اقتصادی

دعوت کتابخانه ملی از فناوران برای رفع چالش فهرست‌نویسی تحلیلی با هوش مصنوعی

مرکز نوآوری و توسعه تجارت مبتنی بر داده در بایگانی ملی و کتابخانه ایران ، با برگزاری یک رویداد فناوری ، تیم های فناوری را به رقابت در چالش نمایه سازی تحلیلی با کمک هوش مصنوعی دعوت کرد.

به گزارش دیباروزرویداد ابتکاری “Libetek 2” توسط مرکز نوآوری و توسعه تجارت مبتنی بر داده از سازمان اسناد ملی و کتابخانه ایران با موضوع کشف موضوع ، در زمینه فناوری های کتابخانه و استفاده از هوش مصنوعی برای پردازش داده ها و تعریف موضوع در دو مرحله انجام می شود.

در مرحله اول از کلیه افراد ، تیم ها و شرکت ها دعوت می شود تا در این رویداد ثبت نام کنند و پس از ثبت نام ، دسترسی به داده های لازم برای شرکت در چالش در اختیار شرکت کنندگان قرار می گیرد و از این لحظه مسابقه آغاز می شود.

مرکز نوآوری فضای پردازش رایگان را برای هر یک از شرکت کنندگان فراهم می کند و شرکت کنندگان باید فرم خود را تا تاریخ مقرر ارتقا دهند و آن را در روز آزمون ارسال کنند. آزمایش دقت نمونه اولیه در تاریخ 3 مارس برگزار می شود.

در مرحله دوم ، پس از بررسی فرم های آموزش دیده ، 5 شرکت کننده برتر انتخاب می شوند و از این پنج تیم دعوت می شود تا به صورت حضوری مدل های خود را ارائه دهند و در نهایت ، پس از داوری و بررسی نهایی ، بهترین تیم ها معرفی می شوند. برای تیم های بالاتر علاوه بر اعطای جایزه نقدی به ارزش 50 میلیون تومان ، امکان انعقاد قرارداد با بایگانی ملی و كتابخانه ایران نیز در نظر گرفته شد.

دکتر مظفر پاسدار شیرازی ، معاون توسعه اداری و منابع انسانی سازمان اسناد ملی و کتابخانه ایران در گفت وگو با دیباروز ، درباره لزوم برگزاری این رویداد فناوری توضیح داد: کتابخانه ملی هر کتاب لیستی از “توصیفی” است. اطلاعات (نویسنده ، ناشر) و “اطلاعات تحلیلی” (موضوع متن کتاب و طبقه بندی کتاب را نشان می دهد) آماده سازی کتاب ، و هنگامی که جستجوگر کتاب را جستجو می کند ، سیستم مربوط به موتور جستجوگر کتاب بین شاخص برای اطلاعات ؛ نتایج را ارائه می دهد.

وی با تأکید بر اینکه هرچه لیست کامل تر ، دقیق و دقیق باشد ، نتایج جستجو بهتر است ، گفت: “این لیست تحلیلی به محقق در دستیابی به منبع و بازیابی اطلاعات کمک می کند ، در حالی که اطلاعات را طبقه بندی می کند تا به کاربران ارائه دهد و براساس قفسه کتاب هدف تعیین می کند. علاوه بر این کتاب ، به طوری که بازدید کنندگان از کتابخانه ها شخصاً می توانند داشته باشند.علاوه بر این ، موضوعات به موتور جستجو کمک می کنند تا مطابق با موضوع مورد درخواست محقق نتایج را ارائه دهد و دسترسی به منبع مورد نیاز را تسهیل و بهبود بخشد.

پاسدار شیرازی با بیان اینکه کتابخانه ملی قبلاً از تکنیک های نمایه سازی توصیفی کتاب استفاده کرده است ، خاطرنشان کرد: “سال گذشته ما از سیستمی رونمایی کردیم که به صورت خودکار لیست مقالات را استخراج می کند و برای توسعه این سیستم ویژگی جدیدی به آن اضافه شد. با به کمک یادگیری عمیق ، فراداده را استخراج می کند. شرح پایان نامه ها و کتاب ها ، که امیدواریم ماه آینده آشکار شود.

معاون سازمان اسناد و کتابخانه ملی ، فهرست نویسی تحلیلی را یکی از چالش های این سازمان عنوان کرد و افزود: نیاز ما این است که سیستم بتواند با کمک هوش مصنوعی علائم موضوعی و برچسب ها را با حداکثر دقت پیشنهاد کند. طبق استانداردهای کنگره پیشنهاد ، انتخاب و رتبه بندی می شود.

پاسدار شیرازی از برگزاری رویداد “Libitech 2” ، با هدف جذب نوآوری در این سازمان خبر داد و از شرکتهای نوپا و شرکتهایی در زمینه فناوری اطلاعات و هوش مصنوعی دعوت کرد تا در این چالش شرکت کنند.

وی توضیح داد: “ما از کسانی که در زمینه پردازش زبان طبیعی (پردازش زبان طبیعی) کار می کنند دعوت می کنیم تا در حل چالش سازمان در رقابت و همکاری سازنده کمک کنند.” مجموعه داده های آموزشی که ما آماده کرده ایم در دسترس شرکت کنندگان در چالش قرار خواهد گرفت و آنها می توانند سیستم های خود را بر اساس آن آموزش دهند. سرانجام ، با کمک سیستم دقیق ، سیستم های ارائه شده توسط تیم های شرکت کننده به صورت دقیق رتبه بندی می شوند.

به گفته وی ، از 5 تیم برتر این رویداد دعوت می شود تا در هیئت منصفه حاضر شوند و در پایان جوایز به بهترین تیم ها اهدا می شود.

معاون سازمان اسناد و کتابخانه ملی روند جشنواره را به عنوان یک روش اساسی و شایسته برای انتخاب یک گروه و انعقاد قرارداد توصیف کرد و گفت: چالش های ما استفاده از فناوری است و در این رویداد ، قدردانی از اولین شرکت کننده ، ما جایزه نقدی 50 میلیون تومانی و امکان انعقاد قرارداد با بایگانی و کتابخانه را مطالعه کردیم.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا