عمومی

توافق با ایران، تحول مهمی است

به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا)، آژانس بین المللی انرژی اتمی عصر امروز چهارشنبه در بیانیه ای رسمی اعلام کرد: نصب دوربین های جدید در مجتمع تسای کرج پس از توافق محمد اسلامی انجام می شود. رئیس سازمان انرژی اتمی سازمان ایران، رافائل گروسی.

در این بیانیه آمده است که دوربین هایی که در روزهای آینده نصب خواهند شد جایگزین دوربین هایی خواهند شد که قبلا از مرکز خارج شده اند. علاوه بر این، آژانس و ایران به کار با پادمان های باقی مانده برای حل این مسائل ادامه خواهند داد.

در این بیانیه به نقل از رافائل گروسی آمده است: توافق با ایران برای جایگزینی دوربین های مداربسته در مجتمع تسای کرج تحول مهمی در نظارت آژانس بین المللی انرژی اتمی برای راستی آزمایی فعالیت های ایران است. من صمیمانه امیدوارم که بتوانیم به گفتگوهای سازنده برای حل همه مسائل پادمانی باقیمانده با ایران ادامه دهیم.

جمهوری اسلامی ایران امروز اعلام کرد که به این آژانس به عنوان بخشی از یک اقدام داوطلبانه اجازه داده است تا دوربین های آسیب دیده را با دوربین های جدید جایگزین کند.

ساعاتی پیش، حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران گفت: «شب گذشته به توافق خوبی با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دست یافتیم که می‌تواند برخی از نگرانی‌های ادعایی درباره برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای ایران را برطرف کند و منجر به افزایش بیشتر شود. روابط متقابل. همکاری با آژانس اتمی.

یکی از موضوعاتی که بین ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در جریان سفر گروسی به تهران در ماه‌های سپتامبر و دسامبر مطرح شد، ابتکار عمل ایران برای جلوگیری از سوء تفاهم بین ایران و آژانس بود.

ایران در پاسخ به درخواست آژانس مبنی بر تعویض دوربین های آسیب دیده در عملیات خرابکاری مجتمع TESA در کرج، از ابتدا به صراحت اعلام کرده است که اجازه سرویس یا تعویض دوربین ها را تا زمانی که نهادهای مسئول عملیات فنی و امنیتی خود را انجام دهند، می دهد. . بازرسی دوربین

از طرف دیگر؛ ایران با اشاره به وظیفه پادمانی آژانس در قبال اعضای خود، بر لزوم پاسخگویی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به اقدامات تروریستی و خرابکارانه علیه برنامه هسته‌ای کشورمان تا حد امکان تاکید کرد.

به گزارش نور نیوز، با توجه به تکمیل بخش عمده تحقیقات قضایی و امنیتی دوربین های آسیب دیده و همچنین اقدام آژانس در محکومیت خرابکاری در مجموعه تیسا و پذیرش معاینه فنی دوربین ها توسط کارشناسان ایرانی قبل از آن. که با نصب، ایران در کار داوطلبانه به آژانس اجازه داد تا دوربین های آسیب دیده را با دوربین های جدید جایگزین کند.

نکته حائز اهمیت این است که صدور این مجوز به هیچ وجه مغایر با قانون مجلس شورای اسلامی نیست و طبق همین قانون، تصاویر ثبت شده توسط این دوربین های جدید مانند تصاویر به آژانس ارائه نمی شود. دوربین های قبلی و نزد سازمان انرژی اتمی ایران باقی خواهد ماند.

دکمه بازگشت به بالا