانی در مورد نحوه ارتباط دو نفر وجود دارد که آنها را از رابطه خود راضی می کند. یکی از مهارت های ارتباطی در این مطالعه نشان داد که اهمیت آن واکنش سریع به احساسات دیگران است. سناریوی زیر را بر اساس تجربه یکی از داوطلبان شرکت کننده در آزمایش در نظر بگیرید:

“چند هفته پیش از چیزی خیلی ناراحت بودم و به همین دلیل با همسرم صحبت نکردم. او از خانه دور بود و وقتی با من تماس گرفت، گریه کردم و به او گفتم. من الان بیشتر از همیشه به او نیاز داشتم….. او با دقت گوش داد و احساسات من را تأیید کرد. او به من گفت که کاملاً شرایط من را درک می کند. “بعد از اینکه فهمیدم او به او اهمیت می دهد و احساسات من را درک می کند ، خیلی احساس آرامش کردم.”

رفتار همسر این زن چیزی است که محققان آن را «واکنش سریع» می نامند. وقتی با کسی صحبت می کنید، به خصوص اگر یک موضوع بسیار شخصی را با او در میان می گذارید، و او با شما به گونه ای رفتار می کند که احساس می کنید کاملا درک شده و معتبر هستید، و احساسات شما برای او مهم است، آن شخص به شما “سریع” نشان داده است. واکنش نشان می دهند.» و به نوعی پاسخگو هستند، در واقع، از نظر روانشناسی، این بهترین واکنشی است که یک فرد به شما نشان داده است.

پاسخ سریع در روابط مهم است

مطالعات نشان می‌دهد که داشتن مهارت‌هایی برای «واکنش سریع» زندگی اجتماعی ما را سالم نگه می‌دارد. در واقع این مهارت نه تنها رابطه زن و شوهر را بهبود می بخشد، بلکه رابطه بین هم اتاقی ها، والدین، نوجوانان و غریبه ها را سالم می کند.

درک، اعتبار بخشیدن و مراقبت از دیگران در بیشتر روابط، در حفظ آن روابط فایده زیادی دارد. در واقع، واکنش سریع به احساسات، افکار و تجربیات آزاردهنده دیگران هنگامی که آنها این احساسات را با ما در میان می گذارند، و همچنین درک و اعتبار بخشیدن به رنج و اندوه آنها، اعتماد به نفس آنها را برمی انگیزد تا آنها با ما احساس نزدیکی و صمیمیت کنند.

بر اساس مطالعات، زمانی که افرادی که با یکدیگر به درستی برخورد می کنند و به سرعت نسبت به احساس آسیب پذیری یکدیگر واکنش نشان می دهند، فرهنگ مشترک، احساس امنیت عاطفی و باز بودن لحن عاطفی بین آنها ایجاد می شود. این ویژگی برای روابط طولانی مدت و برای سلامت روان شخصی ضروری است.

جالب اینجاست که افرادی که می بینند همسرشان به سرعت به احساسات آنها واکنش نشان می دهد، نسبت به رابطه خود احساس بهتری دارند تا جایی که احساس خوب تأثیر بهتری بر سلامت بدنی طولانی مدت آنها دارد.

می توان گفت که این اثربخشی خوب از آنجا ناشی می شود که یک شریک زندگی به طور کلی به ما کمک می کند تا با استفاده از مهارت خود برای واکنش سریع و مناسب، اضطراب خود را مدیریت کنیم. افرادی که نمی توانند این درک و تایید را از شریک عشقی خود به خوبی دریافت کنند، نمی توانند اضطراب و اثرات بد آن را بر بدن خود کنترل کنند. اضطراب مزمن در یک رابطه طولانی مدت به بدن فرد استرس وارد می کند و به عنوان مثال او را دچار مشکل خواب و بی خوابی در شب می کند که در نتیجه ضعیف و از نظر جسمی بیمار می شود.

مشکلی در رابطه ما وجود دارد

اغلب اوقات، علیرغم قصدمان، نمی‌توانیم همیشه سریع و واضح به تجربیات منفی دیگران پاسخ دهیم و به طور مؤثر عمل کنیم. ما باید این را لایه ای از پیچیدگی در روابط خود با دیگران بنامیم.

باید گفت در تمام روابط بین دو نفر، هر دو طرف رابطه باید از چند آستانه عبور کنند. به عنوان مثال، اگر کسی بخواهد به احساسات و تجربیات شما واکنش سریع و مناسب نشان دهد، ابتدا باید به افکار و احساسات خود شکل مناسبی بدهد و آنها را به صورت کلامی یا فیزیکی درآورد و با شما تعامل کند. طرف دیگر رابطه باید بتواند این عبارات کلامی و فیزیکی را به خوبی بشنود، ببیند یا حس کند و در نهایت آنها را به درستی تفسیر کند. این فرآیند معمولاً به طور خودکار اتفاق می افتد، اما در هر مرحله از آن، ممکن است بخشی از معنای اصلی معنای فرد پاسخگو از بین برود یا به اشتباه تفسیر شود.

بنابراین، فقط نشان دادن اینکه احساسات کسی را درک می کنید و به آن اهمیت می دهید کافی نیست. باید بتوانید مقاصد خود را به درستی بیان کنید تا ارتباط و تعامل مناسب بین شما شکل بگیرد. فقط در این شرایط صمیمیت، اعتماد و احساس راحتی بین شما و طرف مقابل ایجاد می شود.

دقیقاً به همین دلیل است که محققان در اکثر مطالعات عموماً بر واکنش‌های سریع و مطالعه تجربه شخصی افراد از واکنش‌های سریع دیگران تمرکز می‌کنند.

نحوه درک ما از تعامل با شخص دیگر به عوامل زیادی بستگی دارد، از جمله احساسات ما در آن لحظه یا امیدی که از تعامل داریم. اگر از آن دسته افرادی باشیم که زندگی منزوی و دور از دیگران داریم، ممکن است به صمیمیت و علاقه آنها با شک نگاه کنیم. این بی میلی باعث می شود دیگران نتوانند سریع و مثبت به شما پاسخ دهند.

از آنجایی که هر یک از ما شخصیت و گذشته متفاوتی داریم، اولویت های فردی ما در درک واکنش دیگران نسبت به خود متفاوت خواهد بود.

برخی از افراد احساس می کنند که هنگام در آغوش گرفتن به درد و ناراحتی آنها پاسخ داده می شود. برخی دیگر طنز و شوخی را ترجیح می دهند، برخی از واکنش های سریع دیگران راضی هستند تا بتوانند به راحتی صحبت کنند.

البته ما بسته به ویژگی های شخصیتی خود در نحوه تعامل با دیگران نیز متفاوت هستیم.

چگونه سریع واکنش نشان می دهید؟

واکنش‌های ما باید آنقدر سریع باشد که طرف مقابل کاملاً درک، تأیید و نگرانی ما را نسبت به آنها احساس کند. به عنوان مثال، شنوایی خوب یکی از رفلکس های بسیار موثر است. در آن فرد مقابل شما احساس می کند که حرف هایش به خوبی شنیده می شود. در طول این نوع گوش دادن، با حفظ تماس چشمی، زبان بدن مناسب و گاهی تکان دادن سر به طرف مقابل نشان می‌دهید که کاملاً به صحبت‌های او توجه می‌کنید. این یک واکنش سریع است.

افراد، به‌ویژه زوج‌ها، می‌توانند با مهارت در «تعامل سریع»، تفاهم و در نتیجه صمیمیت بین خود را افزایش دهند.

منبع: روانشناسی امروز

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا