علمی و پزشکی

درمان دردهای آرتروز با کمک ایمپلنت‌های الکتریکی

به گزارش شافان و به نقل از نیوساینتیست، کاشت زانو که جریان الکتریکی بسیار کمی تولید می کند، ممکن است درمانی برای آرتروز باشد و رشد مجدد غضروف را تحریک کند.

خرگوش‌هایی که از ایمپلنت‌هایی استفاده می‌کردند که در هنگام حرکت، الکتریسیته تولید می‌کردند، نسبت به خرگوش‌هایی که از دارونما استفاده می‌کردند، به غضروف آسیب بیشتری وارد کردند.

آرتروز یکی از شایع ترین علل زانو درد با افزایش سن است. این بیماری باعث فرسایش غضروف می شود. غضروف لایه‌ای است که انتهای استخوان‌ها را می‌پوشاند و معمولاً از ساییدگی آن‌ها به یکدیگر جلوگیری می‌کند.

چندین درمان پوکی استخوان در حال توسعه است. اینها شامل داروهای جدید و پیوند سلول های بنیادی است که پتانسیل تبدیل شدن به هر نوع سلولی را دارند. برخی تحقیقات نشان می دهد که یک جریان الکتریکی خفیف ممکن است سلول های غضروف زانو را به تکثیر و ترمیم آسیب تشویق کند.

Than Nguyen، محققی در دانشگاه کانکتیکات (UCONN) و همکارانش یک غشای زیست تخریب پذیر با ضخامت حدود نیم میلی متر ساخته اند که در هنگام فشرده شدن و کشیده شدن، الکتریسیته تولید می کند تا از قرار گرفتن باتری ها در داخل بدن جلوگیری کند. ساختاری قاب مانند دارد که سلول ها را تشویق می کند به داخل آن حرکت کنند.

گروه نگوین این ایده را با سوراخ کردن غضروف زانوی خرگوش و اتصال آنها به مواد اختراع شده بررسی کردند. پس از یک ماه استراحت، خرگوش ها تشویق شدند تا به مدت 20 دقیقه در روز روی یک تردمیل به آرامی بپرند تا پاهای خود را ورزش دهند و برق تولید کنند.

دو ماه بعد، محققان نمونه‌هایی از بافت مفصلی گرفتند و سالم بودن آنها را زیر میکروسکوپ ارزیابی کردند. آنها دریافتند که سلول های غضروف به داخل قاب حرکت کرده و مفاصل سالم تر به نظر می رسند. نگوین گفت: سلول های بنیادی از مغز استخوان به اسکلت جذب می شوند.

خرگوش ها به طور متوسط ​​15 از 18; خرگوش های گروه دوم که ایمپلنت هایشان برق تولید نمی کرد، حدود پنج امتیاز کسب کردند.

نگوین ادامه داد: اگر این ایمپلنت در انسان استفاده شود، مواد استفاده شده برای ساخت آن پس از حدود دو ماه حل می‌شود، اما می‌توان آن را برای طول عمر بیشتر تغییر داد.

این مطالعه در مجله Science Translational Medicine منتشر شد.

دکمه بازگشت به بالا