علمی و پزشکی

تعطیلات چگونه بر سلامت روان تأثیر می‌گذارد؟

در دو سال گذشته، با آمدن یک مهمان کوچولوی سرسخت و ناخوانده، روزهای سختی را پشت سر گذاشتیم. بیماری عروق ویروس کرونا قلب علاوه بر مختل کردن زندگی عادی و مختل کردن فعالیت های اجتماعی و اقتصادی، تأثیرات متعددی بر سلامت انسان داشته است. از ابتدای ابتلا به این بیماری شاهد گسترش ترس، اضطراب و استرس در بین مردم بوده ایم. علاوه بر استرس ناشی از سویه‌های جدید کروناویروس، آسیب‌های جمعی، دوره‌های خواب نامنظم، ناامنی شغلی و ساعات کاری بدون وقفه نیز ممکن است رخ دهد. سلامت روان صبه طور کامل مختل می شود و منجر به استرس مزمن، اضطراب و افسردگی می شود.

به گفته علی اسدی، معاون دفتر سلامت روان و اجتماعی و سلامت اعتیاد وزارت بهداشت، حدود 60 درصد افراد مبتلا به افسردگی، اضطراب و یکی از اختلالات روانی هستند، اما تعطیلات نوروزی فرصت خوبی است تا کاهش اضطراب و افسردگی. به دلیل بیماری عروق ویروس کرونا قلب و زندگی روزمره.

برخی افراد معتقدند که فقط افراد مبتلا به بیماری روانی باید به سلامت روان خود توجه کنند. اما حقیقت این است که احساسات، افکار و نگرش های شما بر انرژی، بهره وری و سلامت کلی شما تأثیر می گذارد. سلامت روانی خوب توانایی شما را برای رویارویی با مشکلات روزمره، بحران‌ها و چالش‌های جدی‌تر تقویت می‌کند. بنابراین یکی از کارهایی که یک فرد می تواند برای کاهش سطح استرس انجام دهد این است که از فعالیت های مربوط به کار استراحت کند، کمی مرخصی بگیرد و از تعطیلات حداکثر استفاده را ببرد.

تعطیلات عامل موثری در سلامت روان افراد است

به گفته روانشناسان و بر اساس تحقیقات متعدد، می توان گفت که تعطیلات، ریکاوری و استراحت از موضوعات مهمی هستند که تاثیر بسیار مثبتی بر سلامت جسمی و روانی دارند. ، به ارنا، و آنها انسان دارند. مطالعات متعدد نشان داده اند که تعطیلات منظم منجر به زندگی سالم تر، امید به زندگی بیشتر و سلامت روانی بهتر می شود. تعطیلات همچنین در کاهش افسردگی و اضطراب و بهبود عملکرد و عملکرد اجتماعی موثر است.

تعطیلات را نادیده نگیرید

چایگان منش در مورد افرادی که با موضوع تعطیلات، تفریح ​​و اوقات فراغت مخالف هستند و فکر می کنند تعطیلات اتلاف وقت و دیر رسیدن به وظایف و اهداف است، گفت: اینها افرادی هستند که معمولاً طرحی برای کمال گرایی و بازداری عاطفی دارند. با این حال، حقیقت این است که تعطیلات و بهبودی مسائل مهمی هستند که برای سلامت جسمی و روانی مهم هستند. تعطیلات پر از پیچیدگی نه سرگرم کننده است و نه آرامش بخش. نادیده گرفتن تعطیلات در طولانی مدت منجر به مشکلاتی مانند خستگی، خستگی، افسردگی و اضطراب می شود. بنابراین تعطیلات و تفریحات را به یکی از مهمترین موضوعات زندگی تبدیل کنید.

سفر

شادترین کشورها، کشورهایی که بیشترین تعطیلات را دارند

شایگان مانیش با اشاره به تعطیلات در سایر کشورها تاکید کرد: اگر به کشورهایی مانند نروژ، دانمارک، سوئیس و سایر کشورهایی که جزو شادترین کشورهای جهان هستند نگاه کنیم، می بینیم که این کشورها نسبت به سایر کشورها نرخ تعطیلات بالاتری دارند. … مانند تعطیلات آخر هفته هفته دو روزه و ساعات کار کوتاه است این کشورها ساعت کاری بسیار بالاتری دارند اما بهره وری آنها از ما بسیار بیشتر است زیرا زمان تعطیلات در این کشورها به این صورت برنامه ریزی شده است. به منظور بهبود کیفیت زندگی و سلامت روانی خود به گونه ای که بتوانند از حداکثر توان خود در ساعات کاری برای انجام این کار استفاده کنند.

اثرات تعطیلات بر بدن

شایگان مانیش توجه بیشتر به جسم و روان را از مزایای تعطیلات دانست و گفت: ممکن است به دلیل شرایط در طول هفته و روزهای کاری استراحت، خواب، ریکاوری و ورزش کافی نداشته باشیم، اما در تعطیلات فرصت بازسازی جسمی و روحی را داریم. “ما همچنین تعطیلات خود را از محیط کاری پر استرس و محیط اجتماعی جوان سازی خود دور می کنیم.”

برای تعطیلات خود برنامه ریزی کنید

این روانشناس بالینی در پاسخ به این سوال که آیا این فقط یک تعطیلات است که می تواند برای جسم و روح مفید باشد یا اینکه تعطیلات حتما باید با کیفیت باشد، گفت: این درست است که ما به تعطیلات نیاز داریم، حتی اگر کیفیت پایینی داشته باشد. اما ما تاکید می کنیم که این تلاشی است که تعطیلات با حداکثر کیفیت را داشته باشید. همچنین برای تعطیلات برنامه ریزی کنید، سرگرم شوید و با افراد مثبت ارتباط برقرار کنید تا احساس بهتری داشته باشید و در نهایت ذهن و بدن شما در تعادل باشند.” حتی اگر برنامه سفر خاصی برای کرونا ندارید. ، لازم نیست کارهای عجیب و غریب انجام دهید، اما می توانید وقت خود را صرف بازی های خانوادگی سرگرم کننده، حضور در فضای باز و تماشای کمدی کنید.”

علت خستگی و افسردگی در اواخر تعطیلات

شایگان مانیش در پاسخ به این سوال که چرا در تعطیلات دیروقت احساس خستگی و افسردگی می کنیم؟ وی تصریح کرد: مردم عموما دوست دارند در محیطی آرام و بدون استرس زندگی کنند و در ایام تعطیلات این محیط برایشان فراهم می شود اما بعد از تعطیلات چون پر از استرس و مشکلاتی از این قبیل به زندگی قبلی باز می گردند. از آنجایی که افسردگی، اضطراب و بی علاقگی در آنها دیده می شود ممکن است پس از افسردگی رخ دهد. تعطیلات بعد از یک تعطیلات آخر هفته کوتاه یا بعد از یک تعطیلات طولانی مانند تعطیلات تعطیلات است. “البته ما بعد از تعطیلات احساس افسردگی و ناراحتی می کنیم، اما در این شرایط می توان برای پیشگیری از افسردگی پس از تعطیلات اقدامات متعددی انجام داد.

افسردگی

چگونه سال جدید را با نشاط شروع می کنید؟

شایگان در پایان گفت: با این حال پایان عید به تنهایی باعث اضطراب و افسردگی می شود و شروع ماه مبارک رمضان درست بعد از عید می تواند منجر به بازگشت به زندگی عادی شود، اما بهترین کاری که می توان انجام داد این است که خودمان این کار را انجام دهیم. مانیش برای ماه مبارک رمضان آماده شوید و از اخبار بد دوری کنید برنامه ریزی کنید و کارهای سرگرم کننده انجام دهید و عادات مثبتی مانند کتاب خواندن، ورزش کردن، بخشیدن دیگران، رها کردن ابهامات، مثبت اندیشی و … را با انرژی در خود ایجاد کنید. فکری و جسمی.”

منبع: ارنا

دکمه بازگشت به بالا