علمی و پزشکی

پیشگیری از سرطان روده با یک داروی روان‌پزشکی

به گفته شاف ، این متخصصان معتقدند که لیتیوم می تواند به سلامت سلول های بنیادی دستگاه گوارش کمک کرده و آنها را در برابر اثرات مضر جهش های سلولی ایجاد کننده سرطان مقاوم کند.

این کشف آغاز یک آزمایش بالینی جدید برای لیتیوم ، یک داروی رایج است که برای درمان چندین نوع بیماری روانی استفاده می شود و احتمالاً از رشد سرطان روده جلوگیری می کند.

این آزمایش افراد مبتلا به ژن پلی فوز آدنوماتوز خانوادگی (FAP) را مورد مطالعه قرار می دهد.

FEP یک اختلال ژنتیکی نسبتاً غیر معمول است که از هر 7 تا 22 نفر 1 نفر را درگیر می کند. این وضعیت تقریباً همیشه منجر به سرطان روده می شود مگر اینکه کل روده بزرگ با جراحی برداشته شود.

تصور می شود که بیشتر موارد سرطان روده در اثر جهش ژنتیکی به نام EPC ایجاد می شود.

نشان داده شده است که سلولهای بنیادی روده تحت تأثیر جهشهای EPC رشد کرده و همتایان سالم آنها را از بین می برند.

به گفته متخصصان ، این روند منجر به رشد نامحدود سلولهای جهش یافته و تشکیل توده های سرطانی می شود. بیماران مبتلا به FEP دارای جهش ژنی EPC هستند و صدها پولیپ و توده غیر سرطانی را در روده تولید می کنند.

پروفسور لوئیس ورملاین ، نویسنده اصلی مقاله منتشر شده در مجله Nature می گوید: “ما رشد مرحله اول توده های پیش سرطانی را در روده شناسایی کرده ایم.”

وی افزود: “ما کشف کردیم که پس از جهش در یک ژن مهم که سلولهای بنیادی روده را تنظیم می کند ، این سلول ها به سلولهای متقلبی تبدیل می شوند که به طور موثر سلولهای طبیعی محیط را سرکوب می کنند.” این درک کاملاً جدید است زیرا همیشه تصور می شده سلولهای جهش یافته ای که می توانند به سرطان تبدیل شوند سریعتر رشد می کنند یا در برابر مرگ سلولی مقاومت بیشتری دارند. اما تحقیقات ما نشان می دهد سلولهایی که در شرف توسعه تومورهای بدخیم هستند می توانند سلولهای بنیادی اطراف خود را به طور م suppثر سرکوب و رشد کنند. این همان چیزی است که ما از آن به عنوان رقابت برتر یاد می کنیم.

دکتر هلن ریپن ، مدیر آژانس بین المللی تحقیقات در مورد سرطان ، گفت: “یافته های پروفسور ورملین و تیم وی یک نقطه عطف در درک ما از بروز سرطان روده است.” ما از دیدن نتایج این آزمایش بالینی و پیامدهای آینده آنها در افراد مبتلا به سرطان ارثی بسیار هیجان زده هستیم.

به گزارش ایندیپندنت ، سرطان روده چهارمین سرطان شایع در انگلیس است ، هر ساله بیش از 48000 نفر مبتلا به سرطان روده می شوند.

علائم سرطان روده همچنین شامل تغییر در عادات روده ، درد شکم و خون در مدفوع است.

دکمه بازگشت به بالا