علمی و پزشکی

پیشگیری از سرطان مرگبار با اجتناب از عوامل خطرزا

دیباروز/ خراسان رضوی نتایج تحقیقات جدید نشان می دهد که تقریبا نیمی از سرطان هایی که منجر به مرگ می شوند را می توان به عوامل خطر قابل اجتناب نسبت داد. محققان توصیه می کنند که دولت ها در محیط های حمایتی سرمایه گذاری کنند که قرار گرفتن در معرض برخی عوامل خطر سرطان را کاهش می دهد.

به گفته یاهو، این مطالعه که موارد سرطان را تا سال 2019 مورد بررسی قرار داد، نشان می‌دهد که 44 درصد از مرگ‌های ناشی از سرطان همان چیزی است که محققان آن را مرگ‌های ناشی از سرطان می‌دانند که به عوامل خطر نسبت داده می‌شود. یعنی سرطان ها با افزایش قرار گرفتن در معرض این عوامل خطر خاص مرتبط هستند.

در سطح جهانی، عوامل خطر اصلی سیگار کشیدن، مصرف الکل و شاخص توده بدنی بالا (BMI) به ترتیب نزولی بود. این عوامل خطر برای بیماران مرد و زن یکسان است.

نتایج این تحقیق نشان داد که 42 درصد از سال های زندگی (تعداد سال های از دست رفته به دلیل عدم سلامت مطلوب یا ناتوانی) را می توان به عوامل خطر نسبت داد.

بار سرطان های منتسب به خطر در مناطق مختلف متفاوت است. بنابراین سیگار کشیدن، رابطه جنسی ناایمن و الکل از عوامل خطر اصلی در کشورهای کم درآمد هستند. به گفته محققان، کشورهای با درآمد بالا منعکس کننده عوامل خطر جهانی هستند.

به گفته محققان، اگرچه نمی توان از برخی موارد سرطان پیشگیری کرد، اما دولت ها می توانند گام های مفیدی برای حمایت از محیطی بردارند که قرار گرفتن در معرض عوامل خطر سرطان شناخته شده را کاهش می دهد.

پیشگیری اولیه به جای جلوگیری از توسعه سرطان یک استراتژی مقرون به صرفه است. با این حال، این موضوع باید با تلاش‌های جامع‌تری مانند طرح‌های پیشگیری ثانویه مانند برنامه‌های غربالگری و تضمین ظرفیت مؤثر برای تشخیص و درمان بیماران سرطانی همراه باشد.

نتایج این تحقیق در مجله Lancet منتشر شد.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا