بین الملل

هزار و ۲۶۰ کانون در واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی فعال هستند | آغاز کار «باشگاه رشد استعدادهای هنری ادبی جوان»

خبرگزاری گروه استانها آنا. فعال سازی مراکز فرهنگی، هنر و اجتماعی یکی از برنامه های اداره کل فرهنگی و اجتماعی معاونت فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی در واحدهای دانشگاهی است که مراکز فعال با تیم کاری از دانشجویان علاقمند به زمینه های مختلف و حفظ اجتماعی و زمینه فرهنگی دانشگاه فعال و پویا است و آنها نیز از خدمات خود بهره مند می شوند.

مراکز دانشجویی از مهمترین و م effectiveثرترین اشکال فعالیت های دانشجویی است که با هدف ایجاد زمینه مناسب برای مشارکت دانشجویان در اجرای برنامه های مذهبی ، انقلابی ، فرهنگی و هنری دانشگاه ایجاد شده است. البته بیشتر در مراکز می تواند منجر به فعالیت با کیفیت بهتر و پاسخگویی بیشتر به سلیقه های مختلف شود.

یکی از اهداف اداره کل مراکز فرهنگی اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی در سال تحصیلی جدید تنوع بخشیدن به فعالیت ها و توجه متوازن به همه زمینه های فعالیت در ایجاد کانون های دانشجویی است.یکی از مهمترین رویکردهای معاونت فرهنگی دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی اهمیت دادن به فعالیتهای فرهنگی دانشجویی از طریق تسهیل ، تعمیق و گسترش مراکزی است که با اصلاح آیین نامه اجرایی مراکز در دستور کار قرار گرفته است. اداره امور فرهنگی دانشجویی همچنین از واحدهای دانشگاهی در سراسر کشور از فعالیت مراکز اجتماعی و فرهنگی حمایت کرده و امکانات و تجهیزات لازم را تا آنجا که ممکن است در اختیار آنها قرار می دهد.

در حال حاضر بیش از 1260 مرکز فرهنگی اجتماعی فعال در واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی در سراسر کشور وجود دارد و دارای مجوزها ، قوانین ، معتمدان و اعضای خاصی هستند.

خبرنگار خبرگزاری آنا در سلسله گزارشها و مصاحبه های متولیان مراکز اجتماعی و فرهنگی برای دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی سراسر کشور ، عملکرد ، فعالیتها و وظایف این مراکز را مورد بررسی قرار می دهد.

در این شماره با سید کاظم یقانی مدیرکل دانشگاه آزاد اسلامی به عنوان متولی اصلی سیاستگذاری ، برنامه ریزی و نظارت بر فعالیت مراکز اجتماعی و فرهنگی در حوزه فرهنگی دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی گفت وگویی انجام داده ایم ، که در زیر می خوانیم

توجه به فعالیتهای فرهنگی دانشجویی با تسهیل ، تعمیق و گسترش مراکز دانشجویی

آنا: ارزیابی شما از فعالیت مراکز اجتماعی و فرهنگی به عنوان متولی اصلی واحدهای دانشگاهی چیست و برای فعالیت بهتر و کیفیتر مراکز چه چیزی را ضروری می دانید؟

تنهایی: مراکز دانشجویی از مهمترین و م effectiveثرترین اشکال فعالیت های دانشجویی است که با هدف ایجاد زمینه مناسب برای مشارکت دانشجویان در اجرای برنامه های مذهبی ، انقلابی ، فرهنگی و هنری دانشگاه ایجاد شده است. البته بیشتر در مراکز می تواند منجر به فعالیت با کیفیت بهتر و پاسخگویی بیشتر به سلیقه های مختلف شود.

یکی از مهمترین رویکردهایی که توسط معاون فرهنگی دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی دنبال می شود ، علاقه به فعالیتهای فرهنگی دانشجویی با تسهیل ، تعمیق و گسترش مراکز اجتماعی و فرهنگی دانشجویان است که توسط Has در دستور کار قرار گرفته است. به

آنا: دستورالعمل ها ، مقررات و قوانین مربوط به باشگاه های دانشجویی و کمک به کیفیت فعالیت دانش آموزان چقدر مثر است؟

تنهایی: در بازنگری آیین نامه داخلی مراکز اجتماعی و فرهنگی ، بر دو نکته تأکید و دقیق تر شد که اجرای دقیق این نکات می تواند منجر به بهره وری بیشتر فعالیت ها شود.

یکی از این نکات این است که استخدام استاد مشاور در هر یک از مراکز بستگی به تخصص و تجربیات هیات علمی دانشگاه دارد که می تواند علاوه بر م effectiveثر بودن در تصمیم گیری ، تجربه و تعهد کارشناس را با دانشجویان منتقل کند. -ایجاد فرایند و اجرای برنامه ، با استفاده از تجربیات دانش آموزان در فرایند اجتماعی شدن.


بیشتر بخوانید:

شکل گیری کار گروهی در مراکز دانش آموزی

پویایی دانشجویان باعث ارتقا و انتقال تصویر دانشگاه می شود


نکته دیگر توانایی ایجاد شبکه های جهانی مراکز است. به همین دلیل ، در آئین نامه مقرر شده است که اگر 30 مرکز با زمینه فعالیت مشابه “متقاضیان تشکیل شبکه ملی مراکز با یک موضوع” وجود داشته باشد ، به آنها این فرصت داده می شود. هدف این ویژگی توانمندسازی اعضای شبکه و گسترش فعالیت های آن در سطح ملی است.

یکی دیگر از اصول راهنمای مرتبط با حوزه مراکز اجتماعی و فرهنگی واحدهای دانشگاهی ، هدایت جشنواره ملی رشد است که امسال به دلیل ضعف ها و نقاط قوت برای اولین بار در بیش از 30 رشته تخصصی برگزار شد. سال جدید اعلام و اجرا می شود.

توجه متوازن به زمینه های فعالیت در ایجاد مراکز دانشجویی

آنا: چند واحد فعال اجتماعی و فرهنگی در واحدهای دانشگاهی و در چه زمینه هایی وجود دارد؟

راه اندازی 1260 مرکز فعال در واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی

تنهایی: در حال حاضر بیش از 1260 مرکز فعال در واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی در سراسر کشور وجود دارد و دارای مجوزها ، اساسنامه ها ، معتمدان و اعضا هستند. بیش از 60 درصد از این مراکز برای انتصاب استاد مشاور درخواست داده اند و ما مصمم هستیم که تا آغاز سال تحصیلی جدید ، تمام مراکز موجود برای پیاده سازی سیستم های مراکز اجتماعی و فرهنگی اقدام کامل را انجام دهند.

حوزه های فعالیت مراکز فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی «فرهنگ و تمدن» با موضوعات است. مطالعات فرهنگی ، خودسوزی و شهادت ، تمدن نوین اسلامی ، زمینه های دانش و غیره ، موضوعات «اجتماعی» ؛ جهاد جعفری ، هلال احمر ، گردشگری ، کارآفرینی ، خیریه و غیره ، «هنر و ادبیات» با موضوعات ؛ هنر انقلابی ، شعر و ادبیات ، نویسندگی ، سینما و عکاسی ، هنرهای تجسمی و غیره ، “مذهبی” با موضوعات ؛ علم اسلام ، عفاف و حجاب ، نزدیک شدن ادیان به یکدیگر ، امر به معروف و نهی از منکر و غیره ، «انقلاب اسلامی» با موضوعات ؛ افکار ائمه انقلاب ، اندیشه های شهید مطهری و …. “رسانه و فضای مجازی” با موضوعات ؛ محصولات مجازی ، رسانه ها ، رادیو و … گنجانده شده است.

یکی از اهداف اداره کل مراکز اجتماعی و فرهنگی معاونت فرهنگی دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی در سال تحصیلی جدید تنوع بخشیدن به فعالیت ها و توجه متوازن به همه زمینه های فعالیت در ایجاد مراکز دانشجویی است.

آنا: نقاط قوت و ضعف فعالیت مراکز چیست و نقش دانشگاهیان در این زمینه چیست؟

تنهایی: توجه ویژه نماینده فرهنگی دانشجویان در کلیه واحدهای دانشگاهی به فعالیت های اتحادیه های دانشجویی و ایجاد فضای هم افزایی و تعامل برای شورای فرهنگی دانشگاهها و مراکز از طریق حضور دبیر مرکز در جلسات و فعالیتهای مهم هلال احمر به در سالهای اخیر ، ویروس کرونا و اجرای موفق جشنواره رشد را می توان نقاط قوت فعالیتهای مراکز اجتماعی و فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی دانست.

باشگاه استعدادهای ادبی جوان با شناسایی مناسب ، تقویت و آموزش استعدادهای دانش آموزان ، آنها را به جامعه هدف متصل می کند.یکی از نقاط ضعف مراکز اجتماعی و فرهنگی ، سلیقه نمایندگان و شرکای فرهنگی مسئول مراکز در اولویت بندی پروژه های دانشجویی و بودجه اختصاص داده شده به آنها است که از اولویت های مراکز در سال تحصیلی جدید است.

آنا: تا چه اندازه نیازهای اجتماعی ، فرهنگی و عملیاتی مراکز بسته به خواسته های آنها برطرف می شود؟ آیا سیستم های فعلی پاسخگوی نیازها هستند؟

تنهایی: بر اساس آیین نامه اجرایی مراکز اجتماعی و فرهنگی ، به منظور رفع نیازهای اجتماعی ، فرهنگی و اجرایی مراکز ، علاوه بر شورای هماهنگی مراکز در واحدهای دانشگاهی و فرمانداری ها ، شورای تخصصی نیز مشاهده شد. به در زمینه عامل فرهنگی.

در همه زمینه های فرهنگی ، یک کارشناس امور مراکز را اداره می کند. همچنین در شهرستان و در محدوده ستاد ، مدیریت مراکز فرهنگی و دانشجویی مطالبات دانشجویان را پیگیری می کند. از سوی دیگر ، به منظور ثبت اطلاعات و دریافت کلیه مشخصات و اسناد مراکز ، سیستم مدیریت مراکز به طور مداوم فعال و تحت نظارت است.

“باشگاه پرورش استعدادهای ادبی جوان” ؛ نگاه خوش بینانه

آنا: مراکز اجتماعی و فرهنگی از چه امکاناتی برای ایجاد ارتباط کاری با دانشجویان با سایر موسسات فرهنگی و دانشجویی برخوردار است؟

تنهایی: یکی از چشم اندازهای امیدوارکننده در زمینه مراکز اجتماعی و فرهنگی که با هدف تکمیل مجموعه فعالیت های مراکز و توانمندسازی اعضای آن و در نهایت معرفی آنها به حوزه های فرهنگی و اجتماعی مربوطه ، ایجاد “استعدادهای ادبی جوان “باشگاه توسعه” در مراسم اختتامیه. جشنواره رشدوی توسط رئیس دانشگاه آزاد اسلامی اعلام و کار آغاز شد.

باشگاه پرورش استعدادهای ادبی جوان با شناسایی ، تقویت مناسب و آموزش استعدادهای دانش آموزان آنها را به جامعه هدف متصل می کند.

آنا: برپایی چندین جشنواره مانند جشنواره ملی رشد و … چقدر در رشد ، توسعه و فعالیت مراکز فرهنگی دانشجویی مثر است؟

تنهایی: از جمله اهداف جشنواره رشد علاقه به فعالیت های دانشجویی در زمینه مراکز ، آشنایی با آنها ، شناسایی و تشویق استعدادهای دانش آموزان ، ایجاد انگیزه در بینندگان دانشگاه و گسترش فعالیت های گروهی است.

برای اولین بار در سالهای اخیر ، تولیدات فرهنگی و هنری مراکز و نتایج تلاشها و خدمات معلمان و اعضای مراکز در محیط رقابتی و در جشنواره هایی مانند جشنواره “رشد” و “کلام” مورد بررسی قرار گرفتند ؛ زیرا معرفی و تشویق این مراکز باعث پویایی و حرکت جدیدی در فعالیت های آنها می شود و دانشجویان جدید را به پیوستن به دانشگاه ترغیب می کند.

جشنواره ملی رشد مراکز فرهنگی اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی با ثبت 3 هزار و 252 نفر و ارائه 1200 اثر برگزار شد و پس از داوری ، 400 اثر برتر در زمینه های مختلف فرهنگی و هنری شامل عکاسی ، طراحی ، خوشنویسی و فیلمنامه نویسی انتخاب شد. ، پادکست ، ایده های برتر و غیره و شرکت کنندگان در سراسر کشور مقام های اول تا سوم را کسب کردند.

در جشنواره ملی رشد و در ر chiefسای استانی که توجه ویژه ای به امور مراکز داشتند ، سه استان مقام اول و دو استان مقام شایسته را کسب کردند ، مقام اول و دو لوح تقدیر را کسب کردند. نمایندگان شناخته شدند.

در گروه کارشناسان فرهنگی مسئول امور مراکز جشنواره ملی رشد که امور مراکز را در واحدهای دانشگاهی دنبال می کنند ، از سه کارشناس سطح بالا و دو کارشناس برجسته فرهنگی کشور تجلیل شد.

در بخش مراکز اجتماعی و فرهنگی ، سه مقام مقام اول و دو مکان قابل تقدیر شناخته شد. سه نفر در بخش خاصی به نام ایده های برتر طبقه بندی می شوند.

انتهای پیام / 4062 /

دکمه بازگشت به بالا