بین الملل

تحریم‌های آمریکا چگونه موجب همگرایی بیشتر ایران، چین و روسیه شد؟

نشنال اینترست گزارش داد که “تحریم های شدید آمریکا طی چهار سال گذشته ، ونزوئلا و ایران را بیشتر به سمت دشمنان سنتی آمریکا ، روسیه و چین سوق داده است.” چین و روسیه با ارائه نجات اقتصادی ، فناوری پیشرفته و برنامه های آموزش نظامی به ونزوئلا و ایران با نقض تحریم ها ، راه های بهره برداری از این خصومت جمعی در ایالات متحده را کشف کرده اند. در همین حال ، شیوع ویروس کرونا باعث ایجاد همکاری بیشتر چین و روسیه با ونزوئلا و ایران از طریق کمک شد.

طبق برنامه جهانی غذا سازمان ملل ، تقریباً یک سوم جمعیت ونزوئلا از نظر غذایی ناامن هستند. بین آوریل و دسامبر 2019 ، چین حداقل 40 درصد از کل واردات مواد غذایی ونزوئلا و مقدار زیادی تجهیزات پزشکی را برای مبارزه با اپیدمی کرونا تأمین کرده است.

با این حال ، اتحاد بین چین و ونزوئلا فراتر از کمک های بشردوستانه و تجارت است. در سال 2017 ، ونزوئلا با تلاش 70 میلیون دلاری برای تقویت امنیت ملی ، غول فناوری چینی ZTA را برای ساخت کارت شناسایی هوشمند جدید برای نظارت و کنترل رفتار شهروندان استخدام کرد. این شرکت همچنین یک واحد پرسنلی ویژه را برای پیوستن به CNTV ، شرکت دولتی ارتباطات از راه دور در ونزوئلا ، برای ارائه نظارت و تخصص مدیریتی ارسال کرده است.

روسیه علاوه بر کمک های اقتصادی و قراردادهای نظامی ، به دنبال مشارکت بیشتر در امور داخلی ونزوئلا بوده است. در سال 2019 ، ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه ایالات متحده را به دلیل به چالش کشیدن مشروعیت ریاست جمهوری مادورو محکوم کرد. در همان سال ، وزارت خزانه داری آمریکا Eurofinance Musnarbank مستقر در مسکو را متهم کرد که با تأمین مالی با ارز رمزنگاری شده نامطلوب پترو ، به کاراکاس برای جلوگیری از تحریم ها کمک کرده است. ستایش سریع مادورو از پوتین پس از تثبیت قدرت سیاسی و قانونی وی ، نشانه وحدت آنها در برابر ایالات متحده و رژیم مستقر آن بود.

به همین ترتیب ، ایران تحت تحریم های شدید آمریکا به دنبال همکاری بیشتر با چین و روسیه است. گزارش شده است که پکن در حال بررسی یک برنامه همکاری 25 ساله با تهران شامل 280 میلیارد دلار نفت ، گاز و پتروشیمی و 120 میلیارد دلار زیرساخت حمل و نقل و تولید در ایران است. ظاهراً تهران نیز با مسکو توافقنامه نظامی مشترک دارد. صرف نظر از ماهیت نظامی این توافق ، توافق نامه های 25 ساله بین ایران و کشورهای اجتناب کننده از تحریم ها مانند چین و روسیه عواقب ناگواری برای توانایی تحریم های آمریکا و به طور کلی امنیت ملی آمریکا دارد.

اگرچه چین اولین کشوری بود که وسایل و تجهیزات پزشکی را در بحبوحه شیوع ویروس کرونا ویروس در اختیار ایران قرار داد ، اما روسیه در اقدامی اساسی برای نادیده گرفتن تحریم های آمریکا ، به سرعت 50000 بسته تست کویتی را به این کشور اعزام کرد. در نوامبر سال 2020 ، سرگئی ریابکوف ، معاون وزیر خارجه روسیه علناً درباره تصمیم مسکو برای نقض تحریم های واشنگتن علیه تهران صحبت کرد و تأکید کرد که “این تحریم ها به هیچ وجه بر سیاست ما تأثیر نمی گذارد.” روسیه همچنین به اسکورت نفت کشهای ایرانی به سوریه کمک کرد و فشارهایی را برای از سرگیری روابط اقتصادی با ایران و دیگر کشورهای عضو توافق هسته ای اعمال کرد. در سال های اخیر ، چین و روسیه همچنین تلاش کرده اند تا تلاش های مشترک امنیتی با ایران را افزایش دهند. رزمایش دریایی مشترک در اقیانوس هند و خلیج عمان در دسامبر 2019 نمونه ای از این تلاش ها بود. در حالی که تحریم های ایالات متحده همچنان بر توانایی ایران در احیای اقتصاد خود تأثیر منفی می گذارد ، اما فشار حداکثر فشار انگیزه بیشتری برای تقویت روابط با پکن و مسکو به تهران می دهد.

311311

دکمه بازگشت به بالا