علمی و پزشکی

چند واقعیت‌ درباره ایدز که باید بدانیم

در اول دسامبر هر سال، روز جهانی ایدز به منظور گسترش آگاهی در مورد عفونت HIV و مسائل و توصیه های مرتبط با آن جشن گرفته می شود.

به گزارش دیباروز، جشن ها و کمپین های روز جهانی ایدز از سال 1988 هر ساله با هدف افزایش آگاهی، تامین مالی و مبارزه با تبعیض در مورد این بیماری در کشورهای مختلف برگزار می شود.

موضوع امسال روز جهانی ایدز (2022) “برابری” در دسترسی به خدمات ضروری HIV است.

اچ آی وی همچنان یک مشکل مهم بهداشت عمومی در جوامع است و میلیون ها نفر را در سراسر جهان تحت تاثیر قرار می دهد.

صندوق کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف) نیز در گزارشی اعلام کرد: سال گذشته حدود 110 هزار نوجوان زیر 19 سال بر اثر عوامل مرتبط با ایدز جان خود را از دست دادند و علاوه بر شناسایی 310 هزار بیمار جدید که تعداد کل جوانان است. با ایدز، HIV به 2.7 میلیون نفر رسید.

یونیسف هشدار می دهد که تا زمانی که نابرابری ها حل نشود، پایان دادن به ایدز در کودکان و نوجوانان رویایی دور باقی خواهد ماند.

در سال 1981، متخصصان بهداشت در لس آنجلس پنج مرد جوان را معاینه و درمان کردند و اولین موارد بیماری جدیدی را گزارش کردند که در نهایت به سندرم نقص ایمنی اکتسابی یا ایدز معروف شد. از آن زمان، کارشناسان پیشرفت های شگفت انگیزی در درک خود از ایدز و علت اصلی آن، HIV – ویروس نقص ایمنی انسانی، داشته اند. با این حال، بسیاری از مردم هنوز تصورات نادرستی در مورد ایدز دارند که باعث سردرگمی، ترس و انگ می شود.

یک متخصص می گوید: دانستن برخی حقایق به مردم کمک می کند تا بفهمند آیا خودشان در معرض خطر ابتلا به ایدز هستند یا چگونه با بیمار مبتلا به ایدز رفتار کنند.

در زیر به برخی از حقایق جالب درباره ایدز به نقل از نشریه تخصصی Everyday Health می پردازیم:

* در برخی از نقاط جهان تصور اشتباهی درباره این بیماری وجود دارد که تنها مردان همجنس گرا به HIV مبتلا می شوند. در ایالات متحده، مردان همجنسگرا و مردانی که با مردان رابطه جنسی دارند، در معرض خطر ابتلا به HIV هستند، اگرچه بسیاری از مردان دگرجنسگرا نیز به HIV آلوده می شوند. همچنین در سال 2020 تعداد مصرف کنندگان مواد مخدر که با استفاده از سوزن مشترک به اچ آی وی مبتلا شده اند بیشتر بوده است.

*اچ آی وی تأثیر قابل توجهی بر جوامع رنگین پوست در ایالات متحده داشته است. سیاه پوستان آمریکایی تنها حدود 12 درصد از جمعیت کشور را تشکیل می دهند، اما آنها 42 درصد موارد جدید HIV را در سال 2020 تشکیل می دهند. بر اساس گزارش مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری های ایالات متحده (CDC)، نژادپرستی، انگ HIV، فقر، و موانع موجود دسترسی به مراقبت های بهداشتی عامل قدرتمندی است که این نابرابری را ایجاد می کند. اسپانیایی ها و لاتین تبارها به طور نامتناسبی تحت تأثیر HIV در ایالات متحده هستند. این گروه 19 درصد از جمعیت ایالات متحده را تشکیل می دهد، اما 27 درصد از موارد جدید تشخیص HIV در سال 2020 را تشکیل می دهد.

* نزدیک به یک چهارم افراد مبتلا به HIV در ایالات متحده زن هستند. به گفته مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری های ایالات متحده، هر فردی که باردار است و مبتلا به ایدز است می تواند HIV را به فرزند متولد نشده خود منتقل کند. این ویروس در هنگام زایمان و شیردهی نیز قابل انتقال است.

* از سال 1981، بیش از 84 میلیون نفر در سراسر جهان به HIV آلوده شده اند و نزدیک به 40 میلیون نفر بر اثر ایدز جان خود را از دست داده اند. در برخی کشورها، اچ آی وی در اکثر نقاط یافت می شود. شیوع HIV در میان جمعیت برخی از کشورهای جنوب صحرای آفریقا در حال حاضر بیش از 30 درصد است. بر اساس گزارش های رسمی، حدود 1.2 میلیون نفر در ایالات متحده با HIV زندگی می کنند. با این حال، میزان عفونت ها و تشخیص های جدید به دلیل آگاهی و تلاش های پیشگیری در حال کاهش است. این در حالی است که تعداد موارد ابتلا به این بیماری در آمریکا در میان دسته های خاصی رو به افزایش است.

*تخمین زده می شود که از هر هشت نفری که با اچ آی وی زندگی می کنند، یک نفر نمی داند که به آن مبتلا است. در طی دو تا چهار هفته اول ابتلا به HIV، فرد ممکن است علائمی شبیه آنفولانزا مانند خستگی، تب، سردرد، گلودرد و درد ماهیچه‌ها و مفاصل را تجربه کند. سایر علائم HIV می تواند شامل غدد لنفاوی دردناک و متورم و بثورات با برجستگی های کوچک باشد. اما در برخی موارد، افراد در این مرحله اولیه (حاد) عفونت هیچ علامتی را تجربه نمی کنند و می توانند بدون اینکه متوجه شوند ویروس را پخش کنند. تنها راه برای اطمینان از ابتلای فرد به HIV انجام آزمایش است.

* افسانه ها هنوز در مورد نحوه انتقال HIV فراوان است. به گفته مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری های ایالات متحده، افراد نمی توانند از طریق نیش یا نیش حشرات، لمس دست ها یا استفاده از توالت یا ظروف مشترک به HIV مبتلا شوند. همچنین HIV از طریق تماس با عرق یا اشک فرد مبتلا منتقل نمی شود.

* از آنجایی که HIV از طریق مایعات بدن منتقل می شود، بسیار توصیه می شود که از به اشتراک گذاشتن تجهیزات پزشکی خود مانند سوزن و سرنگ خودداری کنید.

فرآیند کنترل HIV/AIDS معمولاً شامل استفاده از داروهای ضد رتروویروسی برای کنترل عفونت است. مؤسسه ملی بهداشت ایالات متحده و برخی مؤسسات دیگر استفاده از داروهای ضد رتروویروسی را برای همه افراد مبتلا به ایدز توصیه می کنند.

انتهای نامه

دکمه بازگشت به بالا