بین الملل

بیانیه تروئیکای اروپا در واکنش به گزارش ضدایرانی آژانس

تروئیکای اروپایی روز دوشنبه در بیانیه ای اعلام کرد که فرانسه ، آلمان و انگلیس از رافائل گروسی برای ارائه گزارشی در روز یکشنبه 26 سپتامبر به شورای حکام در مورد توانایی آژانس بین المللی انرژی اتمی در بررسی و نظارت بر تعهدات هسته ای ایران تشکر می کنند.

در این بیانیه آمده است: “ما عمیقا نگران هستیم که ایران توافقی که در 12 سپتامبر با رافائل گروسی ، مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی به دست آمده را به طور کامل اجرا نکرده و مدیرکل را موظف کرده است تا ظرف دو هفته گزارشی از این موضوع ارائه دهد.” -انطباق. اگر ایران به آژانس بین المللی انرژی اتمی اجازه ندهد دوربین های سانتریفیوژ کرج را جایگزین کند ، آژانس بین المللی انرژی اتمی توانایی بازسازی تداوم اطلاعات را در آینده از دست می دهد. ما از ایران می خواهیم فوراً آژانس بین المللی انرژی اتمی را به تأسیسات کرج دسترسی دهد و اجازه دهد دوربین ها تعویض شوند.

توافق ۱/۱ نشان می دهد که ایران موافقت کرده است تا با آژانس بین المللی انرژی اتمی در مذاکرات سطح بالا با هدف حل مسائل مربوط به تعهدات قانونی خود بر اساس موافقت نامه جامع پادمان ها مشارکت کند. ما از ایران می خواهیم فوراً در این مذاکرات سطح بالا شرکت کرده و با تحقیقات به منظور دستیابی به پیشرفت سریع و ملموس همکاری کامل کند.

در این بیانیه آمده است که “این مشکلات بر توانایی آژانس بین المللی انرژی اتمی در انجام وظایف خود و ایفای نقش تعیین شده بر اساس قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل تأثیر می گذارد.” در روزهای آینده ، ما با شرکای خود در مورد مراحل بعدی مشورت کرده و در مورد اقدامات مناسب تصمیم گیری خواهیم کرد.

آژانس بین المللی انرژی اتمی سازمان ملل متحد روز یکشنبه مدعی شد که ایران به طور کامل از مفاد توافق جدید بین آژانس بین المللی انرژی اتمی و ایران که دو هفته پیش منعقد شده بود ، پیروی نکرده است. بر اساس این توافق ، بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی مجاز به سرویس تجهیزات نظارتی آژانس در ایران بودند.

آژانس بین المللی انرژی اتمی در بیانیه ای اعلام کرد: “رافائل گروسی” مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی تأیید کرد که تصمیم ایران مبنی بر عدم اجازه ورود به نیروگاه سانتریفیوژ تسای کرج با آنچه در بیانیه مشترک منتشر شده در 12 سپتامبر مغایر بوده است.

همانطور که آژانس بین المللی انرژی اتمی در بیانیه ای اعلام کرد: از 20 تا 22 سپتامبر ، ایران به بازرسان آژانس اجازه داد تا تجهیزات مورد شناسایی آژانس را برای نظارت بر فعالیتها تعویض کرده و کارتهای حافظه خود را در همه سایتهای مورد نیاز در ایران ، به استثنای کارگاه سانتریفیوژ تسای کرج ، تعویض کنند. به

کاظم غریب آبادی ، نماینده ما در آژانس بین المللی انرژی اتمی در وین ، در صفحه توییتر خود در واکنش به ادعای آژانس بین المللی انرژی اتمی نوشت که بازرسان ایران به بازرسان آژانس اجازه ورود به کارگاه سانتریفیوژ در تسای کرج را نداده اند و این برعکس است. در مورد توافق اخیر بین آژانس بین المللی انرژی اتمی و ایران: بسیار مایه تاسف است که آژانس بین المللی انرژی اتمی هنوز سه حمله تروریستی به تاسیسات هسته ای ایران در سال گذشته را مطابق با قطعنامه های کنفرانس عمومی آژانس بین المللی انرژی اتمی و مجمع عمومی سازمان ملل متحد و حتی به دلیل تجهیزات آن امنیت خصوصی و بازرسان آن ، و حفاظت از آن ضروری است.

غریب عبادی افزود: بیانیه مشترک رئیس سازمان انرژی اتمی ایران و مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی در 21 شهریور بر اساس حسن نیت ایران و به منظور جایگزینی کارت حافظه با “تجهیزات خاص” آمده است. آژانس این فعالیتها را از 20 تا 22 سپتامبر / سپتامبر انجام داد. نماینده کشورمان در وین ادامه داد: در جریان مذاکرات بین تهران و وین ، ایران اظهار داشت که از آنجا که مجموعه کرج هنوز تحت تحقیقات امنیتی و قضایی است ، تجهیزات مربوط به این مجتمع مشمول خدمات نخواهد شد. این دلیل استفاده از عبارت “تجهیزات خاص” در بیانیه مشترک است.

وی افزود: “بنابراین ، گزارش مدیر کل در 26 سپتامبر نادرست است و فراتر از آنچه در بیانیه مشترک توافق شده است می رود. هر تصمیمی که ایران در مورد تجهیزات نظارتی اتخاذ می کند صرفاً بر اساس ملاحظات سیاسی است ، بنابراین آژانس نمی تواند و نباید این را در نظر بگیرد. به عنوان یک حق “

علاوه بر این ، بهروز کمالوندی ، سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران می گوید: «در پاسخ به انتشار گزارش نادرست آقای گروسی ، مدیرکل آژانس ، نامه ای به آژانس ارسال شد و این یک اقدام غیرسازنده اعتراض کرد.

کمالوندی توضیح داد: آقای گروسی و همکارانش به خوبی می دانند که توافق صورت گرفته در قالب بیانیه مشترک در تجهیزات نظارتی (دوربین) مجموعه کرج گنجانده نخواهد شد زیرا در نتیجه تحقیقات امنیتی هنوز در دست بررسی است. خرابکاری ماه جولای از مجموعه.

وی گفت: “درخواست تمدید جایگزینی کارت های حافظه برای دوربین های این مجموعه در سفر مدیرکل به تهران و همچنین در حاشیه کنفرانس عمومی وین مطرح شد. کمالوندی توضیح داد که کلمه” مشخص شده “قبلا کلمه “تجهیزات” برای این منظور و با هدف حذف این ترکیب از سرویس و جایگزینی کارت های حافظه استفاده شد.

سخنگوی سازمان اظهار داشت که در جلسه وین ، هنگامی که مدیرکل مجدداً درخواست دوربین عکاسی در مجموعه کرج را کرد ، مهندس اسلامی به صراحت دلایل ارائه شده در جلسه قبلی را ذکر کرد ، که باعث شد کارت های حافظه به مجموعه ای که در چارچوب بیانیه مشترک اعلام شده است.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران خاطرنشان کرد: لازم است مقامات این سازمان بین المللی با اجتناب از مواضع سیاسی هدفمند ، روند سازنده ای را که در پی روابط اخیر ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی بوجود آمده است از بین نبرند. گزارشات غلط و مغرضانه

311311

دکمه بازگشت به بالا