اقتصادی

چرا باید ۷۰ درصد محصولات پتروشیمی به صورت خام و نیمه‌خام صادر شود؟

وزیر نفت بر ورود صنعت پتروشیمی به صنایع تولیدی و تکمیل زنجیره ارزش تاکید کرد و از حمایت حداکثری وزارت نفت از سرمایه گذاران این بخش خبر داد.

به گزارش دیباروز، جواد اوجی امروز در نشست با فعالان صنعت پتروشیمی اظهار کرد: به دلایل مختلف در سال های گذشته سرمایه گذاری کافی برای تولید گاز صورت نگرفت و به اهداف مورد انتظار در برنامه ششم توسعه نرسیدیم. تقاضا برای مصرف در تمامی بخش های مصرف اعم از منازل، نیروگاه ها و صنایع به طور مداوم در حال افزایش است و از سوی دیگر هر ساله شاهد کاهش فشار و متعاقب آن کاهش تولید گاز در میادین گازی کشور خواهیم بود.

وی خاطرنشان کرد: در این سال ها به دلیل شیوع کرونا و کاهش رشد اقتصادی، سرمایه گذاری عمده ای در صنعت گاز صورت نگرفت و جنگ روسیه و اوکراین در کنار این عوامل باعث افزایش ناگهانی آن شد. وی در خصوص قیمت بین المللی گاز افزود: برآوردها از افزایش قیمت گاز نشان می دهد که این وضعیت زمان زیادی خواهد برد و افزایش تولید گاز برای پاسخگویی به تقاضای مصرف کافی نیست و سرمایه گذاری های جدید سال ها طول می کشد تا به نتیجه برسد. .

چرا 70 درصد محصولات خام و نیمه خام پتروشیمی صادر می شود؟

وی با تاکید بر اینکه در ایران به دلیل عدم تعادل گاز در فصل سرما، نیاز به سرمایه گذاری های کلان است و اگر در این بخش سرمایه گذاری نکنیم با مشکل مواجه خواهیم شد، گفت: در این قراردادها فقط در بخش سرمایه گذاری خواهیم کرد. بخش بالادستی صنعت پتروشیمی تولید و صادرات مواد خام و نیمه خام با این وضعیت اقتصادی نیست. چرا باید 70 درصد محصولات پتروشیمی به صورت خام و نیمه خام صادر شود و تنها 30 درصد در داخل به زنجیره ارزش وارد شود؟ تمرکز ما این است که این نسبت باید معکوس شود.

اوجی توضیح داد که دسترسی به خوراک، بازار، میزان سرمایه گذاری کم و نرخ بازده بالای سرمایه گذاری بهترین مبنای برای تکمیل و توسعه زنجیره ارزش است: سرمایه گذاری در این بخش کم خطر و با بازده بالا.

وی تاکید کرد: صنعت پتروشیمی باید وارد زنجیره پالایش شود و از چتر حمایتی وزارت نفت و تخفیف علوفه مصوب شورای اسلامی بهره مند شود.

وزیر نفت به قصد ما برای ساخت شهرها و مجتمع های پایین دستی پتروشیمی برای تکمیل زنجیره ارزش پتروشیمی اشاره کرد و وزیر نفت گفت: نرخ بازگشت سرمایه در این صنعت بسیار بالاست. این سوال مهم وجود دارد که چرا وارد زنجیره ارزش متانول و پلی پروپیلن نمی شوید؟

اوجی اضافه کرد: در قانون بودجه سال 1401 نرخ خوراک پتروشیمی به عنوان نرخ صادرات گاز تعریف شد که ما در شورای هماهنگی اقتصادی و سایر دستگاه های تصمیم گیری تلاش کرده ایم این نرخ را اصلاح کنیم تا پتروشیمی ها با مشکل مواجه نشوند. .

وی با بیان اینکه منابع کلانی که از صنعت پتروشیمی به دست می آوریم باید در این صنعت سرمایه گذاری شود، اظهار کرد: در واقع پتروشیمی ها می توانند مانند برخی هلدینگ های صنعتی در توسعه میادین و تولید گاز سرمایه گذاری کنند. برای استفاده تولید شده است.

زمینه های سرمایه گذاری در پتروشیمی توسعه میدان، ذخیره سازی گاز و ساخت LNG

وزیر نفت همچنین بر سرمایه گذاری در مخازن زیرزمینی گاز برای ذخیره گاز و بهره مندی از آن در فصل سرد سال تاکید کرد. و اکنون فاز دوم را نیز آغاز کرده ایم و پتروشیمی ها نیز می توانند در این بخش سرمایه گذاری کنند.

علاوه بر این، شرکت‌های پتروشیمی می‌توانند در ساخت واحدهای LNG، ذخیره‌سازی گاز و ذخیره‌سازی LNG در فصل گرما و استفاده از آن در فصل سرما سرمایه‌گذاری کنند. سرمایه‌گذاری در جمع‌آوری و استفاده از گاز درخشنده به‌عنوان خوراک، مشابه آنچه در شرکت هلدینگ خلیج فارس انجام شده است، یکی دیگر از حوزه‌های سرمایه‌گذاری پتروشیمی است.

وی با اشاره به اینکه بسیاری از صنایع پتروشیمی در اروپا با این قیمت های انرژی غیراقتصادی هستند و به سمت تعطیلی پیش می روند زیرا چشم انداز قیمت گاز و انرژی کاهش نمی یابد، تصریح کرد: بهترین کار در این مورد سرمایه گذاری برای تکمیل ارزش است. در زنجیره و همچنین با بهره گیری از آن، تا حد امکان از مشکل حمایت می کنیم.

بر اساس اعلام وزارت نفت، برخی از نمایندگان و اعضای سازمان انرژی مجلس شورای اسلامی، مرتضی شهرزایی (مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی)، هوشنک فلاحیان (معاون برنامه ریزی وزیر نفت) مدیران عامل شرکت های بزرگ هستند. خواص در این نشست شرکت های پتروشیمی و انجمن های تخصصی حضور داشتند.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا