بهترین تبلیغات محیطی تاثیرگذار روی مردم
تبلیغات محیطی چیست و انواع روش های آن کدامند؟
به نقل از www.aliexpress.com از سوالاتی که همواره صاحبان کسب و کارها و مدیران فروش و بازاریابی می پرسند این است که: بهترین روش تبلیغات برای کسب و کار من کدام است؟ در جواب این سوال، اما و اگر های زیادی است زیرا برای انتخاب بهترین و پربازده ترین روش تبلیغاتی می بایست عوامل مختلفی بررسی شود و بهترین ابزار تبلیغاتی با توجه به نوع محصول، پرسونای مشتری (Customer Persona)، بودجه و هدف از تبلیغ انتخاب می شود. اما تبلیغات محیطی را می توان به همه کسب و کار ها پیشنهاد داد. تبلیغات محیطی مدلی از تبلیغات است که بوسیله آن زمانیکه مردم در خانه هایشان نیستند می توانند با محصولات و یا خدمات شما آشنا شوند. همانطور که می دانید اکثر افراد بیشتر زمانشان را بیرون از خانه هایشان سپری می کنند.
سفارش تلویزیون شهری: قطعا زمانی که شما خارج از خانه خود هستید با و یا بنر ها و یا تابلوهایی رو به رو شده اید که محصولات و یا خدماتی از یک شرکت را معرفی و تبلیغ می کنند و باعث می شوند که در روز به صورت ناخودگاه تصویر یک برند یا یک محصول در ذهن شما ماندگار شود.
این معجزه تبلیغات محیطی است !!
چرا تبلیغات محیطی؟
هدف اصلی هر شرکتی، فروش محصولات و خدماتی است که ارائه می دهد. برای رسیدن به این هدف ممکن است هر شرکت از روش های مختلفی برای شناسایی خود استفاده نماید.
یکی از مناسب ترین این روش ها تبلیغات محیطی است که با توجه به گستردگی سطح فروش و خدمات شرکت های مختلف در بازار های داخلی و یا خارجی می تواند تاثیرگذاری مناسب برای آگاهی مشتریان از خدمات و محصولات این شرکت ها به آنها ارائه دهد.
در واقع استفاده از تبلیغات محیطی در دنیای امروزه به عنوان یکی از مهم ترین استراتژی های کسب و کار کاربرد یافته است.
در برخی از موارد با توجه به معیار های مختلف و همچنین ویژگی ها و امتیازات مناسبی که این روش دارد، می تواند انتخاب اول بسیاری از مدیران برای شناساندن محصول خود به مشتری باشد.
اهداف اصلی تبلیغات محیطی چیست؟
همانطور که گفتیم هدف این نوع از تبلیغات مانند دیگر روش های بازاریابی، شناسایی این محصول به مشتریان می باشد.
اما استفاده از تبلیغات محیطی یک تفاوت عمده با دیگر روش های تبلیغاتی دارد و آن تفاوت این است که در تبلیغات محیطی، مشتری قبل از اینکه به مرکز خرید و یا بازار مراجعه نماید، نام محصول یا خدمات در ذهن او حک شده است.
همین موضوع می تواند اهمیت این نوع تبلیغات را بالا ببرد. در واقع زمانی که یک تبلیغات محیط به نیاز مردم توجه نماید و خلاقیت ویژه ای به همراه داشته باشد می تواند در کم ترین زمان ممکن ذهن مشتری را به تصرف خود در آورد.
یک تبلیغ محیطی مناسب، مشتری را کنجکاو می کند که به دنبال استفاده از آن محصول و خدمات برود و اینجاست که باید از افراد متخصص در این زمینه کمک گرفت تا علاوه بر به دست آوردن مشتریان، بتوان سهم مناسبی در میان بازار رقبا نیز به دست آورد.
روش های مختلف این نوع از تبلیغات در یک پیام ساده اما صریح و شفاف و البته پر قدرت، محصول خود را به مخاطب که در حال گذر از آن منطقه است، معرفی می کنند.
