علمی و پزشکی

اُمیکرون چیست و در برابر آن چه باید کرد؟

انتشار سویه جدیدی از ویروس کرونا به نام omicron نگرانی های جدیدی را در سراسر جهان ایجاد کرده است. گزارش هایی که تاکنون در مورد این سویه جدید منتشر شده است نشان می دهد که با شکل قوی تری از کووید 19 مواجه هستیم.

به گزارش دیباروز به نقل از جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران، دکتر فرهاد سیف کارشناس و استادیار گروه ایمونولوژی در قالب یادداشتی به ارائه مطالعات خود در این رشته جدید پرداخت.

بر اساس مطالعات دکتر سیف، نوع B 1.1.529، که در ابتدا واریانت Nu نامیده می شد و قبلاً به عنوان گونه ای تحت سازمان بهداشت جهانی طبقه بندی می شد، در 24 نوامبر در آفریقای جنوبی گزارش شد. این نوع که اکنون با نام Omicron شناخته می شود، ابتدا در 10 مورد در سه کشور در سراسر جهان شناسایی شد، اما دیروز 13 مورد مثبت در هلند و دو مورد در دانمارک و استرالیا گزارش شد.

این گونه دارای 32 سنبله در محل سنبله است که از نظر ایمن سازی بسیار مهم است. واریانت ها اغلب به دلیل تکثیر ویروسی و افزایش احتمال جهش در افراد دارای نقص ایمنی رخ می دهند، بنابراین توجه به این بیماران و دریافت به موقع واکسن ها و تقویت کننده ها ضروری است. دو جهش مهم در نوع Nu وجود دارد، K417N و E484A که مشابه نوع بتا هستند و در ایجاد مقاومت واکسن بسیار مهم هستند. این متغیر از دو جهت حائز اهمیت است: افزایش عفونت و افزایش فرار سیستم ایمنی که می تواند باعث ایجاد امواج شدیدتر از امواج دلتا شود. WHO همچنین بر لزوم ادامه پایبندی به پروتکل ها، به ویژه در بین دریافت کنندگان واکسن تاکید می کند.

“سه جهش در این نوع (omicron) می‌تواند ویروس کرونا را به هدفی گریزان برای آنتی‌بادی‌های شانت ناشی از تزریق واکسن یا عفونت قبلی تبدیل کند. حتی آنها را واکسینه کرده‌ایم، و برای دستیابی به داده‌های بیشتر به آزمایش‌های بیشتری نیاز داریم، اما به طور کلی، کاهش آنتی‌بادی‌های خنثی‌کننده هرگز چیز خوبی نیست. “

او گفت: “من انتظار دارم که جهش در این نوع به طور کامل از آنتی بادی های خنثی کننده واکسن یا عفونت قبلی فرار نکند.” صرف نظر از اینکه این نوع در نهایت گسترش می یابد یا نه، من به مردم پیشنهاد می کنم هر کاری که می توانند برای کاهش خطر ابتلا به بیماری عروق کرونا قلب انجام دهند. با توجه به تعداد زیادی جهش در این واریانت، به ویژه در موقعیت سنبله و نوکلئوکپسید، این واریانت توسط PCR قابل تشخیص است و ترکیبات آن بر اساس پرایمرهای خاص در دسترس خواهد بود.

جهش های منحصر به فرد در پنج جهت کرونا

این به ویژه در کشورهایی که تجهیزات توالی یابی نسل جدید برای ردیابی انواع کمتر در دسترس هستند مفید است. جهش در مناطق RBD و NTD ویروس می تواند منجر به مقاومت در برابر آنتی بادی های خنثی کننده (آنتی بادی های خنثی کننده و همچنین مونوکلونال (تک خطی)) از ایمنی ذاتی شود.

این حذف می تواند اثرات متضاد بر عملکرد اینترفرون داشته باشد و در نتیجه قدرت انتقال ویروس را افزایش دهد. جهش در محل نوکلئوکپسید می تواند عفونت ویروسی را افزایش دهد. پتانسیل بیشتری برای عفونت مجدد نسبت به سایر انواع نگران کننده دارد. Biontec اعلام کرده است که ظرف 6 هفته می توانیم واکسنی موثر علیه نوع جدید ویروس کرونا بسازیم. این شرکت گفت انتظار دارد در دو هفته آینده اطلاعات بیشتری در مورد نوع جدید و نگران کننده ویروس کرونا داشته باشد تا ببیند آیا نیازی به بهبود واکسن Pfizer-Biontech در برابر این نوع وجود دارد یا خیر.

Biontec اعلام کرده است که داده‌های آزمایش‌های آزمایشگاهی روی نوع جدید در دو هفته آینده در دسترس خواهد بود. این داده‌ها تعیین می‌کنند که آیا نوع B.1.1.529 (Omicron) می‌تواند از پاسخ ایمنی ناشی از واکسن‌های کرونا فرار کند یا خیر. در این صورت، فایزر و بیونتک می‌توانند واکسن کروناویروس خود را در عرض شش هفته دوباره طراحی کنند و محموله‌های اولیه واکسن جدید را ظرف 100 روز ارسال کنند. اگرچه واریانت جدید omicron حاوی جهش‌های زیادی است و احتمالاً در برابر آنتی‌بادی‌های خنثی‌کننده و مونوکلونال مقاوم است و همچنین از نظر بالینی میزان عفونت مجدد بالاتری نسبت به سایر گونه‌ها دارد، اما قابلیت تشخیص آن با PCR قابل کنترل است. موج تولید شده توسط این متغیر مهم در نظر گرفته می شود.

جهش در نوع Omicron در سایت های RBD و NTD تاکتیک های ویروس را تغییر داده است، که گاهی اوقات به ضرر خود ویروس است، زیرا این جهش ها برای اتصال بیشتر به گیرنده ACE2 و در معرض دید قرار دادن بخش حساس ایجاد می شوند. ویروس RBD به سیستم ایمنی بدن و Aventi تماس را افزایش می دهد.

این افزایش بیان RBD ممکن است به دلیل تغییر در اتصال سطح ویروس به گلیکوزیلاسیون پس از این جهش باشد، زیرا این گلیکوزیلاسیون قسمت RBD قبلاً پوشانده شده بود و این استتار به طور کامل از غیرفعال شدن ویروس جلوگیری می کرد. به خاطر داشته باشید که برای اینکه ویروس به عنوان نوع غالب گسترش یابد، Omicron و همچنین سیستم ایمنی میزبان باید با انواع دلتا و دلتا پلاس رقیب مبارزه کنند و این به سادگی با نوع دلتا رقابت نمی کند. انواع آلفا و بتا به نظر می رسد که به راحتی روی متغیر دلتا می رود و بر متغیر مسلط می شود.

به نظر می رسد این جهش های بالای ویروس از نظر ایمنی دهانی و همچنین آنتی بادی های مونوکلونال (برای درمان) روی واکسن ها تأثیر می گذارد، بنابراین واکسن هایی که ایمنی هومورال و سلولی را فعال می کنند در این زمینه موفق تر خواهند بود، اما واقعیت این است که اگر این ویروس همان ویروس اصلی ووهان باشد با این سیستم ایمنی دو سال پیش، نرخ مرگ و میر در حال حاضر شش برابر بیشتر از امروز خواهد بود.

بنابراین امروز جای این نگرانی نیست و الحمدلله با واکسیناسیون و ایمنی طبیعی این مشکل حل شده است. واکسیناسیون عمومی کامل کلیه افراد واجد شرایط. تزریق فوری دوز تقویت کننده پس از 3 تا 4 ماه برای افرادی که برای دوز اول و دوم واکسن را روی پلت فرم Sinofarm دریافت کرده اند توصیه می شود، زیرا Omicron ممکن است آخرین جایگزین برای کووید 19 نباشد و دوزهای تقویت کننده جدید برای سال های بعد مورد نیاز است. از آنجایی که سیستم ایمنی نباید در پروتئین های غیر ضروری به جز پروتئین های ایمنی غالب درگیر شود، در صورت لزوم، از واکسن های ویروسی غیرفعال یا پایه های حامل برای دوز تقویت کننده استفاده نکنید.

مرزهای ورودی کشور باید بدون استثنا رصد و قرنطینه شود و افرادی که از کشورهای مشکوک وارد می شوند باید حداکثر تا دو هفته در مکان های ایزوله نگهداری شوند. مردم متوجه فاصله اجتماعی و نقاب می شوند. در صورت واکسینه شدن افراد زیر 3 سال باید اقدامات منطقی انجام شود. در این موارد مشکلی وجود نخواهد داشت و سیستم امنیتی و رعایت پروتکل ها ما را دوباره برمی گرداند. نگران نباش. با وجود تمام تفاسیر، هنوز شواهد کافی از افزایش عفونت omicron وجود دارد.

هنوز شواهد کافی برای افزایش شدت بیماری ناشی از omicron وجود ندارد. گزارش های اولیه در آفریقای جنوبی در بزرگسالان جوان نشان می دهد که این بیماری خفیف است، اما چند هفته طول می کشد تا علائم به طور کامل برطرف شوند.

شواهد اولیه نشان می دهد که احتمال عود عفونت omicron بسیار زیاد است. شواهد اولیه نشان می‌دهد که کورتیکواستروئیدها و مسدودکننده‌های IL-6 هنوز در موارد شدید کوویدیم مؤثر هستند. ارزیابی اثربخشی واکسن بر روی ایمیرون باید در اولویت باشد و ظرف چند هفته مشخص خواهد شد. توصیه های WHO برای بخش های تحقیقاتی: گسترش توالی ژنتیکی ویروس، ارزیابی انتقال و عفونت، ارزیابی کارایی واکسن ها، و بررسی روش های بهداشت عمومی برای تجزیه و تحلیل خطر و مدیریت بیمار. توصیه‌هایی برای عموم مردم: رعایت فاصله حداقل یک متر اجتماعی، استفاده از ماسک‌های استاندارد، باز کردن پنجره‌ها برای تهویه بهتر بویژه در مکان‌های عمومی، پرهیز از ازدحام و تجمعات، رعایت بهداشت دست و دریافت واکسن یا دوزهای تقویت‌کننده.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا