اقتصادی

دلار عقب رفت – دیباروز

دلار جهانی در برابر بیشتر ارزهای اصلی کاهش یافته است.

با سرعت واکسیناسیون در ایالات متحده ، شاخص خوش بینی اقتصاد ایالات متحده در آوریل به 56.4 واحد رسید که نسبت به ماه قبل 1.8 واحد رشد داشت. چشم انداز اقتصادی آمریکا به مدت شش ماه ، که نشان دهنده موضع بازیگران اقتصادی در برابر چشم انداز اقتصادی میان مدت کشور است ، در این مدت 5.1 درصد افزایش یافته و به 55.9 درصد رسیده است. اکنون ایالات متحده اولین کشور در جهان است که بیش از 100 میلیون نفر را واکسینه کرده است. این روند تا پایان امسال به اتمام می رسد.

اظهارات اخیر وزیر خزانه داری ایالات متحده بار دیگر نگرانی هایی را درباره تأثیر طولانی مدت ویروس کرونا در اقتصاد آمریکا ایجاد کرده است. جانت یلن با بیان اینکه با صندوق بین المللی پول و بانک جهانی همکاری خواهد کرد تا از کشورها بخواهد نقش فعال تری در احیای رشد اقتصادی جهانی داشته باشند ، افزود: هنوز خیلی زود است که بگوییم بر همه گیری غلبه کرده ایم. از طرف دیگر ، یلن بر اهمیت اصلاح ساختارهای مالیاتی تأكید كرد: “فقط از طریق یك سیستم مالیاتی پایدار می توانیم از بودجه مورد نیاز برای تأمین نیازهای اساسی اقتصاد در مواجهه با چنین بحرانی اطمینان حاصل كنیم.”

تعداد کشته شدگان جهش ویروس کرونا در اروپا و بسیاری از کشورها به سرعت در حال افزایش است. در فرانسه ، دولت از ساعت 7 بعدازظهر تردد را ممنوع کرده است و در هلند و بلژیک ، پلیس با مخالفان ادامه قرنطینه درگیر شده است. در انگلستان ، پس از گزارش هفت مورد مرگ پس از دریافت واکسن Stra zenka ، استفاده از آن متوقف شده است. کارشناسان هشدار می دهند که ادامه این روند تأثیر منفی جدی بر ورود سرمایه جدید به چرخه فعالیت اقتصادی خواهد داشت.

همانطور که پیش از این انتظار می رفت ، نرخ بیکاری در بزرگترین اقتصاد جهان تا پایان ماه مارس بار دیگر کاهش یافت و به 6.0 درصد رسید. نرخ بیکاری که 0.2 درصد کمتر از ماه قبل بود ، کمترین میزان در 12 ماه گذشته در کشور است. نرخ بیکاری در ایالات متحده از آوریل سال گذشته که نرخ بیکاری در ایالات متحده به بالاترین سطح 14.8٪ رسیده است ، همچنان رو به کاهش است. در این مدت تعداد بیکاران به طور قابل توجهی نسبت به ماه قبل کاهش یافته و به 9 میلیون و 710 هزار نفر رسیده است که 184 هزار نفر کمتر از ماه قبل است.

شرایط اقتصادی در اقتصادهای بزرگ در مقایسه با ماههای گذشته بهبود یافت و متوسط ​​نرخ بیکاری در بزرگترین اقتصاد اروپا 4.5٪ در پایان فوریه بود. در این مدت تعداد افراد بیکار آلمان نسبت به ماه قبل 48 هزار نفر کاهش یافته و به 2 میلیون و 10 هزار نفر رسیده و تعداد جمعیت شاغل در آلمان در این ماه 0.6 درصد نسبت به ماه قبل افزایش یافته و به 42 نفر رسیده است. میلیون و 160 هزار نفر. در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ، تعداد آلمانی های بیکار 0.15 درصد افزایش یافته است.

علاقه بانک های مرکزی جهان به دلار رو به کاهش است و ارزهای ایمن تری مانند ین ژاپن و فرانک سوئیس و همچنین یوان چین جایگزین دلار می شوند. طبق اطلاعات جدید صندوق بین المللی پول ، سهم دلار از ذخایر ارزی جهانی در پایان سه ماهه چهارم سال 2020 به 59 درصد رسیده است که بزرگترین افت سه ماهه سهم دلار در 25 سال گذشته است. از سوی دیگر ، سهم یوان چین از ذخایر ارزی جهانی در حال رشد است و حدود 2.3٪ از کل ذخایر را تشکیل می دهد که 0.1٪ بیشتر از رقم ثبت شده در سه ماهه قبلی است.

در حالی که مشکلات مالی کشورهای مختلف با رویارویی با کرونا بیشتر شده است ، به نظر می رسد ایالات متحده به دلیل توانایی چاپ دلار ، بیش از بسیاری از رقبا در مدیریت بحران کنونی بازتر است. در ژاپن ، که سطح تولید ناخالص داخلی هنوز با قبل از آغاز بحران کرونا فاصله دارد ، دولت گفت که سیاست های پولی و مالی فعلی خود را حداقل تا پایان سال ادامه خواهد داد ، و ین را تضعیف می کند. در میان رقبای دیگر دلار ، فرانک به دلیل فاصله بین صادرات سوئیس و بحران ویروس قبل از کرونا ، ضعیف تر است.

افزایش شدید هزینه های دولت احتمال بروز بحران بدهی جهانی را افزایش داده است. دبیرکل سازمان ملل متحد ، آنتونی گوترش ، با اشاره به خطرات توسعه پایدار در جهان گفت: “چشم انداز رشد پایدار چندان محتمل نیست.” به گفته گوترش ، فقط شش کشور در سال گذشته بدهی خود را کاهش داده اند. کشورهای کم درآمد و متوسط ​​در نتیجه کرونا بیشتر وام گرفته اند و اکنون در مورد توانایی آنها در پرداخت بدهی خود به کشورهای ثروتمند تردید جدی وجود دارد. این به نوبه خود می تواند یک بحران بدهی جهانی جدید ایجاد کند.

نگرانی در مورد توزیع نامتوازن واکسن کرونا در مناطق مختلف جهان ، به ویژه در کشورهای کم درآمد ، منجر به بازگشت تقاضا برای دارایی های امن تر شده است. صندوق بین المللی پول هشدار داده است که تفاوت زیادی در پیشرفت واکسیناسیون در مناطق مختلف جهان وجود دارد و این بر رشد اقتصادی جهان تأثیر می گذارد. این آژانس تخمین می زند که خسارات ناشی از شیوع کرونا به اقتصاد جهانی تا سال 2025 حدود 22 تریلیون دلار باشد ، اما انتظار می رود رشد اقتصادی در سال های آینده و سال آینده در بسیاری از کشورها مثبت باشد.

تاکنون بیش از 132 میلیون و 801 هزار و 646 مورد تاج گزارش شده است که 2 میلیون و 878 هزار و 726 نفر جان خود را از دست داده اند. در میان کشورها ، بیشترین خسارات مربوط به ایالات متحده با 569454 نفر ، برزیل با 333153 نفر ، مکزیک با 204،399 ، هند با 166،207 نفر و انگلیس با 126،882 نفر بوده است.

سایمون هاروی ، استراتژیست ارشد پولی در مونکس اروپا گفت: “بازارها هنوز از مسیر آینده مطمئن نیستند ، زیرا اطلاعات دریافتی معمولاً کم و متناقض است.” حدس زدن جهت دلار آسان نیست تا زمانی که تصویری واضح از اقتصاد و تصمیمات آتی فدرال رزرو داشته باشیم. اگر فدرال رزرو ایالات متحده در عمل نشان دهد که آماده است فضای اقتصادی مطلوبی را برای فعالیت اقتصادی حفظ کند ، شاهد افزایش دلار به بالاترین قیمت ها خواهیم بود.

شاخص دلار

شاخص دلار که نرخ ارز را در برابر سبد ارزهای جهانی اندازه گیری می کند ، امروز با افت 0.19 درصدی در 92.422 بسته شد.

نرخ ارز هر فرانک سوئیس 1071 دلار اعلام شده است. (نرخ های فوق بر اساس ساعات پایانی معاملات در بازارهای ارز نیویورک محاسبه می شود.)

ارزهای اروپایی

در آخرین دور معاملات ، پوند 0.66 درصد نسبت به روز گذشته افت داشت و با قیمت 1.381 دلار معامله شد. یورو پس از ماندن در کانال 1.18 با 0.35 درصد رشد به 1.185 دلار رسید.

ارزهای آسیایی

در بازارهای ارز آسیا دلار با افت 0.26 درصدی به 109901 ین رسید. در مقابل همتای استرالیایی ، هر دلار آمریکا 1.306 دلار آمریکا معامله شد. نرخ ارز دلار 6539 یوان اعلام شد.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا