واعظ: مهمترین مشکلی که هنوز داریم تحریم ها است

اگر می خواهم اولویت قائل شوم ، تحریم ها مهمترین مشکل هستند. ما باید بتوانیم از همه امکانات و امکانات خود برای مقابله با Coron استفاده کنیم. ادامه تحریم ها در زمینه همه گیر Corona نه تنها اقدامی علیه مردم ایران بلکه جنایتی علیه بشریت است. امروز ، کورونا یک موضوع جهانی است و این واقعیت که ایران با تمام ظرفیت ها و منابع خود قادر به جنگ نخواهد بود ، عواقبی را در همه کشورها به همراه خواهد داشت. جهان باید با این سیاست جنایی مخالف باشد یا حداقل به دنبال تحریم های یک جانبه آمریکا متوقف شود.

به گزارش دیباروز ، این روزنامه ایران “اساساً ، مدل ایرانی بیماری عروق ویروس کرونا قلب چیست و چگونه انتخاب شد؟” چرا دولت یا ستاد ملی کرونا از ابتدا به قم حمله نکردند؟ چرا سیاست های سخت اینقدر دیر شروع شد؟ آیا دولت اقتدار کامل نسبت به Quaid 19 داشت؟ اینها از جمله موارد دیگر ، موضوعاتی هستند که ممکن است کانون انتقاد از عملکرد دولت باشد. ما از محمود واعظی ، رئیس دفتر رئیس جمهور خواسته ایم تا به این سؤالات پاسخ دهد ، پیش روی شماست. واعظ تأکید می کند که هر تصمیمی برای مقابله با Quaid 19 براساس پیشنهادات متخصصان و متخصصان بهداشت بوده است.

امروزه ایران نیز مانند بسیاری از کشورهای جهان به کرونا ویروس آلوده است. به نظر می رسد در کشورهایی که به این ویروس مبتلا هستند مدل های مختلفی انتخاب شده اند. مدل ایران از این نظر دقیقاً چیست و خصوصیات آن چیست؟

ایران دومین کشوری بود که وجود این بیماری را به رسمیت می شناخت و از ابتدا تا اقدامات کنترلی و درمانی ، بستن مدارس ، دانشگاه ها و مجالس مذهبی ، فرهنگی و ورزشی و تشویق مردم به مسافرت و ماندن در خانه و با یک برنامه بسیج ملی برای مبارزه با تاج. آن را عملی کنید. در حقیقت ، اگر فاصله اجتماعی را به عنوان اصلی ترین استراتژی ایران برای مقابله با تاج در نظر بگیریم ، مرحله اول این استراتژی از همان ابتدای بیماری آغاز شد و از قضا به گفته کارشناسان بهداشت ، این مرحله نقش بسیار مهمی در مبارزه با بیماری همه گیر در کشور ما دارد. اگرچه دانش آموزان برخورد با تاج را بسیار آسان می دانند ، اما می توانند یکی از خطرناک ترین حامل ها باشند و تعطیلی مدارس و دانشگاه ها به میزان قابل توجهی شیوع این بیماری را کاهش داده است.

اما یک انتقاد از دولت و دفتر مرکزی کرونا این است که آنها فرصت طلایی برای کنترل بیماری را به تأخیر انداخته اند و سخت گیری ها به تأخیر افتاده است.

این انتقاد منصفانه نیست. از لحظه ای که ما از ورود این بیماری به کشور قانع شدیم ، 3 دفتر ملی کرونا تشکیل دادیم. رئیس جمهور شخصاً فرماندهی مدیریت بحران را به عهده گرفت و ما بلافاصله اقدامات كنترل را آغاز كردیم. من گفتم که مرحله اول پروژه یادگیری از راه دور از همان ابتدا با تعطیلی مدارس ، دانشگاه ها و مراکز مونتاژ آغاز شد و طبق نظر کارشناسان و مصوبات ستاد ملی کرونا تکمیل یا تکمیل شد. پروژه بسیج ملی کرونا یکی از بزرگترین در جهان برای مقابله با کرونا بود و توسط ده ها میلیون نفر به نمایش گذاشته شد. ما به جای اینکه یک رویکرد منفعلانه بگیریم ، با نگرش فعال این بیماری را گرفتیم. تشخیص زودرس و جداسازی بیماری عروق ویروس کرونا قلب ، اگرچه گاهی اوقات تعداد بیماران را بیشتر می کند ، اما در مراقبت و کاهش مرگ و میر بسیار مؤثر بوده است. سیاست عملیاتی ما علیه کرونا با محوریت متخصصان طراحی و تکمیل شد. هیچ تأخیری در کار نبود و هرچه کارشناسان پیدا کردند به سرعت اجرا شد ، از تعطیلی مدارس و دانشگاه ها گرفته تا تعطیلی اماکن مقدس که کمتر کسی فکر می کرد تعطیل شود. من معتقدم که موفقیت نسبی ایران در معالجه بیماری ، در مقایسه با بسیاری از کشورهای توسعه یافته جهان ، ناشی از همین دانش و شعور در انتخاب روش صحیح است.

