علمی و پزشکی

در زمان شیوع کرونا، دانش بنیان‌ها نبودند زمین‌ می‌خوردیم

مدیرکل دارو و مواد کنترل شده سازمان غذا و دارو تاکید کرد: اگر شرکت های دانش بنیان داروهای مورد نیاز در زمان شیوع کرونا را تولید نکنند، سقوط خواهیم کرد.

به گزارش دیباروز، سید حیدر محمدی در مراسم رونمایی از داروی دانش بنیان درمان آرتریت روماتوئید، افزود: مربوط به تولید داخلی است.

وی خاطرنشان کرد: در سال دوم داروهای بیوتکنولوژی حدود 350 میلیارد دلار و امسال داروهای بیوتکنولوژی بیش از 2 میلیون دلار ارزش داشتند.

محمدی نمونه این داروها را دارویی برای درمان کرونا به نام «توسیلیزومبه» دانست و یادآور شد: تولید واکسن کووید-وا انقلابی در حوزه زیست شناسی ایجاد کرده است، در حالی که 5 درصد بازار دارو مربوط به داروهای بیولوژیک و 4 درصد مربوط به داروهای بیولوژیک است. مربوط به داروهای تولید داخل

مدیرعامل سازمان غذا و دارو گفت: سخت ترین کار برای رگولاتوری حمایت کامل از تولید داخل است و در این زمینه به سراغ تولیدکنندگان رفته ایم.

محمدی با اشاره به تجربیات کشور در زمینه تولید داروهای کرونا افزود: در آن زمان شاهد بودیم که اگر 3 نوع داروی کرونا در تولید داخلی نداشته باشیم عقب نشینی می کنیم و این در حالی است که در حد وسط بودیم. از 140، حدود 6 هزار تومان یک میلیارد تومان، 60 میلیارد تومان برای توسیلیزومب و 5 میلیارد تومان برای فاویپیراویر هزینه شده است.

به گفته وی، بیش از 25 درصد از بازار دارویی کشور را این سه داروی کرونا تشکیل می‌دهند.

مدیرکل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو ادامه داد: بدون تولید داخلی نمی توانستیم این داروها را تولید کنیم و این نشان دهنده اهمیت موضوع است البته باید محدودیت هایی نیز در این زمینه داشته باشیم. کیفیت داروها.”

وی با بیان اینکه سازمان غذا و دارو از صادرات حمایت می کند، گفت: بخشی از چالش های حوزه تولید دارویی با صادرات مواجه خواهد شد زیرا شرکت ها باید استانداردهای صادراتی را رعایت کنند.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا