اقتصادی

منتظر خارجی‌ها نماندیم – دیباروز

ما منتظر خارجی ها نبودیم

رئیس جمهور امضای تفاهم نامه 7 میلیارد دلاری برای سرمایه گذاری در میدان مشترک نفتی آزادگان را مصداق بسیج توان داخلی کشور دانست و تصریح کرد: هدایت نقدینگی در راستای رشد تولید، بهره مندی از توان فنی و جذب داخلی. سرمایه گذاری. در رشد و پیشرفت اقتصادی کشور بسیار موثر است.

به گزارش دیباروز، آیت الله سید ابراهیم رئیسی ظهر امروز سه شنبه در مراسم امضای «تفاهمنامه توسعه یکپارچه میدان مشترک آزادگان» بین شرکت ملی نفت ایران، بانک ها و شرکت های اکتشاف و تولید، جذب سرمایه و سرمایه گذاری شد. وی در حوزه رونق تولید و ایجاد فرصت های شغلی را مهمترین نیازهای امروز کشور دانست و گفت: یکی از اهداف و دلایل اجرای اصلاحات اقتصادی، فراهم آوردن زمینه جذب سرمایه در عرصه تولید است.

رئیس جمهور دستیابی به هدف رشد اقتصادی 8 درصدی را منوط به افزایش سرمایه گذاری دانست و افزود: کاری که امروز انجام می شود حاصل پیوستن شرکت های بزرگ اقتصادی به عنوان موتورهای اقتصاد برای اجرای توسعه یکپارچه است. طرح مشترک میدان نفتی آزادگان اولین گام در راه اندازی میادین جذب سرمایه در مسیر تولید و رشد اقتصادی است.
رئیسی ظهور بانک ها را گام دوم در این گام دانست و گفت: اقتصاددانان معتقدند که ایجاد نقدینگی زمانی جای نگرانی دارد که به سمت تولید هدایت نشود، اما اگر از افزایش نقدینگی در جهت ارتقا و تقویت پایه های تولید استفاده شود. نگرانی ایجاد نخواهد کرد.
رئیس جمهور یکی از مهمترین بخش های جذب سرمایه گذاری و رونق تولید را حوزه نفت و پتروشیمی معرفی و توضیح داد: آنچه امروز اتفاق افتاد امضای تفاهم نامه بین بانک ها و شرکت های بزرگ اقتصادی و فنی برای اجرای یک بخش بزرگ است. یک پروژه نفتی، علاوه بر تامین منابع لازم برای اجرای پروژه، بوگور نمونه ای از بسیج قدرت داخلی است و زمینه را برای افزایش اعتماد سرمایه گذاران خصوصی و افراد برای مشارکت در چنین پروژه های بزرگی فراهم می کند.
رئیسی با تاکید بر اینکه ارتقای بهره وری باید در کنار جذب سرمایه مورد توجه قرار گیرد، خاطرنشان کرد: افزایش سرمایه گذاری و افزایش بهره وری موجب رشد اقتصادی می شود.
رئیس جمهور با تصریح بر اینکه انعقاد این تفاهم نامه در راستای هم افزایی منابع و توانمندی های داخلی باید به فال نیک گرفته شود، گفت: زمانی که بانک های بزرگ مورد اعتماد مردم در اجرای این گونه طرح ها پای کار بیایند، اعتماد مردم به عنوان بخش خصوصی در چنین طرح‌هایی به دست می‌آید، سرمایه‌های کوچک و کلان در حال گردش در جامعه نیز در مسیر توسعه پایدار کشور جذب این پروژه‌ها می‌شوند.
وی اجرای چنین طرح هایی را نمونه ای از تلاش های انجام شده برای تحقق شعار سال «تولید، اشتغال و دانش بنیان» دانست و افزود: جذب سرمایه ها و منابع کلان از بانک ها و شرکت های بزرگ اقتصادی برای توسعه و پیشرفت نهاد. کشور مایه اطمینان مردم و مایوس کننده دشمنان است.
رئیس جمهور گفت: در سال های اخیر سرمایه گذاری در زیرساخت های اساسی کشور اعم از راه آهن، برق و امثال آن به ویژه نفت و انرژی آنطور که باید انجام نشده است، اما در دولت مردمی منتظر نبودیم. بنابراین، مردم خارجی نتایج امیدوارکننده و غرورآفرین این سرمایه گذاری ها را دیده اند و به زودی خواهند دید.
مهندس جواد اوجی وزیر نفت نیز به اهمیت سرمایه گذاری در صنعت نفت اشاره کرد و گفت: یکی از اولین اقدامات وزارت نفت در دولت مردمی تدوین برنامه سرمایه گذاری است که بر اساس آن مشخص شد که طی 8 سال حداقل 160 میلیارد دلار سرمایه گذاری نیاز است که در صنعت نفت داریم.
وزیر نفت همچنین با اشاره به برگزاری جلسات متعددی برای اولویت بندی سرمایه گذاری در صنعت نفت، از مدیریت معاون اول رئیس جمهور در این زمینه قدردانی کرد و افزود: تامین منابع مالی گلوگاه توسعه صنعت نفت بود. که توانستیم انجام دهیم. برای تحقق اوامر ریاست جمهوری و تلاش های د.مخبر. هلدینگ ها و شرکت های بزرگ اقتصادی را در کنار بانک ها به میدان بیاوریم تا اتکا به وام آنها بستری برای جذب سرمایه افراد باشد و بخش خصوصی نیز در این پروژه ها فراهم شود.
مهندس اوجی گفت: در گام اول 5 پروژه بزرگ پیش بینی شد که هر هفته یکی از آنها اجرا می شود.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا