عمومی

شعارزدگی بلای جان مجلس – دیباروز

این مجلس معمولاً به دنبال تضمین منافع ملی و حل مشکلات مردم است. مأموریت پارلمان اجرای حقوق ملت در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران است. این به معنای تحقق حقوقی از قبیل برابری بین ملت ، مصونیت مردم ، ممنوعیت تحقیق ، آزادی مطبوعات ، منع سانسور ، آزادی انجمن ، آزادی تشکل ها ، حق کار ، حق مسکن ، حق دادخواهی ، منع شکنجه و سایر حقوق مندرج در قانون اساسی است. . ایران در فصل سوم تحت عنوان حقوق ملت به آنها اشاره می کند.

مردم نمایندگان را برای دفاع از حقوق خود انتخاب می کنند. عملکرد شوراها در 42 سال گذشته نشان می دهد که بخش زیادی از مطالبات مردم برآورده نشده است. حتی امروز جامعه با انباشت خواسته های مردم ، نارضایتی گسترده و شکاف بین دولت و ملت روبرو است. بنابراین ، به عنوان یک قاعده ، چنین مجلسی نمی تواند در راس امور و مجری اراده ملت باشد. صرف نظر از اینکه قانونگذار در دهه های اخیر چه میزان را پشت سر گذاشته است ، به نظر می رسد از صلاحیت و صلاحیت پارلمان ها کاسته شده و مردم نتیجه مجلس را در راستای خواسته های خود ، کاهش مشکلات و حل آنها نمی دانند و امید عمدتا به کسب مجوز مجلس است. من ندارم

علت این وخامت در موقعیت و اختیارات پارلمان را باید در چندین عامل بررسی کرد. در میان این عوامل ، سازوکار انتخابات از جمله گروه های فشار ، نقش نهادهای تأثیرگذار ، عدم تمایل نخبگان برای ورود به بازی های انتخاباتی ، محدودیت هایی که وضع شده بود و … مانع از ورود افراد خلاق به مجلس با طرحی شد. تا زمانی که از مجلس اول به شوراهای جدید برویم ، یادگیری سلایق و ایده ها کاهش می یابد و انجمن ها نمایانگر همه سلیقه ها و ایده ها نیستند.

در مجلس اول ، شاهد حضور شخصیت هایی چون رهبر فقید هاشمی رفسنجانی ، محمد خاتمی ، مهندس بازرکان ، شهید بهنار ، پسر کوچکم ، ناطق نوری ، پروریش و ده ها شخصیت دیگر از سلایق مختلف بودیم که در کنار صداهای متناقض بودند. آنها یک مجلس قدرتمند تشکیل دادند و مسائل کشور را بررسی کردند ، هرچه شورا زنده تر می شود ، تنوع سلایق افزایش می یابد.

علاوه بر عوامل دیگر از جمله عدم اجرای تصمیمات مجلس ، دخالت عناصر و نهادهای خارج از پارلمان در پارلمان ، ایجاد نهادهای موازی با پارلمان ، تصمیم گیری به جای پارلمان در مورد موضوعات سیاست داخلی و خارجی و مشارکت مجلس در موضوعات ثانویه و بی فایده. به همین ترتیب ، شعارها ، زمان بندی و علاقه نمایندگان مجلس به موضوعات محلی و فرعی منطقه ای آنها برای رأی گیری مجدد ، که در واقع نوعی جنبش عوام فریبانه و مردمی است ، ضعف کار علمی و فکری در طرح ها و پروژه ها ، و عدم استفاده نخبگان و اندیشمندان در موضوعات مربوط به طرح ها و ایده ها ، لوایح از جمله عواملی است که باعث تضعیف جایگاه پارلمان شده ، آن را از بالا به پایین انداخته ، ما پارلمان را در کنار سایر نهادهای دولتی داریم و مانند یکی از آنها است و در راس کشور نیست.

* عضو حزب المطلق و نماینده سابق پارلمان

27215

دکمه بازگشت به بالا