عمومی

بعد از سیلاب؛ هشدار به مردم و مسئولان

آیا لطف خدا اگر مدیریت و تنظیم نشود، باران تبدیل به سیل و سیل بعداً به مصیبت های فراوان تبدیل می شود؟ متأسفانه عدم برنامه ریزی برای بارندگی های امسال و تاخیر در اعلام آغاز بارش باران های موسمی در سال جاری باعث وقوع سیلاب های زیادی در کشور شد که جان بسیاری را گرفت و خسارات زیادی به اموال عمومی و خصوصی وارد کرد. خسارات هنگفت مالی به کشور و مردم! این ظاهر مشکلاتی است که پیش آمده است. اما مشکلات سیلاب های بی رویه تنها به این عناصر محدود نمی شود، به زودی طی چند روز آینده تا چند ماه آینده با خشک شدن تدریجی این مناطق در شهرها و روستاها شاهد مشکلات عدیده ای از جمله فرونشست ناگهانی مناطق شهری خواهیم بود. ، مناطق روستایی، جاده ها و غیره خواهیم بود

برای ساختمان ها و تاسیسات شهری و روستایی مشکلاتی ایجاد خواهد شد. تثبیت ساختمان ها و منازل، ترک خوردن دیوارها و حتی خالی ماندن ساختمان ها پس از چنین سیلابی بسیار رایج است.

پس از وقوع سیل هشداری به مردم و مسئولان

امیدوارم این گونه موارد به محض مشاهده مالکان از طریق مسئولین شهرستان اعلام شود تا در قالب تیم های فنی بررسی های لازم توسط دستگاه های اجرایی شهرستان انجام شود. این رویه توسط استان ها به صورت رایگان انجام می شود و با توجه به حضور نیروهای فنی در استان ها بهتر است از استحکام ساختمان ها توسط این مشتریان اطمینان حاصل شود نه توسط آتش نشانی. آتش نشانی ها فقط شرعاً مسئول آتش سوزی هستند، استحکام ساختمان را این عزیزان نبایستی تعیین کنند که متأسفانه بارها شاهد آن توسط افرادی هستیم که در این تکنیک مهارت ندارند و در آتش مهارت ندارند!

می خواستم به مسئولان و مردم محترم هشدار بدهم قبل از اینکه این موضوع به ظاهر ساده در آینده مانند اکثر اقدامات بی پروا در کشور به یک فاجعه ملی تبدیل شود که می تواند در آینده منجر به یک فاجعه ملی شود. فراهم کردم تا بتوانیم بحث غافلگیری را تا حدودی از فرمول ها حذف کنیم! نوعی تذکر و اطلاع رسانی به موقع انشاالله!؟

پس از وقوع سیل هشداری به مردم و مسئولان

پس از وقوع سیل هشداری به مردم و مسئولان

* استاد نمونه کشوری در مهندسی سازه و مدیریت زلزله و بحران، بنیانگذار مقاوم سازی و مدیریت بحران در ایران و مؤسس انجمن زبادقان شهر کشور.

دکمه بازگشت به بالا