علمی و پزشکی

دیدار ماه و مشتری به وقت بامداد فردا

اما قبل از اینکه زهره بدرخشد، این مشتری است که از اواخر غروب به بعد بر آسمان تسلط دارد و بیش از هر چیز دیگری در آسمان به جز ماه می درخشد.

مشتری معروف به پادشاه سیارات امشب (یکشنبه 14 مرداد) حوالی ساعت 21:45 به وقت شرق (06:15 صبح دوشنبه به وقت ایران) در آسمان طلوع می کند و ماه بعد از ساعت 22:30 به وقت شرقی طلوع خواهد کرد. زمان (07:00 صبح به وقت ایران) به صورت یک قمر غول پیکر رو به زوال دیده می شود که پس از سه روز پری، در زاویه کمی بیش از پنج درجه سمت راست مشتری ایستاده است.

مشتری و ماه تا پایان شب به وقت محلی قابل مشاهده خواهند بود و قبل از ساعت 4:00 صبح به سمت جنوب حرکت می کنند.

علاوه بر این، جهت این دو به طور قابل توجهی با عبور از نصف النهار جنوبی در ساعات اولیه تغییر خواهد کرد و به نظر می رسد مشتری مستقیماً بالای ماه می درخشد. همچنین در آن لحظه به نظر می رسد که به هم نزدیکتر هستند و از فاصله بین آنها دو تا سه درجه کاسته می شود.

ماه و مشتری فردا صبح همدیگر را ملاقات خواهند کرد

رقص قمرهای مشتری

چهار قمر اصلی مشتری را که گالیله 412 سال پیش کشف کرد را فراموش نکنید. برای اخترشناسان آماتور لذت دائمی است و در هر تلسکوپ و حتی دوربین دوچشمی قابل مشاهده است. آنها آنقدر سریع به دور مشتری می چرخند که ظاهرشان ساعت به ساعت و از شب به شب تغییر می کند.

برای مثال، اگر یکشنبه شب یک تلسکوپ روی مشتری راه اندازی کنید، ابتدا آیو را در یک طرف مشتری و دو قمر آن، گانیمد و کالیستو، خواهید دید. در طرف دیگر مشتری را خواهید دید. همچنین روز دوشنبه در ساعت 23:28 EST، چهارمین قمر مشتری، اروپا، از پشت قرص مشتری بیرون می‌آید و به گانیمد و کالیستو می‌پیوندد.

سپس، روز دوشنبه در ساعت 2:15 بامداد به وقت شرقی، آیو با قرار گرفتن زیر سایه مشتری محو خواهد شد. اندکی پس از آن، آیو از پشت مشتری عبور می کند، اما کمی بیشتر از سه ساعت بعد دوباره ظاهر می شود. آنهایی که در ایالت های مرکزی و غربی ایالات متحده، جایی که آسمان تاریک خواهد بود، می توانند هر چهار قمر مشتری را در یک طرف سیاره ببینند.

ماه و مشتری فردا صبح همدیگر را ملاقات خواهند کرد

اهمیت اندازه و فاصله

وقتی اواخر یکشنبه شب به ماه و مشتری نگاه می کنید، سعی کنید تفاوت اندازه و فاصله بین آنها را متوجه شوید. البته ماه بیش از 9 درجه روشن تر از مشتری است.

اما ماه بسیار کوچکتر از مشتری است. در واقع قطر 3474 کیلومتری ماه با قطر 142984 کیلومتری مشتری قابل مقایسه نیست، اما چیزی که ماه را بسیار بزرگتر و درخشانتر می کند فاصله آن از زمین است. ماه یکشنبه شب 373600 کیلومتر از زمین فاصله خواهد داشت، اما مشتری 1681 بار دورتر خواهد بود و در فاصله 628.5 میلیون کیلومتری قرار دارد.

این واقعیت که ماه بسیار نزدیکتر از مشتری به ما است به این معنی است که ماه در آسمان بسیار سریعتر از مشتری حرکت می کند. بنابراین، زمانی که ماه قبل از طلوع آفتاب در آسمان جنوبی طلوع می کند، ماه بسیار نزدیکتر به مشتری ظاهر می شود تا زمانی که چندین ساعت زودتر در شرق طلوع کرد.

46

دکمه بازگشت به بالا