علمی و پزشکی

ابرسویه کرونا امیکرون در راه است؟

به گزارش شفاف، علی رضا نقی، ویروس شناس، یادداشتی در این روزنامه نوشت مربای مربا وی نوشت: اخیراً مدیر عامل یک شرکت تولید واکسن کرونا در غرب نسبت به ترکیب آمیکرون با سویه‌های دلتا و تولید سوپراشباع جدید هشدار داده است که یک هشدار واقعاً جدی است. در هفته اول تعریف این سوی دنیا، چه به صورت مکتوب و چه در گفت و گوهای شفاهی یا رسانه ای به این موضوع پرداختم، زیرا اکنون در شرایطی هستیم که دودمان دلتا و میکرون همزمان در سراسر جهان در حال گسترش هستند. . بنابراین، خطر دلتا و میکرون در انسان یا حیوانات به طور همزمان رخ می دهد، تبادل ژن رخ می دهد، نوترکیبی رخ می دهد و یک نوع بسیار قوی ظاهر می شود.

بنابراین، باید همیشه شکل گیری ابرشاره های تاج را در نظر داشته باشیم و بدانیم که ابرنواخترها به دلیل قابلیت انتقال، آسیب و مصونیت بالایشان همچنان ما را تهدید می کنند.

البته ممکن است این سوال پیش بیاید، اگرچه گفته می‌شود سویه آمیکرون ضعیف‌تر از دلتا است، آیا ما هنوز از تشکیل ابرسیال تا این حد می‌ترسیم که باید بگویم: بله. حقیقت این است که اگرچه دانشمند در حال حاضر در سخنرانی خود می گوید که آمیکرون طرف ضعیف تری است، اما هنوز برای قضاوت زود است. برای جمع‌آوری اطلاعات لازم و جمع‌آوری اطلاعات ژنتیکی و اپیدمیولوژیک برای تصویربرداری مناسب از سویه آمیکرون، باید خیلی بیشتر منتظر بمانیم. با این حال، تا کنون می دانیم که این سویه جدید بسیار ناامن است و باید نگران آن بود. دلیل واضح این است که سازمان بهداشت جهانی بلافاصله پس از آن یک جلسه اضطراری در مورد این جایگزین برگزار کرد.

البته ما نمی خواهیم با این حرف ها مردم را بترسانیم، اما نکته این است که ساده انگاری نکنیم و در عوض به مردم اطلاع دهیم. در بریتانیا، یک مطالعه نشان داد که اگر هیچ محدودیت اجتماعی دیگری اعمال نشود، سویه Amicron بین 25000 تا 75000 مرگ را در ماه های آینده ایجاد خواهد کرد. این یک تحلیل علمی است، بنابراین ما باید در مورد این جایگزین بسیار هوشمند باشیم. نگذاریم بحران شکل بگیرد و بعد به فکر چاره باشیم. تاکنون تنها کاری که کرده‌ایم کنترل بحران است، در حالی که باید از بحران جلوگیری کنیم.

یکی از مهم ترین راه های پیشگیری از بیماری عروق کرونا ویروس قلب و مبارزه با سویه های جدید، گسترش واکسیناسیون و تزریق دوز سوم به جامعه است. درست است که اقدامات غیرپزشکی مانند نقاب زدن، فاصله گذاری اجتماعی، شستن دست ها و پرهیز از ازدحام هنوز توصیه می شود، اما گسترش واکسیناسیون امن ترین روش است.

باید تزریق نوبت سوم واکسن را تا جایی که می‌توانیم گسترش دهیم، زیرا در آینده با توجه به شیوع ویروس در جهان به‌ویژه در کشورهایی که به دلیل ضعف سیستم‌های بهداشتی مهد انواع جدید هستند. ممکن است سویه های جدیدی تولید شود که اثربخشی واکسن های فعلی را کاهش دهد.

دکمه بازگشت به بالا