عمومی

نسخه‌نویسی الکترونیکی؛ از ضعف نرم‌افزاری تا همراهی سازمان‌های بیمه‌گر

مهدی رضایی معاون بیمه و خدمات سازمان بیمه سلامت در برنامه اصلی شبانه روز دیباروز گفت: خوشبختانه مسئولان بر این باور بودند که اجرای این مهم امکان پذیر است چرا که ایجاد شبکه ارتباطی بین دستگاه های خدمات رسان بسیار مهم است. ارزشمند؛” اکنون شبکه ای بین تمام ارائه دهندگان خدمات یعنی پزشکان، داروخانه ها و کارکنان سایر کلینیک های پزشکی ایجاد شده است که قبلاً وجود نداشت.

رضایی افزود: همچنین شاهد تبادل اطلاعات بین دیتاسنترهای رسمی کشور هستیم که سامانه‌های تألیف و ناشر با سازمان ثبت احوال، سازمان غذا و دارو و سازمان نظام پزشکی تبادل اطلاعات می‌کنند و این امر از تقلب اطلاعاتی جلوگیری می‌کند. در گروه. به عنوان مثال، هیچ کس نمی تواند.” جعلی. یا اینکه تشکیل پایگاه های مرجع مرتبط با سازمان های بیمه گر از مزیت هایی است که در بحث نسخه الکترونیکی شکل گرفت و یکی از مزایای آن رفع تداخل در بیمه است.

معاون بیمه و خدمات درمانی سازمان بیمه سلامت ایران تصریح کرد: همچنین موضوع اجرای دستورالعمل های بالینی که توسط وزارت بهداشت وضع شده بود در گذشته قابل اجرا نبوده است. اما در شرایط فعلی، اعمال نسخه الکترونیکی، بستری را برای اجرای دستورالعمل های بالینی فراهم کرده است. یکی دیگر از موفقیت های برنامه رونویسی الکترونیکی، ارائه نرم افزارهایی از بخش خصوصی و استارتاپ ها در این زمینه است که می تواند در آینده منجر به تغییر چشمگیر سلامت الکترونیک شود.

وی ادامه داد: در قسمت مشکلات و نارسایی ها می توان به مواردی از جمله عدم حضور کلیه سازمان های بیمه گر در اجرای نسخه الکترونیکی اشاره کرد. تنها دو سازمان بیمه سلامت ایران و تامین اجتماعی اجرای نسخه الکترونیک را در دستور کار قرار داده اند. مشکل بعدی مشکلات اتصال در برخی مناطق جغرافیایی کشور است که باید برطرف شود.

رضایی تاکید کرد: در حوزه نسخه الکترونیک به یک متولی نیاز داریم که می تواند وزارت بهداشت یا وزارت ارتباطات باشد.

مهدی یوسفی – رئیس دفتر سنجش فناوری سلامت نیز هدف از راه اندازی سامانه صدور الکترونیک را تسهیل امور و کاهش هزینه ها دانست و گفت: متولی سلامت در ما با سلامت الکترونیک و سلامت الکترونیک متفاوت است. این مهم ترین جنبه دولت الکترونیک است.

شیرین شجاعی دبیر شورای هماهنگی تجهیزات پزشکی گفت: متاسفانه نظام پزشکی نقش مشورتی جدی و مهمی در این حوزه نداشته است.

وی با اشاره به مشکلات ایجاد شده در سامانه الکترونیکی نسخه برای پزشکان، گفت: بسیاری از بسترها زمان بر هستند و مشکلات موجود در این بسترها باعث کاهش ارتباط پزشک و بیمار و در نهایت ناراحتی بیمار می شود.

دکتر شجاعی با انتقاد از ضعف های امنیتی در سامانه صدور الکترونیک گفت: این سامانه تاکنون از امنیت لازم برخوردار نیست، موضوع محرمانه بودن اطلاعات بیماران به خوبی مورد توجه قرار نگرفته است و امکان امضای الکترونیکی هنوز بررسی نشده است. ارائه شده است.»

دبیر شورای هماهنگی نظام پزشکی با بیان اینکه این سامانه در صورت پیاده سازی صحیح و امکان پذیر می تواند موثر باشد، اضافه کرد: الان همه میرزا هستیم بیمه نوع.

شهرام غفاری مدیرکل درمان غیرمستقیم سازمان تامین اجتماعی گفت: بستری برای نسخه نویسی الکترونیکی فراهم شده اما همچنان مشکلات وجود دارد.

او گفت: “بعضی از پزشکان ما پیر هستند و کار با فناوری برای آنها آسان نیست.”

الغفاری گفت: پنل های مختلف این سامانه برخی از همکاران ما را نیز آزار داد.

سیدعلی فاطمی – نایب رئیس سندیکای داروسازان ایران نیز گفت: افزایش 50 درصدی نسخه های الکترونیکی منجر به کاهش کیفیت آنها و افزایش ضریب خطا و عدم دقت پزشکان شد.

وی گفت: تجویز نادرست داروها و تا حدودی اشتباه تجویز داروها، مسئولیت بزرگی را بر دوش ما گذاشته است.

فاطمی همچنین خواستار بستری برای ارتباط داروخانه ها با پزشکان شد.

دکمه بازگشت به بالا