اجتماعی

همه چیز درباره “کاشت حلزون شنوایی” در ایران

صدا؛ یک آرزو برای کودکان ناشنوا و خانواده های آنها. رویایی برای برخی از این بچه ها با کاشت حلزون محقق می شود و می توانند دنیای پر از سکوت خود را با صدا رنگ آمیزی کنند…

به گزارش دیباروز، یکی از دستاوردها و امیدهای علم پزشکی برای کودکان ناشنوا، کاشت حلزون شنوایی است که می تواند با موهبت شنوایی آنها را به زندگی عادی برساند. لازم به ذکر است کاشت حلزون شنوایی از سال 72 در کشور ما آغاز شد و از آن سال تا کنون یعنی 29 سال از شروع کاشت حلزون در کشور بیش از 16000 هزار کاشت حلزون در سراسر کشور انجام شده است. و این یعنی گوش دادن به کودکانی که در زندگی خود صدایی ندارند.

در حال حاضر با اقدامات انجام شده برای توسعه مراکز کاشت حلزون شنوایی در کشور، تعداد مراکز به 15 مرکز رسیده است و تلاش می شود تا بیماران ناشنوا در سراسر کشور از این خدمات برخوردار شوند.

در عین حال اخیراً موضوع کاشت حلزون مورد توجه دولت ها قرار گرفته و طرح ملی تحول کاشت حلزون برای تسریع و تسهیل در رسیدگی به مشکلات بیماران ناشنوای کاندید کاشت حلزون شنوایی در شهریور ماه سال جاری راه اندازی شد. . امسال. طرحی که دو هدف اصلی دارد؛ تسریع در انجام روش های کاشت حلزون و کاهش لیست انتظار برای این روش ها، علاوه بر این که هیچ هزینه ای برای کاشت حلزون برای بیماران نخواهد داشت. به این ترتیب با شروع انقلاب ملی کاشت حلزون شنوایی و با اقدام سریع هیات امنا برای صرفه جویی ارزی در درمان بیماران پروتز، لیست انتظار کاشت حلزون به صفر رسید و در عین حال هزینه ها نیز به پایان رسید. برای بیماران رایگان بود.

به گفته مسئولان هیأت امنای پس انداز ارزی در امور بیماران، در سال 1400، 1430 کاشت حلزون شنوایی در یک سال انجام شده است، اما در شش ماهه اول سال 1401، بالغ بر 1209 پروتز به مراکز تحویل داده شده است که این تعداد است. انتظار می رود به 1800 افزایش یابد. پروتز نیز تا پایان سال خواهد رسید.

البته لازم به ذکر است که طبق آمار وزارت بهداشت، بر اساس آمار کشوری از هر 1000 تولد زنده، دو نوزاد ناشنوای کامل و شدید هستند. اکنون تعداد تولدها در کشور ما در سال های گذشته به بین یک میلیون تا یک میلیون و 300 هزار تولد رسیده است و بر این اساس تقریباً 2000 تا 2700 کودک ناشنوا متولد می شوند. البته این آمار بسته به شرایط ممکن است بیشتر یا کمتر باشد. اکنون گفته می شود که بین 40 تا 60 درصد این کودکان شرایط کاشت را دارند. بر این اساس، وزارت بهداشت اعلام می کند که با اجرای طرح تحول ملی در کاشت حلزون، مدت انتظار کودکان ناشنوا برای کاشت حلزون طولانی نخواهد بود و این عمل برای بیماران واجد شرایط به سرعت انجام می شود.

موارد کاشت حلزون برای کودکان ناشنوا

با توجه به اعلام هیئت امنای پس انداز ارزی در درمان بیماران، هنگام تولد کودک ناشنوا، احتمال ناهنجاری دیگری وجود دارد که اجازه کاشت حلزون را نمی دهد. مثلاً در کاشت حلزون باید وسیله ای در داخل گوش گذاشته شود اما در برخی از کودکان گوش اصلاً تشکیل نمی شود و در عوض بافت غیر فعالی وجود دارد که به هیچ وجه اجازه قرار دادن دستگاه را نمی دهد. در عین حال، زمانی که پروتز را در داخل گوش قرار می دهید، باید مسیرهای عصبی سالمی وجود داشته باشد. در برخی از کودکان، این مسیرهای عصبی مشکل دارند یا اعصاب ندارند، بنابراین این کودکان کاندیدای پیوند نیستند. از طرفی وقتی کاشت حلزون برای کودک انجام می شود، آن کودک باید در جلسات گفتار درمانی شرکت کند. بنابراین برای اینکه بتواند یاد بگیرد باید حداقل ضریب هوشی داشته باشد. کودکان دارای عقب ماندگی ذهنی شدید از کاشت حلزون نفعی نخواهند برد.

عصر طلایی پرورش حلزون

در عین حال هر عضوی در بدن که استفاده نشود به مرور زمان عملکرد خود را از دست می دهد. در میان مسیرهای عصبی موجود، مسیرهای عصبی از بدو تولد در تماس با محرک های محیطی ایجاد می شوند. هنگامی که از مسیر عصبی استفاده نمی شود، این مسیر به تدریج ناپدید می شود و دیگر کار نمی کند. بنابراین بهتر است کودکانی که برایشان کاشت حلزون تجویز می شود این کار را در اسرع وقت انجام دهند. البته باید حداقل هایی مانند وزن مناسب و … وجود داشته باشد. همچنین طبق اعلام وزارت بهداشت، گروه سنی 1 سال را به عنوان حداقل سن کاشت حلزون اعلام می کردند، اما اکنون در مراجع علمی جدید کمی این سن را پایین آورده اند. از طرفی تا سن چهار سالگی پاسخ های خوبی از کاشت حلزون به دست می آید. حتی کاشت حلزون بعد از چهار سالگی جواب می دهد، اما نیاز به کار بیشتری دارد و احتمال موفقیت کمتری دارد. اما بیش از چهار سال است که موارد موفقی در کشور وجود دارد. در هر صورت گفته می شود که دوران طلایی پرورش حلزون چهار سال است.

انتهای نامه

دکمه بازگشت به بالا