توضیح دهید که چرا قم از ابتدای بیماری قرنطینه نشده است؟ یا فراتر از آن ، چرا ایران به سمت قرنطینه کامل حرکت نکرد؟ ملاحظات و موانع یا ارزیابی ها در این رابطه چیست؟

در دو ماه یا بیشتر گذشته ، ما قبل از کرون طیف گسترده ای از راه حل ها را از نظر مداخله دولت مشاهده کردیم ، نتایج آن اکنون مشخص شده است و می توان درباره اثربخشی آنها قضاوت کرد. به عنوان مثال ، کشورهای ایتالیا و اسپانیا در تفسیر خود از حداکثر مداخلات یا قرنطینه استفاده می کردند ، اما این روش همانطور که ما می دانیم در آن کشورها مؤثر نبود. بنابراین ، با توجه به تجربه سایر کشورها و آمارهای سازمان جهانی بهداشت ، فرضیه کامل قرنطینه منجر به کنترل سریعتر بیماری ها می شود. کارشناسان بهداشت ما از ابتدا گفته اند که قرنطینه کامل – در قم و سایر شهرها – کار نخواهد کرد ، و در عوض برای کنترل بیماری یک مدل خاص از جمهوری اسلامی ایران پیشنهاد کرده اند ، که آنها در هفته های آینده پیشنهاد کردند. گذشته به صورت گام به گام انجام می شود. علاوه بر این ، عجیب است که امروز کسانی هستند که به دلیل عدم قرنطینه قم مورد انتقاد قرار گرفته اند ، که در زمان اعلام مشکل بیماری در کشور ، پروژه سیاسی دولت را برای تأثیرگذاری بر انتخابات و غیره خواندند.

تحریم ها و مشکلات تا چه اندازه تأمین نیازهای اقتصادی و بهداشتی در اتخاذ الگوی ایرانی را تحت تأثیر قرار داده است؟ اگر این موارد نبود ، آیا می توانستیم مدل دیگری را اتخاذ کنیم؟ واضح است که تحریم های Corona چه عوارض جانبی داشته است؟

اما ، این سیاست ها تا حد امکان و مطابق واقعیت ها طراحی و اجرا می شوند. ما با شجاعت تنها کشوری هستیم که به دلیل تحریم ها نمی تواند از تمام ظرفیت خود برای سرکوب تاج استفاده کند. البته اگر هیچ تحریمی وجود نداشت و ما به همه منابع و ظرفیت های خود دسترسی پیدا می کردیم ، بازتر می شدیم ، به خصوص در مدیریت پیامدهای اقتصادی کورونا. با این حال ، دولت مجازات محدودیت در مجازات هایی را که منجر به انفعال و امتناع از تصمیم گیری می شود ، نداد. امروز تقریباً بازار تولید لوازم بهداشتی پیشگیری از تاج را تثبیت کرده ایم. عمده نیازهای این بیمارستان از جمله ملزوماتی از قبیل دستگاه های تهویه مطبوع توسط شرکتهای دانش بنیان برآورده شده است و ما ذخایر تهیه کالاهای عمومی بسیار خوبی داریم. تقابل ما با Coron یک مبارزه نابرابر است. زیرا علاوه بر کرونا ، ما در کنار تحریم های اقتصادی آمریکا و تروریسم می جنگیم. اما به لطف تلاش متخصصان بهداشت ، تولید کنندگان ، حمایت از مردم و تلاش دولت ، ما تاکنون به این نبرد نابرابر افتخار کرده ایم. هزاران نفر ، چه در بخش دولتی و چه خصوصی ، جان خود را فدای حفظ جان و سلامتی مردم کردند.

با وجود تمام اقدامات انجام شده ، طبق گفته وزیر بهداشت ، هنوز به مرحله كنترل و كنترل نرسیده ایم. آیا این به دلیل ناکافی بودن کارمندان ملی است یا دلیل آن این است که بخش هایی از مردم دستورالعمل را رعایت می کنند یا هیچکدام از آنها مختص ویروس تاج نیستند؟

امروزه تاج یک بیماری جهانی و مشکل ساز است که همه کشورها را درگیر می کند. براساس اعلام سازمان بهداشت جهانی ، اکثر کشورهایی که درگیر این بیماری هستند ، از ما عقب مانده اند. کارشناسان همچنین آمارهای برخی کشورها را بررسی می کنند که گزارش از غلبه کامل یا کنترل تاج قبل از شیوع آن است. براساس اعلام سازمان بهداشت جهانی و در مقایسه با سایر کشورها ، ما در معالجه این بیماری نسبتاً موفق بوده ایم ، که این نشانه اثربخشی سیاست های ستاد مبارزه با فساد ملی و پشتیبانی بیشتر مردم است. آنچه وزیر بهداشت اظهار داشته این است که وی نظارت را بر ارزیابی نمی گذارد ، اما مردم و مسئولان نباید در ادامه سیاست های کنترل و راهبردهای از راه دور دریغ کنند. ما اکنون خوب کار می کنیم ، اما مانند بسیاری از کشورهای جهان ما هنوز به مرحله کنترل بیماری نرسیده ایم. هر گونه سهل انگاری و نادرستی در هفته های آینده ممکن است تا آنجا که می دانیم مزاحمت ایجاد کند. بنابراین لازم است در ادامه به توصیه های متخصصان با دقت و تمرکز بالا توجه کنید.

آیا دولت از اختیار کافی بر کرون برخوردار بود؟ آیا وی علاوه بر فشارهای خارجی ، با تهدیدهای داخلی یا مداخلات روبرو شده است به گونه ای که مجبور است تصمیمات خود را تغییر دهد؟ وزیر بهداشت به پارلمان گفت كه برخی توصیه كرده اند قبل از انتخابات شیوع تاج در ایران را اعلام نكنند. آیا چنین موارد دیگری وجود داشته است؟

ستاد ملی مبارزه با تاجگذاری در واقع یک دفتر مرکزی بالقوه است و خوشبختانه همان اختیار شورای عالی امنیت ملی را دارد. همانطور که رئیس جمهور بارها خاطرنشان كرد ، در مورد كرونا ، حداكثر اجماع بر همه ساختارهای دولتی در كشور حاصل شد و آنها تمام منابع خود را برای مبارزه با بیماری از جمله حمایت از رهبر معظم انقلاب بسیج كردند. اسلام نیز بسیار مؤثر و مهم بوده است. بنابراین ، با این ادغام ، خرابکاری و مقاومت و یا مداخله در تفسیر شما ، اساساً فرصتی برای سطح وجود نداشت. به گفته وزیر بهداشت ، آنچه گفته می شود مربوط به دیدگاه های مختلف در مورد روند مشاوره است ، نه فشار بر دولت یا وزارت بهداشت. در همین راستا ، از 30 بهمن ، هنگامی که موضوع شناسایی دو مورد تاج به طور قطع مطرح شد ، رئیس جمهور به وزیر بهداشت دستور داد كه موضوع را در همان روز به مردم اعلام كند و با شفافیت كامل در این زمینه عمل كند. از آن زمان صداقت و شفافیت سنگ بنای دسترسی دولت به اطلاعات Corona بوده است.

اگر وحدت وجود دارد ، چرا بارها از برخی انتقادات و جو شکایت کرده اید …

شکایت من البته مربوط به ساختارهای حاکمیتی نبود ، بلکه در مورد انتقاد از دولت برخی از نیروهای سیاسی بود. البته ما همچنین شاهد حمایت حداکثری در بین نیروهای سیاسی بودیم ، با این حال ، در شرایطی که ما به وحدت و یکپارچگی کامل نیاز داریم ، همان حداقل فضای و تخریب واقعاً زیاد است. ما با انتقاد مشکلی نداریم ، شاید وسیع ترین دیدگاه انتقاد در این دولت باشد. با این وجود مواقعی وجود دارد که مردم بسیار مضطرب و مضطرب هستند و افکار عمومی ملتهب است. فضاهای کاذب در این شرایط تأثیر چند برابر دارند و بسیار مخرب هستند. هنگامی که مردم برای کنترل بحران چشم بسته هستند و رئیس جمهور شخصاً در وسط مدیریت بحران قرار دارد ، برنامه کاری وی به طعن و نشان اعلام می شود. این واقعیت که کسی برمی گردد و می گوید هفته ای یک بار کرونا کنترل نمی شود ، به معنای نوعی سوء تفاهم از اوضاع کشور و در واقع فراتر از رقابت های معمول سیاسی و ابهامات طبیعی است. اکنون که زمان آن زمان رسیدن به یک راه حل سیاسی نیست ، باید برخی از دوستانمان در عملیات روانی و ویرانگر متوقف شوند چه نوع بحرانی را پشت سر می گذارد؟ حرف من این بود که در شرایطی که زندگی مردم در معرض خطر باشد ، هر اقدامی که مقامات مرکزی را به حاشیه رانده است اقدامی غیرمسئولانه است.

دولت برای Coron با چه موانع و مشکلاتی روبرو است؟

در مدیریت بحران تاج در کشور مشکلات بیشماری وجود داشته و هنوز هم وجود دارد ، اما خوشبختانه این مشکلات نتوانسته اند با تلاش قهرمانان مبارزه با کورونا جلوی ما را بگیرند. در طول مبارزه با کورونا در زمینه های مختلف قهرمانان زیادی داشتیم. از متخصصان مراقبت های بهداشتی مقدم ، تا مقامات دولتی درگیر ، تولید کنندگان و فعالان صنعت ، از شرکت های دانش بنیان که نیازهای اصلی ما را تولید می کنند ، از فعالان زیرساخت ارتباطات ، از تأمین کنندگان آب ، برق و گاز گرفته تا همه کارمندان. منطقه خدمات از دلالان و دلالان گرفته تا کلیه کارمندان سیستم حمل و نقل و توزیع. از نانوایان و کارمندان زنجیره ای و سوپر مارکت گرفته تا کالاهای پستی و تمیز کننده های شهرداری و…. لیست این قهرمانان ، که بسیاری از آنها ناشناخته بودند ، می توان در ادامه گسترش داد. با تشکر از هر یک از آنها آنها به ما اجازه دادند علیرغم محدودیت ها ، مانع عبور از موانع شود.

اگر قرار بود فقط یک مشکل را انتخاب کنید ، اکنون مهمترین مشکل دولت علیه کرونا چیست؟ اعتماد اقتصادی ، امنیتی ، بهداشتی ، اجتماعی و عمومی یا سایر موارد؟

اگر می خواهم اولویت قائل شوم ، تحریم ها مهمترین مشکل هستند. ما باید بتوانیم از همه امکانات و امکانات خود برای مقابله با Coron استفاده کنیم. ادامه تحریم ها در زمینه همه گیر Corona نه تنها اقدامی علیه مردم ایران بلکه جنایتی علیه بشریت است. امروز ، کورونا یک موضوع جهانی است و این واقعیت که ایران با تمام ظرفیت ها و منابع خود قادر به جنگ نخواهد بود ، عواقبی را در همه کشورها به همراه خواهد داشت. جهان باید با این سیاست جنایی مخالف باشد یا حداقل به دنبال تحریم های یک جانبه آمریکا متوقف شود. هرگونه حمایت از تحریم ها علیه ایران توسط هر فرد ، گروه یا کشوری امروز نمایانگر تغییر زندگی ایرانی ها است و افراد مشغول این تجارت باید بدانند که این لکه شرم آور نمی تواند از پیشانی برداشته شود.

در روزهای گذشته ، تحلیل های مختلفی از کیفیت مدیریت در پسا تاج انجام شده است. فکر می کنید کورونا نه به عنوان رئیس دفتر ریاست جمهوری ، بلکه به عنوان یک شخصیت برجسته سیاسی و حزبی ، بر حاکمیت در ایران تأثیر بسزایی داشته باشد؟

اکنون ، البته ، ما در بحران تاج قرار داریم و صحبت از دنیای پس از بحران کمی زود است. اما من معتقدم که نه تنها در ایران بلکه در جهان ، از آنجا که رسوایی کرونا باعث ایجاد برخی فرضیات قطعی در زمینه حکمرانی شده است ، مطمئناً شاهد تغییر خواهیم بود. ما چه به لحاظ شاخص های حاکمیت خوب و چه از نظر سیاست نیاز به تجدید نظر خواهیم داشت. این تجدید نظرها هم شناختی و هم کاربردی خواهند بود. نظریه های غالب در مورد سیستم های اقتصادی و سطح مداخله دولت احتمالاً تغییر می کند. با این حال ، سیاست ها و سیستم های اندیشه تا زمانی که قادر به حل مشکلات باشند مؤثر است. امروز که با مشکل Corona روبرو هستیم ، تقریباً هیچ تفاوتی بین جهان اول و سوم وجود ندارد. به هر حال ، آنهایی که همیشه در مورد نسخه های جهانی مشکل صحبت کرده اند ، امروز سخت تر با Coron برخورد می کنند. البته این یک بحث کامل است و در جاهای دیگر می توان با جزئیات بیشتری بحث کرد ، اما علائم این تغییر پارادایم در حال حاضر قابل مشاهده است و فکر می کنم همه گروه های سیاسی و مراکز تحقیقاتی در کشور باید روی این تغییرات متمرکز شوند و ادبیاتی را برای دنیای پسا مدرن ایجاد کنند. . .

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا