نفس‌های طبیعت در سرمستان به شماره افتاد

نفس‌های طبیعت در سرمستان به شماره افتاد

دیباروز / بوشهر با ایجاد صنایع معدنچیان در روستای سرمستان از توابع شهرستان دیر ، مجاری آب در این روستا از بین رفته و ساکنان این روستا کار اصلی خود در زمینه کشاورزی و دامداری را از دست می دهند.

شاید در هیچ استان دیگری در کشور ما طبیعت و صنعت آنچنان با هم پیوند خورده باشد که در استان بوشهر ، صنایع در امتداد درختان مرتفع نخل و سواحل آبی خلیج فارس بوجود آمده و رشد کنند و اکنون بخشی از هویت ساکنان این منطقه هستند. اگرچه صنعت نفت و گاز از مهمترین و شناخته شده ترین صنعت است ، این استان از نظر ذخایر معدنی اثبات شده به ویژه معادن سنگ آهک دارای ذخایر زیادی است.

طبق آژانس اسلامی آمریکای شمالی (دیباروز) ، ظرفیت معادن شناخته شده در استان بوشهر از نظر ذخایر اثبات شده 2.072 میلیون تن و از نظر ذخایر بالقوه 4352000 تن تخمین زده شده است. همچنین ، این استان دارای موقعیت ساحلی و مجاورت با منابع معدنی از ساحل با قابلیت های بالا برای صادرات مواد معدنی خام و فرآوری شده است.

با این حال ، صنایع در استان بوشهر هرگز به طبیعت خوشبختی نشان نداده اند ، به ویژه در جنوب استان ، جایی که غالباً از شلاق برای آب ، خاک و هوا استفاده می شد و اکنون نیز مشاغل مردم را هدف قرار داده اند.

روستای سرمستان در 30 کیلومتری شهر دیر واقع شده است. اهالی روستا می گویند که در حال حاضر تعدادی کانال و چشمه وجود دارد که برای تأمین آب زمین های کشاورزی که از آنجا زندگی می کنند تأمین می شود ، اما با ایجاد صنایع برای کارگران معدن ، همه این کانال ها از بین می رود و بیشتر مردم به کشاورزی و دامداری به عنوان شغل اصلی آنها است. ضرر خواهید کرد

آیا سرمایه داران قربانی صنعت می شوند؟

یکی از اهالی روستا در مصاحبه با خبرگزاری دانشجویان ایران (دیباروز) گفت: در منطقه روستای سرمستان در شهرستان دیر دو معدن وجود دارد و درخواست اکتشاف این معادن مربوط به سال 1379 است و همزمان ، صنعت ، معدن و صنایع متالورژی. WTO مجوزهای لازم را از مقامات اجرایی (منابع طبیعی) و اداره آبخیزداری ، محیط زیست و امور زمین دریافت کرد

حجه کرمی گفت: در سه روستای به هم پیوسته سرمستان ، لوحک و جنوی 6 کانال آب و یک چشمه وجود دارد که با وجود خشکسالی اخیر ، میزان آب این کانال ها کاهش نیافته و اهالی روستا از آنها استفاده می کنند. توانایی آن در کشاورزی و دامداری.

وی گفت: سازمان صنعت و معدن با اعطای مجوز ساخت معادن دوین 1 و دوین 2 نامه ای به منابع طبیعی ارسال و مجوز 4800 دامداری را لغو کرد. آنها با این کار 100 صاحب مزرعه را مجبور به فروش دامهای خود کردند و بیکار شدند.

کرمی تأکید کرد: با کوچکترین انفجار مسیر آب و کانالهای موجود در این مناطق از بین می رود و باید گفت به طور قطع قادر به کشت و بهره برداری از کانال های آب این روستا نخواهیم بود.

وی افزود: “اگرچه در همان سالی كه مجوز انتقال معدن صادر شد ، هیچ استعلامی از شركت آب منطقه ای بوشهر به دست نیامد ، اما در یك تحقیق جدید درباره تاسیس صنایع وابسته ، این شركت علناً مخالفت خود را اعلام كرد. “

با تأیید سوالات ، اجازه ساخت صنایع داده می شود

رئیس اداره امور معادن در سازمان صنعت ، معدن و تجارت در استان بوشهر وجود مجوز پیش بینی معادن در صومعه ای به مساحت 1200 هکتار را تأیید کرد و گفت: “استعلامات گرفته شده از منابع طبیعی در آن زمان در دو مرحله ، در فاز اول مجوز اکتشاف و در فاز دوم مجوز بهره برداری به دست آمد.

رشید مرادی گفت: این معادن پس از مرحله اکتشاف به مرحله دریافت گواهینامه (تعیین موجودی و کیفیت) رسیدند اما فعالیت شرکت سرمایه گذاری زای متوقف شد.

وی گفت: “روش تحویل معدن کشف شده به صورت حراج است. این معدن بیش از 10 بار به حراج گذاشته شده است ، اما تاکنون هیچ متقاضی پیدا نشده است. متقاضی این امر پیدا شده است.” و از طریق هیئت مدیره معدن محلی شخصی احداث شد که یک کارخانه سیمان در روستا احداث کند.

رئیس اداره امور معادن سازمان صنعت ، معدن و تجارت استان بوشهر افزود: “به دلیل این منابع طبیعی ، تصویب مجوز بهره برداری یا به دست آوردن حقوق دولتی صاحبان مراتع را اعلام نکرده است. مارس همان سال

مرادی با اشاره به آغاز نکردن فعالیت های بهره برداری اظهار داشت: مردم این منطقه معتقدند که ایجاد صنایع مرتبط با کارخانه ها به دلیل وجود کانال های آب و چشمه ها مشکلاتی را برای آنها ایجاد می کند ، بنابراین از اداره آب منطقه ای بوشهر خواسته شد که این کار را انجام دهد. در صورت صحت ، حریم خصوصی باید مشخص شود تا اپراتور را ملزم به رعایت آن در هنگام ساخت کند.

وی خاطرنشان کرد: محل کارخانه مشخص نشده و پروانه های استخراج فقط برای این کارخانه صادر شده است اما پروانه صنعت پس از استعلام از مقامات اجرایی صادر می شود.

روزنه های قانونی برای لغو مجوز مرتع وجود دارد

مدیر اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان بوشهر نیز درباره مجوزهای صادر شده توسط این سازمان گزارش داد: مجوزهای صادر شده برای انتقال معدن مربوط به اوایل دهه 1980 است که پس از استعلام از سازمان صنعت ، معدن و تجارت استان و سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری استان در دو مرحله توافق کرده اند.

غلامرضا منتظری گفت: اکنون به دلیل تغییر مجدد اپراتور ، اداره صنعت معدن و تجارت استان بوشهر به دنبال به روزرسانی و دریافت سوالات لازم جهت واگذاری مجوز به اپراتور جدید است.

وی در خصوص لغو مجوز مراتع برای 4800 رأس دام تأکید کرد: حوزه اختیارات منابع طبیعی و آبخیزداری محدود است و تصمیماتی برای جلب توجه صاحبان مراتع گرفته می شود. روش بهره برداری از مراتع و چارچوب لازم برای آن تعیین شد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان بوشهر اظهار داشت: به دلیل اعتراض اهالی روستا ، موضوع معادن سرمستان همچنان باز است و این موضوع در کمیته فنی اداره کل مورد بحث و تصمیم گیری مجدد قرار می گیرد.

منتظری افزود: “هنوز تصمیم نهایی در مورد لغو پروانه نگهبان وجود ندارد و نتیجه آن پس از بررسی کمیته فنی مشخص می شود ، اما طبق مقررات ، سرمایه گذار باید ابتدا نگهبانان را راضی کند و حتی در صورت عدم توافق ، این قانون به سرمایه گذار اجازه می دهد تا حقوق معمول را بپردازد و زمینه را تصاحب کند. “

تکرار یک اشتباه …

اگرچه هنوز مجوزهای لازم برای ایجاد صنایع مرتبط با معدن در روستای سرمستان صادر نشده است ، اما انتظار می رود آنچه در اوایل دهه 1980 برای صدور مجوزهای غیرحرفه ای و مقاماتی که بدون حضور در منطقه و برای افراد ناشناخته مجوز صادر کرده اند رخ دهد. اهداف علاوه بر این ، این بار مسئولان باید هوشیار باشند تا روستا و روستاییان سرمستان قربانی صنعت نشوند.

درست است که ایجاد صنعت اشتغال و رفاه به همراه دارد ، اما نباید فراموش کنیم که باغات اکنون به کشاورزی و دامداری مشغول هستند و به گفته وی ، علاوه بر بیکاری در روستاهای وی ، بیش از 1200 کارگر فصلی برداشت گوجه فرنگی سالانه ، که از شهرها و استان های دیگر به روستاهای خود می آیند.

گزارش توسط: مجدا بیندی ، خبرنگار آژانس دانشجویان پاکستان در بوشهر

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا