عمومی

فصل تازه روابط ایران و عراق

در نخستین سفر خارجی خود به عنوان نخست وزیر عراق به تهران ، مصطفی کاظمی ، بیش از همه ، به دنبال اجرای برنامه وعده داده شده خود در مقابل پارلمان عراق است. برنامه دولت انتقالی کاظمی شامل سه بخش است: حفظ حاکمیت عراق. تعادل در روابط خارجی و سوم؛ همکاری با کشورهای منطقه و جامعه بین المللی در زمینه های مختلف.

با وجود تمام ملاحظات خود برای تحولات عراق ، تهران آمادگی خود را برای ایجاد مرحله جدید و مثبت در روابط خود با بغداد اعلام کرد. این در بیانیه پایانی دیدار محمد جواد ظریف با مقامات عراقی تأیید شد ، که دو روز قبل از سفر کاظمی به تهران منتشر شد. در حقیقت ، تهران ضمن پذیرش رویکرد دولت کاظمی و اعلام حمایت از آن ، به دنبال حفظ روابط صادقانه بین ایران و عراق است. دیدار نخست وزیر عراق با رهبر معظم انقلاب ، پنج ماه پس از پایان جلسات مستقیم وی با مقامات محلی و خارجی ، نشان از تمایل ایران برای حمایت از دولت کاظمی دارد. از دیدگاه تهران ، ایجاد دولت یکپارچه و ثبات در این کشور نه تنها به روابط دو جانبه خدمت می کند بلکه باعث ایجاد صلح در منطقه خواهد شد. در ماه های اخیر ، تهران سعی کرده است که تمام انعطاف پذیری لازم را در موقعیت های مختلف نشان دهد و اوضاع عراق و مشکلات پیش روی کاظمی را درک کند. به عبارت دیگر ، تهران در تلاش است تا درک خود از موقعیت خود را به عنوان بخشی از مسیر برون رفت از مشکلات عراق گسترش دهد. روشن است که انتظارات متقابل از دولت عراق نیز پاسخی مناسب به مطالبات مشخص شده در چارچوب برنامه های دولت کاظمی ، به ویژه در زمینه توازن در روابط خارجی این کشور است.

کاظمی در حالی که مسابقات محلی در کشورش ادامه داشت به تهران آمد. مشکلات اقتصادی ناشی از پایین آمدن قیمت نفت ، شیوع هاله ، اعتراضات مردمی و خطر بازگشت داعش به عراق بر او تأثیر می گذارد. بنابراین ، غلبه بر این مشکلات در رویکرد دولت عراق یک اولویت است. هر اقدامی از طرف دولت کاظمی ، در داخل و خارج ، در همان چارچوب انجام می شود. بنابراین ، همکاری مسالمت آمیز با همسایگان در سیاست خارجی عراق از اهمیت ویژه ای برخوردار است. ایده واسطه گری بغداد در روابط ایران و عربستان سعودی ، که پروژه وی در دوره نخست وزیر عادل عبدالمهدی آغاز شد ، اما به دلایل مختلف از جمله تغییر اجباری دولت پس از اعتراضات مردمی در عراق سکوت شد ، در حال حاضر شانس کمی دارد. دولت کاظمی بیش از هر چیز از موقعیت داخلی خود استقبال و تقویت می کند.

لغو سفر کاظمی به پادشاهی عربستان سعودی به دلیل بیماری “پادشاه سلمان” و اصرار وی برای دیدار با بالاترین مقام در پادشاهی عربستان سعودی و نه ولیعهد این کشور ، پیام واضحی ارسال کرد؛ کاظمی آمادگی کاهش سطح اعتبار خود را به قیمت مشکلات دولت خود ندارد. اگرچه تعادل بین روابط خارجی یکی از برنامه های اصلی دولت عراق است ، اما این سیاست به طور کامل در خدمت غلبه بر مشکلات این کشور است که می تواند با درام در عمل عملی کاظمی همراه باشد. ریاض قبل از سفر به تهران ، کاظمی را برای بازدید از این شهر ترجیح داد. اما کاظمی تصمیم گرفت اولین سفر خارجی خود به تهران را انجام دهد. در همین حال ، سفر آینده نخست وزیر عراق به واشنگتن با موانعی روبرو است. سفر کاظمی به ایالات متحده توسط مقامات آمریكا انجام شد تا اینكه دونالد ترامپ در آخرین روز قبل از ورود كامل این مسابقه. به این ترتیب ، دیدار ترامپ با کاظمی بیشتر از یک نمایش موثر خواهد بود. به نظر می رسد که بغداد به دور از عزت دیپلماتیک رفتار دولت ترامپ را تفسیر می کند.

تهران در نخستین سفر خارجی خود از نخست وزیر عراق به گرمی استقبال کرد و از فصل جدیدی در روابط ایران و عراق ابراز کرد. کاظمی در اولین سفر خارجی خود به تهران ، استعداد بغداد را برای ادامه روابط کشور با ایران در بستر جدیدی از روابط نشان داد. از آن زمان ، ابتکار عمل بغداد برای گسترش این رویکرد به سایر همسایگان خود و همچنین جامعه بین المللی باید انتظار داشت.

ارسال شده در روزنامه ابتیکار چهارشنبه 1 مرداد 99

دکمه بازگشت به بالا