عمومی

خاموشی امنیت در تاریکی شهر

جنایتکاران در هر کجای دنیا که باشند تاریکی را ترجیح می دهند. چون پرده سیاه شب فعالیت های آنها را هم می پوشاند از جمله پاتوق وحشتناک معتادان که کوچکترین اتفاقی که می افتد کشیدن انواع مواد مخدر است.

به گزارش دیباروز مربای مربا وی نوشت: حضور شبانه در برخی محله ها، خیابان ها و کوچه های تهران دلخراش است، تاریکی این مکان ها به قدری غلیظ و نور ضعیف است که احساس ناامنی قدم به قدم برای عابران پیاده افزایش می یابد.در برخی بزرگراه ها و خیابان های اصلی حتی اتفاق افتاده است که تاریکی باعث تصادف شده است یا در بسیاری از پارک ها تکرار می شود که احساس خطر در پشت پرده کم نور لامپ های کم نور پخش می شود. به طور غیر معمول تهران شهری کم نور است که برای شهرنشینان چیز خوشایندی نیست، مگر جنایتکارانی که تجارتشان با تاریکی همراه است.

در مورد تأثیر نور بر ایجاد احساس امنیت در افراد، مطالعات بسیاری در نقاط مختلف جهان انجام شده است. از جمله دانشگاه شفیلد، انگلستان، جایی که محققان نشان داده‌اند که روشنایی خیابان‌ها می‌تواند با ایجاد حس ایمنی به بهبود کیفیت زندگی کمک کند. با این حال، آنها معتقدند که این کار هزینه زیادی دارد.

البته فرض کنید حتی در مورد روشنایی شهرها هم اتفاق نظر وجود نداشته باشد و برخی از افراد در مورد تأثیر منفی نورهای مصنوعی بر حیات وحش و طبیعت صحبت کنند، اما وقتی صحبت از امنیت و احساس خوب در شب در شهرها می شود، به نظر می رسد که باید بیشتر منطقی باشد. این کار.

شکستگی های تاریک و موزاییک

جنایتکاران در هر کجای دنیا که باشند تاریکی را ترجیح می دهند. چون پرده سیاه شب فعالیت های آنها را هم می پوشاند از جمله پاتوق وحشتناک معتادان که کوچکترین اتفاقی که می افتد کشیدن انواع مواد مخدر است.

علیرضا نادعلی، سخنگوی شورای شهر تهران از این وقفه ها ابراز نگرانی می کند و آن را به بحث تاریکی نقاط بی دفاع پایتخت مرتبط می کند. وی در گفت و گو با ایلانا تلاش برای ساماندهی معتادان خیابانی را مطلوب می داند، اما تاکید می کند که اگر تجمع این افراد منجر به از هم پاشیدگی استراحتگاه های اصلی و تشکیل استراحتگاه ها و موزاییک های پراکنده در سطح شهر شود، قطعا این امر است. چیز خوبی نیست به خصوص در تهران که موقعیت های بی دفاع زیاد است.

این سخنان سخنران است: وجود این همه جایگاه بی دفاع در سطح شهر می تواند زمینه ساز شکل گیری بیشتر پاتوق های موزاییک در تهران شود. این در حالی است که متأسفانه از این مکان ها در تهران زیاد داریم که شب ها کاملا تاریک و منزوی هستند و بستر لازم را برای حضور معتادان فراهم می کنند.

جالب اینجاست که نادعلی نه تنها این تاریکی و تهدید را برای جنوب شهر می داند، بلکه اذعان دارد که حتی در شمال شهر نیز نقاط بی پناه فراوانی وجود دارد که به دلیل نبود امکانات روشنایی شهری، بستر مناسبی برای زندگی مردم شده است. تشکیل فرورفتگی های موزاییکی

چرا شهر تاریک است؟

البته در بحث تاریکی شهر نباید تنها به معتادان توجه کرد. زیرا کمبود نور منجر به یک سری مشکلات می شود. از جمله تصادفات مورد اشاره رئیس اداره تصادفات پلیس راه پایتخت که چندی پیش در مورد آن صحبت کرد، طبق تحلیل ها و بررسی های انجام شده حدود 44 درصد از تصادفات منجر به فوت در شهر تهران در تاریکی شب و تاریکی شب رخ می دهد. . ساعت (به دلیل ضعف دید و دید ضعیف). این مسئول حتی در موضع مقصران تاریکی شهر قرار گرفت و گفت: در تصادفاتی که به دلیل کمبود نور رخ می دهد، سازمان مربوطه مقصر است و باید در مراجع قضایی پاسخگو باشد و غرامت پرداخت کند.

اما چرا وظیفه روشن نگه داشتن شهر که وزارت نیرو بر عهده شهرداری ها می داند گاهی به درستی انجام نمی شود و به تدریج بر تعداد نقاط سیاه شهر افزوده می شود؟

از دیدگاه محمدعلی پورنیا، کارشناس امور شهری، اگر به دنبال پاسخ باشیم، این مشکل دلایل متعددی دارد که جام جم به توضیح آن می پردازد. وی می گوید: در سال های اخیر در ماه های گرم سال به دلیل کمبود برق، میزان روشنایی شهرها به عمد کاهش می یابد تا به شبکه برق کشور کمک شود که اقدام قابل قبولی است. اما نکته اینجاست که نه تنها نیروگاه پشت تاریکی شهرها کمک می کند. زیرا بخش زیادی از وسایل روشنایی شهر توسط دزدان، معتادان و امثال اینها که از تاریکی سوء استفاده می کنند به سرقت رفته یا عمدا تخریب شده است. تجهیزاتی که البته یا تعویض نمی شوند یا خیلی دیر این اتفاق می افتد.

پورنیا البته دلیل دیگری نیز برای تاریکی برخی نقاط شهر و بلاتکلیفی اعتراضات مردمی ذکر می کند که جای تاسف و ارزش دارد. واقعیت این است که بسیاری از شهرداران مناطق شبانه برای آشنایی با اوضاع به منطقه خود نمی آیند، بلکه روز سفر می کنند و اگر شبانه تردد کنند با خودروهای سازمانی و از پشت شیشه است. واقعیت ها به خوبی دیده نمی شوند.

طرح ارتقای امنیت زنان چه شد؟

نزدیک به دو سال پیش شورای شهر پنجم تهران از طرح ارتقای امنیت زنان در مناطق 22 گانه پایتخت رونمایی کرد، طرحی که در آن زنان می توانند با سامانه 137 فضاهای حفاظت نشده شهری را گزارش دهند. معاون اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران گفت: تامین امنیت برای زنان پارک ها و فعالیت ها اتوبوس های شبانه و روشنایی بیشتر در برخی مکان ها سرلوحه خواسته های زنان است و 137 بلافاصله با هر تماس اقدام می کنند. در آن زمان زهرا نژاد بهرام، یکی از اعضای شورای پایتخت معتقد بود که توسعه و اصلاح برخی از فضاهای شهری در افزایش ایمنی زنان تأثیر دارد. با وجود این، زنان همچنان خواستار امنیت شبانه در شهر هستند که بخش زیادی از آن مربوط به روشنایی معابر است، موضوعی که تجربیات زندگی ما نشان می‌دهد جدی گرفته نمی‌شود.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا