علمی و پزشکی

افراد بلندقامت در معرض ریسک بالاتر سرطان روده بزرگ

در حالی که ارتباط بین قد بلندتر و سرطان کولورکتال قبلاً بررسی شده بود، محققان می گویند مطالعات نتایج متناقضی ارائه می دهد، معیارهای متناقضی برای قد را نشان می دهد و خطر ابتلا به آدنوم را افزایش می دهد. حاوی پولیپ های پیش سرطانی در روده بزرگ نیست.

جرارد مولن، سرپرست تیم تحقیقاتی در دانشگاه جانز هاپکینز در مریلند گفت: این بزرگترین مطالعه در نوع خود تا به امروز است. این یافته ها بر اساس شواهدی است که نشان می دهد قد بلندتر یک عامل خطر نادیده گرفته شده است و باید هنگام ارزیابی و توصیه به بیماران در مورد غربالگری سرطان کولورکتال در نظر گرفته شود.

او می گوید: «یکی از دلایل احتمالی این ارتباط این است که قد بزرگسالان به اندازه بدن مرتبط است. انتشار فعال تر به اندام افراد بلند قد می تواند احتمال جهش هایی را که منجر به دگرگونی بدخیم می شود، افزایش دهد.

محققان برای اولین بار 47 مطالعه مشاهده‌ای بین‌المللی را شناسایی کردند که شامل 280660 مورد سرطان کولورکتال و 14139 مورد تومور کولورکتال می‌شد.

از آنجایی که تعریف ارتفاع در سراسر جهان متفاوت است، تیم تحقیقاتی بالاترین و پایین ترین ارتفاعات را در گروه های مختلف مطالعه مقایسه کردند. نتایج نشان می دهد که به طور کلی، قد بلندترین افراد در بالاترین درصد نسبت به افراد کوتاه قد در کمترین درصد، 24 درصد بیشتر در معرض ابتلا به سرطان روده بزرگ هستند.

مولن می گوید: به ازای هر 10 سانتی متر افزایش قد، 14 درصد افزایش در خطر سرطان روده بزرگ و 6 درصد افزایش در خطر ابتلا به آدنوم وجود دارد.

به گفته محققان، بیش از نیمی از سرطان های روده بزرگ با عوامل تغییر سبک زندگی، از جمله رژیم غذایی ناسالم، فعالیت بدنی ناکافی، سیگار کشیدن و مصرف بیش از حد الکل مرتبط است.

دکمه بازگشت به بالا