عمومی

حضور در نمایش «میراث» در اراک 

نمایشی که حکایت از آتش زدن درب خانه حضرت زهرا (سلام الله علیها) و حوادث دردناک و غم انگیز آن پس از رحلت آن حضرت یا به عبارتی شهادت رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم دارد. درود خدا و غصب خلافت بلافصل. دوست و برادر و عمویش امیرالمؤمنین علی بن ابیطالب علیه السلام در حادثه ای وحشتناک (یوم البیت) و تعرض به خانه وحی. خانه ای که جبرئیل امین بارها بر رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم نازل شد و بنا بر روایتی پس از وفات بر بانوی عالمیان نازل شد و به او عطا شد.
اما چه کردند، چه نباید می کردند! و به گفته سلمان فارسی، دوست و صحابی بزرگ رسول خدا، امیرالمؤمنین و حضرت زهرا، آنقدر شهرت داشت که برخی از اصحاب را به خاطر بیعت با ابوبکر، و پس از حمله، توبیخ کرد. . در خانه حضرت زهرا، در را آتش زدند و با لگد به او زدند و سینه بانوی عالمیان را شکستند و سقط جنین حضرت محسن را که شش ماهه باردار بودند.

حضور در یک نمایش

برای اولین بار در روز چهارشنبه 8 بهمن 1396 در حاشیه همایش ملی فرهنگستان علوم پزشکی ایران انجمن پزشکی کشور که در روزهای دهم و یازدهم بهمن ماه به میزبانی دانشگاه علوم پزشکی اراک برگزار شد، موفق شد. برای اولین بار میبینم که قدمی برمیداری و درهای شیبدار جلو رو نشون میدی!! وی به همراه جمعی از اساتید و اعضای فرهنگستان علوم پزشکی ایران حضور یافت و بخشی از تاریخ غم انگیز اهل بیت علیهم السلام به ویژه هجوم به بیت وحی منزل دختر را از نزدیک دید. رسول خدا پس از رحلت، همانطور که گفتید، تاریخ چهارده قرن به عقب باز می گردد و صدها نفر شاهد این واقعه آخرالزمانی در احتراق و ذوب و اشک بودند!

حضور در یک نمایش

امسال چند ماه پیش مورد لطف مجدد برادر عزیزم و همکار عزیزم جناب آقای دکتر نیما حسینی خو که تهیه کننده این نوا هستند که یک نمایش سالانه محسوب می شود و در روز پنجشنبه 16 دی ماه در سال 1400 به یاد شهادت حضرت زهرا ع. او در اراک حضور داشت و نمایش «میراث» را از نزدیک تماشا کرد.
از آنجایی که اجرای این نمایش در ایام فاطمیه در سال 1400 هجری قمری مصادف با بدرقه نیمی از حرم زیرزمین امام خمینی (ره) به ویژه قسمت بانوان در سامرا اجرا شد، به موفقیت حضور در می بینم یقین پیدا کردم. محبوب ترین اهل بیت و همینطور بدرقه این حرم نیمه مقدس که یک سال بیشتر منتظرش بودیم. شایان ذکر است که این پنجره یا به عبارتی نیمی از ضریح طاق متبرکه توسط هنرمندان استانداری مرکزی در کارگاه بازسازی حرم شهر زردیه و پس از رونمایی در اراک ساخته شده است. با بسته از طرفی عاشقان اهل بیت علیهم السلام به سامرا رفتند. ابعاد این مقبره دو و سی سانتی متر، دو و نیم متر است.

حضور در یک نمایش

وزن این پنجره هفتصد کیلوگرم است و هنرهای قلم زنی، ریخته گری، تذهیب و سایر تزیینات روی آن ساخته شده است. در این نیمه ضریح شصت و پنج گرم طلای خالص و دویست و بیست کیلوگرم نقره به کار رفته است. ساختار چوبی آن 450 سال است و با توجه به شرایط آب و هوایی شهر سامرا ساخته شده است.
برای دومین بار ساعت دو بعد از ظهر روز پنجشنبه 15 دی ماه مصادف با روز شهادت پس از حضور در موکب سالانه قم که به سمت آستان حضرت معصومه (سلام الله علیها) حرکت می کند. با حضور آمدم و در صحن و تالار این بانوی بزرگوار تشییع کردم و به سمت منطقه سردسیری اراک استان مرکزی حرکت کردم. سرمای سوزان این منطقه مرا به یاد دوران نوجوانی و زندگی ام در سرزمین عراق و نجف انداخت! شرایط جغرافیایی شهر اراک و قرار گرفتن آن در میان کوه های نه چندان بلند و پوشیده از برف به طوری که در میان یخچالی از یخ و برف قرار گرفته است، این منطقه را به گونه ای تغییر داده است که توگو را در ارتفاعات توچال یا در دامنه ها در البرز هستید یا در تپه ها و کوهپایه های دماوند یا در دشت مشان کوه الوند در همدان! به همین دلیل سرما و زمستان و سوزش آن را در جاده حس کردم و حضورم را در تو.

حضور در یک نمایش

با ورود به شهر اراک ابتدا به زیارت نیمی از حرم کریمه شتافتم و پس از رسیدگی به نحوه ساخت قسمت های مختلف این پنجره زیبا، به جای آن در کنار این مسافر متبرک و عکس گرفتم. پناهگاه عشق مسافر دخمه مقدس که هزاران زائر به زودی در دخمه زیارت خواهند کرد و محل اصلی پنجره مقدس قدم به تالار نوا گذاشتم. بیش از هشتصد مرد، زن، نوجوان و جوان در فضایی سرشار از روحیه و معنویت! گویی در یکی از بالکن های ملامت مقدس! منتظر شروع برنامه بودند.
تعدادی از مجریان و همچنین نوجوانان و جوانان اتاق را در آغوش گرفتم و بابت تاخیر چند دقیقه ای در شروع برنامه عذرخواهی کردم و در جایی که برایم رزرو کرده بودند، نشستم!
نمایش با صحبت های تهیه کننده آغاز شد و به مدت یک ساعت و نیم به تماشای نمایش «میراث» نشستیم. بنیاد نشر علوی معارف و گروه تئاتر «اسماء» برای یازدهمین سال پیاپی بنر دائمی عزاداری فاطمیه را در قالب نمایشی جدید با حمایت امام زمان (عج) برپا کردند. .

حضور در یک نمایش

ضریح ائمه معصومین در بقیه قبل از تخریب آن

نمایشنامه در این رمان به تخریب بهشت ​​بقیع در مدینه، دراز کردن دست یاری و تخریب صحن چهار امام مدفون در بقیه و دیگر مقبره های شخصیت های برجسته اسلامی در طول تاریخ می پردازد.
این اقدام باعث واکنش گسترده علما و مردم کشورهای مسلمان از جمله ایران، عراق، پاکستان، مسلمانان شوروی و سایر مسلمانان و همچنین اهل سنت کشورهای مسلمان شد.
دولت وقت ایران در واکنش به تخریب و تحقیر اماکن مقدسه اسلامی، روز عزای عمومی در این کشور اعلام کرد و به رسمیت شناختن کشور جدید عربستان سعودی را سه سال به تاخیر انداخت.

حضور در یک نمایش

او در این نمایش به موضوع قهرمان عبدالحسین می پردازد که در خواب دید برای رفع حاجت به مدینه پناهنده شده است و در آن زمان سفرش مصادف با ایام ویرانی بقیع بوده است. . وهابی ها از زیارت بقیع جلوگیری می کنند. عبدالحسین در جریان حوادث و مجالس با این روش مخالفت می کند و یورش به بیت وحی و آتش زدن درب خانه بانوی عالمان را پس از رحلت رسول خدا به یاد می آورد و نشان می دهد. مردم مدینه پس چرا از اهل بیت علیهم السلام نخواستند که چه در عصر امیرالمؤمنین و چه در زمان حضرت زهرا و چه در آن زمان، قیام کنند و از عزت اسلام و پیامبر حمایت کنند. ویرانی بقیع؟

