چرا شعارهای سال محقق نمی‌شود؟

چرا شعارهای سال محقق نمی‌شود؟

دیباروز/ قم رئیس مرکز اقتصاد مقاومتی حوزه های علمیه و مدیر گروه اقتصاد پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی به تشریح دلایل عدم تحقق شعار سال پرداختند.

حجت الاسلام و المسلمین احمد علی یوسفی، رئیس مرکز اقتصاد مقاومتی حوزه‌های دینی و مدیر گروه اقتصادی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در گفت‌وگو با دیباروز با اشاره به به جنگ همه جانبه اقتصادی و دشمن گفت: دشمن معیشت مردم را هدف قرار داد، شکستن اراده پولادین مردمی است که در برابر استکبار جهانی ایستادگی کردند.

وی بیان کرد: رهبر معظم انقلاب برای برون رفت از این وضعیت به توانمندی های فوق العاده ایران برای رشد و توسعه کشور اشاره می کنند و بر لزوم اقتصاد بومی برگرفته از مکتب اسلام تاکید می کنند.

وی گفت: رهبر معظم انقلاب در بیانات گام دوم انقلاب پس از بیان مشکلات اقتصادی راه حل این مشکلات را سیاست های اقتصاد مقاومتی می فرمایند. ردیابی

وی ادامه داد: بومی سازی، دانش بنیان، مردمی سازی، مالکیت غیردولتی، اسراف با توانمندی های ارائه شده و… از جمله بخش های مهم این راهکارها است.

حجت الاسلام والمسلمین یوسفی با بیان اینکه در حوزه فعالیت اقتصادی با سه دسته اصلی مواجه هستیم، گفت: دسته اول، دسته سوم حوزویان، طلاب، روحانیون، ائمه جمعه و ائمه جمعه و دسته سوم حکومتی هستند. برای هر یک از این گروه های مختلف تولید محتوا و کار، سازمان هایی تشکیل می شود.

اقتصاددانان الهیات هیچ کس را کامل نمی کنند

وی با تاکید بر اینکه دولت متفاوتی برای حوزه انتخابیه وجود ندارد، گفت: وقتی دولتی با رای مردم روی کار آمد و مورد تایید رهبری قرار گرفت، باید تا حد امکان از آن حمایت شود.

رئیس مرکز اقتصاد مقاومتی حوزه های علمیه با اشاره به اینکه این دولت با دولت گذشته اختلاف نظر جدی دارد، گفت: در دولت قبل اساسا اراده ای برای اقتصاد مقاومتی وجود نداشت اما در دولت فعلی رئیس جمهور می‌خواهد، اما صحبت از این است که تیم اقتصادی فعلی او تفسیر و تفسیر درستی از اقتصاد مقاومتی دارد.

وی گفت: «ما از دولت فعلی به ویژه در طرح تحول خود انتظار داریم تعامل بیشتری داشته باشد تا از این الگو در بخش اقتصادی پیروی کند.» هیچ تعریفی از رهبری وجود ندارد، زیرا راهنما این اصول را تأیید می کند.

وی تصریح کرد: تلاش داریم این دیدگاه را در دولت پشت سر بگذاریم که اگر بخواهیم مشکلات اقتصادی خود را به شکل پایدار حل کنیم چاره ای جز تحقق این الگو نداریم و در این حوزه اصلاح قوانین بانکی به مدل بستگی دارد. اقتصاد مقاومتی».

حجت الاسلام والمسلمین یوسفی گفت: وقتی با تبیین رهبری تبیین روشنی از اقتصاد مقاومتی داشته باشیم قطعا ما را به موفقیت می رساند.

وی با اشاره به اینکه رهبر معظم انقلاب در بیانات دوم خود به دو چالش داخلی و خارجی اشاره می کنند، گفتند: چالش بیرونی و وسوسه های دشمن این است که با اصلاح داخلی این تحریم ها بی اثر می شود و نقص ساختاری و ضعف اداری از جمله مشکلات و چالش های داخلی

رئیس مرکز رهبری حوزه های علمیه مقاومت گفت: بخشی از مشکلات سیاسی است اما مشکل اصلی این مکتب مشکل علمی است. آنچه همه اقتصاددانان ما سال ها خوانده اند و آموزش داده اند، اقتصاد سرمایه داری است.

وی افزود: رئیس برنامه و بودجه دولت قبل اشاره کرد که در سال 98 پنبه اقتصاد مقاومتی زدیم و کتابی که به آن اشاره کردیم کتاب لیبرال سرمایه داری است. برخی تلاش کرده اند مدل اقتصاد مقاومتی را از منظر سرمایه داری تبیین کنند.

وی با بیان اینکه تیم دولت فعلی دغدغه اقتصاد مقاومتی را دارد، گفت: آنها نیز با همین الگو آموزش دیده اند و در جلسه آقای رئیسی پیشنهاد تشکیل کمیته علمی متشکل از اندیشمندان اقتصادی دانشگاهی و حوزه را دادیم. به الگوی اقتصاد مقاومتی به عنوان تنها راه نجات کشور اعتقاد قوی داشته باشد این تیم باید در کنار دولت و بدون جویای کار باشد.

حجت‌الاسلام والمسلمین یوسفی خاطرنشان کرد: تا زمانی که دولت فعلی این پیشنهاد را دریافت نکند، مشکلات اقتصادی ما آرام آرام به سمت حل آن پیش می‌رود.

مشکل بانکی

وی گفت: اینکه یک روحانی و یک مدرسه علمیه در نظام بانکی نقش دارند و املاک در این زمینه نقش دارند، باید از هم جدا شویم. نهادهای نظام برای بهره برداری و استفاده از آن در جهت اهداف خود، نظر برخی روحانیون را که دیدگاه خاصی دارند، جویا شده و آنها را گرد هم می آورد. این به منزله ورود رسمی به حوزه انتخابیه نیست.

رئیس مرکز رهبری اقتصادی حوزه مقاومت، راه این اداره کل را برای دستگاه ها، شورای عالی و مسئولان روشن دانست و ادامه داد: بسیاری از مشکلات اقتصادی کشور در حال حل شدن است، اما راه حل هایی وجود دارد.

وی بیان کرد: شورای بانکداری حوزه که به فرموده آیت الله العرفی فعالیت می کند و از تمامی مکاتب فکری و دانشگاهی بهره می برد، به دنبال راهکارهایی در این زمینه است و امیدواریم پیش نویس قانون بر اساس الگوی اقتصاد مقاومتی تهیه شود. . برخی از مشکلات در این قانون حل می شود.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا