عمومی

ایران و آژانس در مسیر تعاملی تازه

عدم همکاری ایران با آژانس بین المللی انرژی اتمی می تواند با قدرت گرفتن دولت جدید کار را برای ایران دشوارتر کند. در این راستا ، در صورت جلوگیری از سفر رافائل گروسی به تهران ، امکان تصویب قطعنامه علیه ایران در شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی و ارجاع آن به شورای امنیت سازمان ملل افزایش می یابد. اما دولت سیزدهم تصمیم گرفت هماهنگی های لازم را با آژانس در دستور کار خود قرار دهد. در این بین ، با سفر مدیرکل آژانس به ایران ، توافقی بین دو طرف حاصل شد که می توان آن را مثبت تلقی کرد. این توافق در پی تصمیم جنجالی مجلس شورای اسلامی است که پیش از این مانع از دستیابی دولت روحانی به هرگونه توافق با آژانس انرژی اتمی شده بود. در عین حال ، آژانس بین المللی انرژی اتمی نگران بود که غریزه رژیم صهیونیستی در مورد اقدامات ایران با سکوت خبری تقویت شده است.

با این حال ، بر اساس بیانیه مشترک و توافق جدید ، بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی مجاز به انجام سرویس های فنی تجهیزات نظارتی مشخص شده و کارت های حافظه خود را که تحت آنلاین مشترک در ایران نگهداری می شوند ، جایگزین کنند. واکنش ها و جنجال های فراوان و همچنین انتقاد شدید نمایندگان پارلمان ، اما نزدیکی بین قوه مجریه و مقننه مانع از هرگونه انتقاد به این موضوع شد.

گروسی که با ابراز خرسندی از این توافقنامه تهران را ترک کرد ، بار دیگر به ایران بازگشت و گفت که عزیمت وی ​​به تهران اندکی پس از پایان سفر رئیس سازمان انرژی اتمی ایران به وین انجام می شود. بر این اساس ، سفر گروسی به تهران ، آژانس بین المللی انرژی اتمی و جمهوری اسلامی ایران را از مسیر درگیری و تنش دور کرد و در کنار تعامل و همکاری در روابط دو طرف ، فضای مثبتی ایجاد کرد.

شکل گیری چنین فضای مثبتی می تواند البته زمینه ساز آغاز مذاکرات برجامی در وین باشد و به نظر می رسد ایران نیز به دنبال راه حلی است و این مذاکرات را در این راستا دنبال می کند ، مذاکراتی که می تواند راه حل هایی را ارائه دهد. طرفین را برای رسیدن به توافق نهایی رها کنید.

23311

دکمه بازگشت به بالا