حضور در یک نمایش

شایان ذکر است که در بحبوحه آلودگی هایی که به خاطر ماجرای سعودی ها و فتح آنها و فتح مکه و مدینه، جهان اسلام را فراگرفته بود، همه شنیدند که قبرستان بقیع تخریب شده و حتی حرم حضرت امام زمان (عج) نیز تخریب شده است. پیامبر. آن حضرت صلوات الله علیه و آله و سلم جسارت داشت، از این رو یک روحانی تهرانی به نام شیخ عبدالرحیم صاحب ابواب با چند صد زائر در شام به حج رفت.
در آنجا با ملک عبدالعزیز ملاقات کرد و از بی توجهی به قبرستان بقیع و تخریب گنبد ائمه و دیگران پرسید و از پادشاه عربستان اجازه خواست تا بقیع را از این مخمصه خارج کند.
پادشاه عربستان به او اجازه داد و شیخ عبدالرحیم صاحب ابواب به بقیع رفت و خاکی را که حاصل خراب شدن گنبد بر روی قبور بود برداشت و حتی گفته شده است که او بنا کرد. دیوار اطراف آن مقبره هایی که هنوز بقایای آنها قابل مشاهده است.
عبدالعزیز نیز به نام او حکم مدنی صادر کرد، اتفاقاً او جرأت کرد به حج بیاید – در حالی که مسلمانان کشورهای دیگر او را تحریم کردند و نیامدند. عبدالعزیز از عربستان سعودی از این اقدام استقبال کرد و سعی کرد به آنها بفهماند که با مسلمانان دیگر مشکلی ندارد و آنها را کافر نمی داند. به هر حال این عالم دینی در بحبوحه درگیری وهابی ها و مسلمانان با جمع کثیری از ایرانیان به حج می رود و به چنان دستاوردی می رسد که تا کنون همه شیعیان و حتی مسلمانان از آن بهره مند شده اند!

حضور در یک نمایش

این فرمان صادر شده از سوی پادشاه هم اکنون در اختیار خانواده صاحب ابواب قرار دارد و این سند بسیار جالب دستوری است که موسس سلسله سعودی مبنی بر رسیدگی به بقیع صادر کرده است.
نوا، نمایش زیبا و تاثیرگذار میراث که حدود صد و پنجاه نفر در تدوین و کارگردانی آن با اجرای هشت بالا در چهار روز میزبان 10500 عزادار حضرت صدیق کبری بود. درود بر او. با هدف نقل وقایع پس از رحلت رسول خدا صلی الله علیه و آله، تشکیل سقیفه، هجوم به بیت وحی، واقعه عاشورا و. همه نتیجه انحرافات فکری و تحولاتی بود که حوادث تلخ تاریخ اسلام را یکی پس از دیگری در پی داشت که به تخریب حرم امامین عسکریین(ع) ادامه داد و حوادث دیگری مانند ظهور دولت اسلامی در عراق و … شام. منطقه، و تا عصر ادامه یافت.

حضور در یک نمایش

وی در پایان این نمایش جدید و به دعوت دکتر حسینی خو، دقایقی از زندگی خود را در جمع کارگردانان و هنرمندان آن سپری می کند و ضمن تشکر و قدردانی از زحمات این عزیزان، به سراغ برخی می رود. . ارکان تاریخ غم انگیز شیعه در طول تاریخ از کودتای سقیفه، حمله به بیت وحی، واقعه عاشورا و… وی همچنین در مورد سرداب مقدس سامرا و نیمه حرم صحبت کرد و حاضران را به حضور در مراسم رونمایی تشویق کرد.
قبلاً تربت ناب حسینی را به عزیزانم تقدیم کرده بودم تا چایی را که ایشان پس از نمایش به تماشاگران می‌داد، مخلوط کنند تا همه حاضران از فیض او بهره‌مند شوند.

حضور در یک نمایش

در این هنگام با برافراشتن پرچم متبرک و مقدس گنبد فوقانی در فضای نمایش، همواره سعی می کنم این نعمت بزرگ و نشان بالا را با خود به همراه داشته باشم و از طریق گردش آن به اولین عاشقان آزار دیده جهان برکت بدهم. در میان حضار، و قبر پاکی را تقدیم می کند. زنان، جوانان و نوجوانان در سالن ساعت هفت بعدازظهر دو دنیا، شهر اراک و مردم عاشق پیشه و خدا را به سمت تهران ترک کردند.

* خادم افتخاری حرم عتبه عراق و عضو فرهنگستان علوم پزشکی ایران

دکمه بازگشت به بالا