موثر ترین و بهترین شیوه تبلیغات محیطی و رسانه ای
برای سوال بهترین و موثرترین شیوه تبلیغاتی جواب واحدی وجود ندارد زیرا اهداف هر کمپانی از تبلیغات و همچین میزان بودجه و پتانسیل های رشد هر کسب وکاری متفاوت است. اما بامطالعه دقیق و شناسایی مزایا و معایب روشهای مختلف تبلیغات محیطی و رسانه ای میتوان بهترین شیوه تبلیغاتی مختص هر کسب و کاری را به دست آورد.
انواع روش های تبلیغات محیطی
در این قسمت در مورد انواع روش های تبلیغاتی صحبت می کنیم و معایب و مزایای هر یک را مختصرا عنوان می کنیم. به این طریق گام دیگر شما را به جواب سوال بهترین روش تبلیغاتی نزدیک خواهیم کرد.
-
تبلیغات محیطی متحرک یا تبلیغات ترانزیت
تبلیغات ترانزیت نوعی از تبلیغات محیطی هستند که روی وسائل نقلیه مانند اتوبوس، تاکسی، مترو، قطار مسافربری، قطار سریعالسیر و کشتی و همچنین در فرودگاه و دیگر ترمینالهای مسافربری نصب میشوند. این دسته از تبلیغات به دلیل حضور در مکانهایی که افراد مختلف از اقصی نقاط شهر در آنجا رفت و آمد میکنند، برای دیده شدن درصد بیشتری را به خود اختصاص میدهند.
ترانزیت به علت اینکه گستره زیادی از افراد را به صورت هدفمند تحت پوشش خود قرار میدهد، هزینهی کمتری را نسبت به دیگر رسانههای تبلیغاتی دارد. اگر میخواهید بازار زیادتری را پوشش دهید، بهتر است از نوآوری و خلاقیت هم استفاده کنید.
از جمله تبلیغات ترانزیت میتوان به وسایل نقلیه کاملا پوشیده شده از تبلیغ (از درون و از بیرون)، نمایشگرهای دیجیتالی، نمایشگرهای منور، طراحی دستگیرههای داخل وسیلهی نقلیه، پوشاندن ایستگاههای وسایل نقلیه، نمایشگرهای ال.ای.دی، نمایشگرهای سه بعدی و دیگر مواردی از این دست اشاره کرد.
-
تبلیغات در مراکز خرید
نمایشگرهای مراکز خرید، وقتی مصرفکنندگان مشغول خرید هستند، آنها را مورد هدف قرار میدهد. این نوع تبلیغات برای کسبوکارهای کوچک، متوسط و بزرگ مناسب است و میتواند در سطح محلی یا ملی طراحی شود و معمولا اندازههای قابل دسترس آنها در سطح کشور، اندازهی استاندارد کیوسک و دایوراما هستند. فرمتهای خاصی مثل پلکان، دربهای آسانسور، بنرها، پوسترهای دیواری، شبکههای دیجیتالی در این نوع تبلیغات در دسترس هستند.
-
تبلیغات از طریق عروسکهای تن پوش تبلیغاتی
این افراد استخدام میشوند تا پلاکاردها و اعلامیههایی را در مکانهای شلوغ به نمایش بگذارند. همچنین، گاهی با نواختن موسیقی، توجه عابران را به خود جلب میکنند.
برگزارکنندگان نمایشگاهها و سیرکها، رستورانها، سینماها و… از این دسته افراد برای تبلیغات استفاده میکنند.
-
تبلیغات محیطی بر روی عرشه پل ها
عرشه پل ها جایگاه بسیار مناسبی برای تبلیغات محیطی محلی می باشد. تبلیغاتی که جامعه هدفش ساکنان یک منطقه خاص هستند می توانند با تبلیغات بر روی عرشه پل های عابر پیاده ی آن منطقه به اهداف خود برسند.
5.بیلبورد تبلیغاتی
شاید بهترین و موثر ترین روش برای تبلیغات محیطی از نظر دید استفاده از بیلبورد باشد. بیلبورد ها سازه های غول پیکری هستند که نمایانگر پوسترهایی بزرگ از محصولات و یا خدمات کمپانی ها و شرکت ها می باشند.
این بیلبوردها با دقت در نقاط پر تردد نصب میشوند که به صورت مداوم در دید عموم قرار بگیرند. هنگامی که در روز چندین بار برند شما و یا محصول شما دیده شود قطعا تاثیرش را در ناخودآگاه افراد خواهد گذاشت بدین صورت که وقتی بین شما و رقبایتان قرار است انتخابی داشته باشند ذهنیت آنها به خاطر تکرار دیداری که از برند شما داشته اند ناخود آگاه شمارا انتخاب خواهند کرد!
شاید از خود بپرسید که در این دوران دیجیتال و اینستاگرام چه نیازی به بیلبورد و تبلیغات محیطی دارید؟.
.اگر ملاکِ تبلیغات میزان دیده شدن در نظر بگیریم ، محاسبات ساده میشود..
مثلاً یک بیلبورد را در همین اتوبان تهران قم را بررسی کنیم: طبق آمار میزان عبورو مرور خودروها توسط راهداری اتوبان
در یک روز عادی : 120 هزار خودرو
دو روز پایانی هفته : 160 هزار
و ایام تعطیلات مناسبتی : 330 هزار خودرو
ازاتوبان میگذرند.
شما اگر یک بیلبورد در محور رفت و یک بیلبورد در محور برگشت داشته باشید و همه ی روزها عادی باشد
و از هر خودرو فقط یک نفر بیلبورد شما را دیده باشد در طول یک ماه بیلبورد شما بیش از سه میلیون بازدید خواهد گرفت.
وقتی همین دو بیلبورد را برای یک ماه دیگر اجاره کنید، آمار بازدید دقیقا دو برابر میشود
اما یک تبلیغ در صفحه اینستاگرام 10 میلیونی نهایتا بین 2 الی 2.5 میلیون بازدید میخورد و بعد از یکماه هم چون پست های جدید گذاشته میشود به مرور کمتر و کمتر دیده میشود.
آیا هنوز به معجزه تبلیغات محیطی شک دارید؟
6.تبلیغات محیطی دیجیتال
بیلبورد های دیجیتالی برخلاف بیلبورد های کلاسیک و پوستری تبلیغات متحرک و انیمه ای را میتواند برای برند شما به نمایش بگذارد ..این نوع تبلیغات اگر محتوای جذابی داشته باشند قطعا تاثیر گذاری بیشتری خواهد داشت.
-
سمپلینگ
چنانچه کسب وکار شما از جمله کسب و کارهاسییت که می توانید با ارائه نمونه کوچک محصول به مشتری وی را ترغیب به خرید و یا آشنایی با برند نمایید این شیوه می تواند فواید زیادی برای شما داشته باشد.
8.انواع تبلیغات محیطی دیگر
علاوه بر بیلبوردهای سنتی، مبلمان شهری و تبلیغات ترانزیت، در بیست سال اخیر انواع مختلفی از تبلیغات محیطی دیگر نیز سر برآوردهاند. این انواع تبلیغات محیطی معمولا برای تقویت و پشتیبانی برنامههای دیگر رسانههای تبلیغاتی و با در نظر گرفتن پوشش مخاطبان محدود به کار میروند. از این دسته تبلیغات میتوان به بنرهایی که در آسمان ظاهر میشوند، تا تلهکابینهای پیستهای اسکی و صندلی آرایشگاهها اشاره کرد. فرصتهایی از این دست گسترده هستند و روز به روز هم بر تعداد آنها افزوده میشود:
- استفاده از پروژکتور بر روی ساختمانها
- نمایشگرهای درون دانشگاهها
- رسانههای داخل پمپ بنزینها
- رسانههای ساحلی
- بیلبوردهای متحرک (که بر پشت افراد حمل میشوند)
- نمایشگرهایی در پیستهای اسکی
- تبلیغات درون داروخانهها
- تبلیغات درون هتلها
- تبلیغات در ایستگاه های مترو و اتوبوس