اجتماعی

طرح بنیاد ملی نخبگان برای جذب برگزیدگان المپیادهای دانش‌‏آموزی

بنیاد ملی نخبگان در قالب طرحی ویژه از انتصاب برگزیدگان المپیاد دانشجویی و رتبه های برتر آزمون سراسری در حوزه های اولویت دار کشور (طرح دکتر ایگی) حمایت می کند.

به گزارش دیباروز، با موافقت بنیاد ملی نخبگان، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، دارندگان مدال طلا، نقره و برنز کشوری در المپیاد ملی دانش آموزی مصوب شورای عالی فرهنگی انقلابی شامل ادبیات، ریاضیات، زیست شناسی، شیمی، فیزیک، کامپیوتر و نجوم، با معرفی سازمان ملی توسعه استعدادهای درخشان؛ همچنین دارندگان رتبه های 1 تا 100 کنکور سراسری در گروه های آزمایشی علوم ریاضی و فنی، علوم تجربی و علوم انسانی و دارندگان رتبه های 1 تا 50 کنکور سراسری هنر و زبان های خارجی در صورت داشتن انتخاب و پذیرفته شده در رشته های هدف اولویت دار از مزایای طرح مذکور برخوردار خواهند شد.

زمینه های هدف در این طرح شامل موارد زیر است:

رشته های تخصصی گروه علوم پایه: آمار، آمار آموزشی و مترولوژی، و دکترای مداوم در فیزیک، ریاضیات، کاربردها، زمین شناسی، زیست شناسی حیوانات، زیست شناسی سلولی و مولکولی، زیست شناسی دریایی، زیست شناسی گیاهی، شیمی کاربردی، شیمی محض، فیزیک و بیوتکنولوژی.

حوزه های گروه علوم انسانی: ایران شناسی، باستان شناسی، تاریخ، جامعه شناسی، جغرافیا، زبان و ادبیات عرب، زبان و ادبیات فارسی، علوم تربیتی، علوم قرآن و حدیث، فقه و مبانی حقوق اسلامی، فلسفه و معارف اسلامی.

حوزه های گروه “مهندسی کشاورزی”: علوم و مهندسی آب، علوم و مهندسی باغبانی، علوم و مهندسی خاک، علوم و مهندسی صنایع غذایی، مهندسی اقتصاد کشاورزی، مهندسی ترویج و آموزش کشاورزی پایدار، مهندسی تولید، ژنتیک گیاهان.

برندگان طرح در طول تحصیل با حفظ شرایط پویا از امکانات زیر بهره مند خواهند شد:

پذیرش بدون آزمون به عنوان استعدادهای برجسته در مقاطع آموزش عالی تا مقطع دکتری تخصصی در رشته های هدف در دانشگاه های تابعه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری.

اخذ حمایت مالی ماهانه از بنیاد ملی نخبگان به میزان حداقل دستمزد تعیین شده توسط شورای عالی کار در صورت گزینش و قبولی در رشته های هدف در طول مدت تحصیل در داخل کشور در قبال انجام امور علمی و علمی. فعالیت های اجرایی

اخذ کمک مالی از بنیاد ملی نخبگان برای اجرای برنامه توانمندسازی و حمایت از فعالیت های آموزشی، پژوهشی، فناوری، نوآورانه و فرهنگی بر اساس پیشنهاد منتخب طرح و تایید ناظر.

بهره مندی از تسهیلات طرح خدمات جایگزین شرکت ملی نخبگان (طرح شهید صیاد شیرازی).

ارائه تسهیلات دوره فوق دکتری بنیاد ملی نخبگان (طرح شهید دکتر جماران) پس از گذراندن دوره دکتری تخصصی حداکثر به مدت 3 سال.

اعطای تسهیلات ویژه به بنیاد ملی نخبگان جهت انتصاب در دستگاه های اجرایی و نهادهای علمی کشور (طرح شهید دکتر شهریاری).

اعطای تسهیلات به استادیاران جوان در بنیاد ملی نخبگان (که توسط مرحوم دکتر کاظمی آشتیانی برنامه ریزی شده بود) و در صورت استخدام به عنوان هیأت علمی در داخل کشور.

ارائه تسهیلات اشتغال در موسسات فناورانه و شرکت های دانش بنیان وابسته به شرکت ملی نخبگان (طرح شهید تهرانی مقدم).

بیمه درمان تکمیلی به برندگان طرح و اعضای خانواده آنها اعم از همسر و فرزندان تا پایان تحصیل در کشور تعلق می گیرد.

اعطای کمک هزینه سفر فرصت های تحصیلی در داخل یا خارج از کشور برای برگزیدگان طرح در دوره دکتری تخصصی.

اعطای تسهیلات راه اندازی و حمایت از کسب و کار دانش بنیان، مطابق با قوانین و مقررات مربوطه.

اعطای پوشش به صندوق حمایت از بیمه درآمد بنیاد ملی نخبگان پس از انتخاب دانشجو برای فارغ التحصیلان طرح از دوره دکتری تخصصی در صورت ارائه درخواست و به شرط اقامت در داخل کشور، متناسب با سنواتی که گذرانده است. در داخل کشور و در رشته های مورد نظر تحصیل کرده است.

بنابر اعلام بنیاد ملی نخبگان، در صورت قبولی هر یک از برگزیدگان در رشته های هدف، باید با مراجعه به سامانه سینا درخواست خود را برای استفاده از تسهیلات این طرح ثبت کنند. اطلاعات تکمیلی در خصوص زمانبندی مراجعه به سامانه سینا به اطلاع دانشجویان خواهد رسید.

انتهای نامه

دکمه بازگشت به بالا