عمومی

اولویت تهران در مراقبت از روابط خارجی 

به گفته همه طرف های مذاکره کننده در وین، زمان برگزاری انتخابات سخت فرا رسیده است و طرفین خود را برای توافقی آماده می کنند که در نهایت به پایان برجام منجر شود.

نظارت تهران بر روابط خارجی اش از این جهت مهم است که تصمیم نهایی آن برای بازگشت به شورای امنیت سازمان ملل و توافقی که در نهایت باید با واشنگتن حاصل شود، با مخالفت و سنگسار گسترده مواجه شده است. این اعتراضات طیف وسیعی از منافع دولت ها و گروه ها را در بر می گیرد که ممکن است در هر زمانی برای دستیابی به اهداف خود باعث بروز حوادث غیرمترقبه شوند. در واقع مخالفان برجام یا به عبارت دقیق تر، مخالفان بازگشت ایران به جامعه بین المللی با حرکت در حلقه داخلی تهران و در نتیجه واشنگتن سعی در تعمیق بی اعتمادی متقابل دارند. بنابراین هوشیاری در تفسیر و تحلیل واقعی وقایع در لحظه حساس کنونی، برای تعیین اهداف آشکار و پنهان ناسازگار با احیای روابط خارجی ایران ضروری است.

مذاکرات موازی تهران در وین با برخی از دولت های منطقه یک حرکت هوشمندانه است که با هوشیاری کافی موفق خواهد شد. چنین مراقبتی لازم است؛ زیرا به نظر می رسد تلاش زیادی برای بی اعتبار شدن تهران در نزد جامعه جهانی صورت گرفته است. هدف معطل ماندن وضعیت کنونی برجام و در عین حال گسترش دامنه مطالبات تهران در پذیرش تعهداتش در برجام است. این در حالی است که تهران به درستی بر احیای برجام و چارچوب مشخص آن تاکید دارد. بنابراین، بیش از هر چیز دیگری، منافع ملی و امنیتی ایران است که نمی تواند مبنای ترجیحات دیگران باشد.

تهران و واشنگتن تصمیم گیرندگان اصلی مذاکراتی هستند که در وین انجام می شود. از این رو، درک درست و متقابل از یکدیگر و اراده فعلی در موضوع، می تواند عبور از مسیر توطئه و توطئه فعلی را ممکن سازد. شک و تردیدی که نسبت به نتیجه مذاکرات وین با توجه به واقعیت های کنونی – به ویژه – دور هشتم مذاکرات ابراز شد، نشانه مخالفت با توافق احتمالی و نگرانی از پیامدهای آن برای احیای جایگاه منطقه ای و جهانی ایران در جهان است. آینده نزدیک.

سختی کار برای تهران نیز در این موضوع مهم نمایان می شود. از یک سو باید در برابر خواسته های حداکثری طرف های مذاکره در وین مقاومت کند. از سوی دیگر، نزدیک به توافق، باید سعی کند شرایط را مدیریت کند که با ایجاد بحران‌های مصنوعی، تلاش می‌کند تا با ایجاد بحران‌های مصنوعی، شرایط را برای ایران سخت‌تر کند.
توجه به روابط خارجی و استفاده از ابزار دیپلماتیک بیش از هر زمان دیگری اولویت تهران است.

دکمه بازگشت به بالا