اقتصادی

درج قیمت تولید کننده مانع از گران‌فروشی است/ لزوم تمرکز بر نظارت‌ها قبل از عرضه کالا

دیباروز/ خراسان رضوی وزیر دادگستری گفت: درج قیمت کالا از گران فروشی جلوگیری می کند. اگر وزارت صنعت، معدن و تجارت به طور جدی این موضوع را پیگیری می کرد، بسیاری از کالاها به قیمت واقعی خود نزدیک می شدند.

امین حسین رحیمی شامگاه هفتم بهمن ماه در جلسه کارگروه تنظیم بازار و کمیته کار مشترک خراسان رضوی که در استان برگزار شد، اظهار داشت: توجه دولت سیزدهم از زمان تشکیل دولت مردمی بوده است. امرار معاش

وی افزود: از زمان اجرای قانون انتزاع (سلب وظایف و اختیارات بخش کشاورزی از وزارت صنعت، معدن و تجارت و الحاق آن به وزارت جهاد کشاورزی) که برخی از قوانین مربوط به کشت جهاد اعمال شده است، سازمان، برخی قوانین به هم پیوسته است، به این نتیجه رسیدیم که برای اجرای قوانین مختلف در این زمینه باید هم افزایی بین بخش ها وجود داشته باشد.

از سوی دیگر وزیر دادگستری گفت: از سوی دیگر نیاز به تدابیر ویژه در حوزه نظارت و برخورد با متخلفان در بازار است. در این راستا کمیته کاری مشترک تشکیل شد. این کمیته متشکل از وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت جهاد کشاورزی، وزارت دادگستری، وزارت بهداشت و اتاق اصناف و بسیج اصناف است. این کمیسیون با ابلاغ وزیر کشور در سایر فرمانداری ها و شهرستان ها اجرا شد. و کمیسیون نیاز به اقدام دارد که پیش نویس آن تهیه شده و به زودی تکمیل و به وزیر کشور گزارش می شود.

رحیمی درباره نظارت این کمیته گفت: نتیجه کار کمیته رسیدگی به دغدغه های معیشتی مردم است. در ستاد تنظیم بازار و کمیته مشترک کار مرکزی مقرر شد نظارت بر خرده فروشان و واحدهای صنفی به عهده اتاق اصناف و نظارت بر جهاد کشاورزی و بسیج اصناف، سازمان صنعت، معدن و تجارت باشد. قبل از مرحله خرده فروشی اجرا شده است. لازم به ذکر است که گاهی اوقات اصل فروش بالا زمانی اتفاق می افتد که قیمت روی محصول درج شود. در صورتی که این قیمت با ضوابط قیمت گذاری مطابقت نداشته باشد و بر اساس قیمت و انصاف در نظر گرفته شود، هنگام مراجعه به خرده فروشی، قیمت اصلی به کالاهایی که قیمت مصرف کننده در آن درج شده است، اضافه می شود.

وزیر دادگستری با اشاره به اینکه خرده فروشان باید قیمت مصرف کننده را نیز لحاظ کنند و سود این محصول در واحدهای عرضه کننده بیش از 30 درصد نخواهد بود، گفت: مالیات بر ارزش افزوده نیز مشمول این قیمت می شود. در حال حاضر قیمت کالاهایی که قیمت کالا برای آنها درج شده است کاهش یافته است.

رحیمی تاکید کرد: نظارت باید بر پیش عرضه باشد و اتاق اتحادیه نظارت بر واحدهای صنفی را جدی بگیرد. موضوع گنجاندن قیمت مصرف کننده و تولیدکننده بسیار مهم است. وارد کردن قیمت محصول از فروش پرهزینه جلوگیری می کند. اگر وزارت صمت این موضوع را جدی بگیرد، بسیاری از کالاها به قیمت واقعی خود نزدیک می شوند. البته نمی‌خواهیم به تولیدکننده فشار بیاوریم، اما اگر این قانون اجرا می‌شد، بسیاری از کالاها زیر قیمت فعلی بازار قیمت‌گذاری می‌شدند.

خاطرنشان کرد: تمام تلاش ما باید این باشد که از تخلفات و تخلفات جلوگیری کنیم. باید سعی کنیم زیاده روی نکنیم. زندان موظف است با کسانی که در جنگ اقتصادی به دنبال سودجویی هستند برخورد جدی داشته باشد و مجازات ها باید بازدارنده باشد.

وزیر دادگستری گفت: بر اساس ماده ۲۸ قانون مجازات اسلامی هر سه سال یک بار به وزیر دادگستری اختیار اصلاح جریمه های صنفی و به روز رسانی آن بر اساس شاخص تورم و در حد مجاز داده شد. این موضوع در دولت تصویب شد، اما برای تصمیم گیری به شورای اجرایی مجلس ارجاع شد.

دکمه بازگشت به بالا