عمومی

یازده روش موثر برای تصمیم‌گیری درست و قاطعانه

به گزارش دیباروز، اخبار آنلاین او نوشت: افرادی هستند که زمان و انرژی زیادی را صرف ساده ترین تصمیمات می کنند و در نهایت نمی توانند به خوبی از عهده آنها برآیند و همیشه از عواقب هر تصمیمی می ترسند، اما با چند ترفند می توانید یاد بگیرید که چگونه قاطعانه عمل کنید.

اول از همه، باید به خاطر داشته باشید که همه تصمیمات ما کاملاً صحیح نخواهد بود و نتایج عالی به دنبال خواهد داشت. فقط باید یاد بگیرید که آگاهانه تصمیم بگیرید. هنگام تصمیم گیری، روش های زیر را در نظر بگیرید تا بتوانید قاطعانه عمل کنید.

1. از شک و تردید فرار نکنید

گاهی اوقات افراد نمی توانند تصمیم خاصی بگیرند زیرا از عدم اطمینان یا شک در چیزی می ترسند. در واقع، ممکن است از همان ابتدا مشخص نباشد که تصمیمات ما درست یا نادرست است. وقتی انسان نسبت به چیزی شک دارد می ترسد و نمی تواند تصمیم درستی بگیرد. این مشکل یکی از خصوصیات بیولوژیکی انسان است که به او کمک کرد تا در عصر حجر زنده بماند. اگر در آن زمان مردم به همه اعمال آنها مشکوک نبودند، ممکن بود به قیمت جان آنها تمام شود. ما این احساس را از عصر حجر وارد دنیای مدرن خود کرده ایم. بنابراین باید یاد بگیرید که هنگام تصمیم گیری، ترس از عدم اطمینان را کنار بگذارید. باید بدانید که همیشه نمی توانید تصمیمات درستی بگیرید و برخی تصمیمات با درصدی خطا همراه هستند.

2. برای خود یک ضرب الاجل تعیین کنید

زمانی که با چیزی مواجه می شوید که نیازی به واکنش فوری ندارد، برای خود ضرب الاجل تعیین کنید. زمانی که دائما در حال تعلل هستید، انجام کاری ممکن است سخت باشد. در عین حال، گرفتن تصمیمات لحظه آخری با عجله معمولاً یک اشتباه است.

3. تا حد امکان اطلاعات بیشتری کسب کنید

برای تصمیم گیری قاطع، باید در مورد آنچه که قرار است تصمیم بگیرید، اطلاعات کافی داشته باشید. زمانی می توانید راحت تر تصمیم بگیرید که از یک موضوع آگاهی کافی داشته باشید و تمام زوایای آن را بررسی کرده باشید.

4. مزایا و معایب تصمیم خود را فهرست کنید

اگر نمی توانید تصمیم قطعی بگیرید و همیشه در مورد بهترین ها شک داشته اید، بهترین راه این است که جوانب مثبت و منفی تصمیمی را که می خواهید بگیرید، یادداشت کنید. در واقع با این کار تصویری از عواقب تصمیم خود خواهید داشت و در نتیجه بهترین تصمیم را خواهید داشت و در عین حال می توانید گزینه های عینی تری را انتخاب کنید.

5. با دو گزینه به طور همزمان ادامه دهید

شما می توانید به بیش از یک گزینه برای تصمیم گیری حیاتی فکر کنید. در واقع، اگر چیزی غیرعادی به ذهنتان خطور کرد، آنها باید در موقعیت خود تجدید نظر کنند. در این صورت می دانید که اگر یکی از موارد به درستی پیش نرود، گزینه دیگری برای حل مشکل خود دارید.

6. بی تحمل نباشید

گاهی اوقات با دو انتخاب روبرو می شوید که عواقب آن را می دانید اما دیگری را نمی دانید. در این مواقع گزینه با نتیجه مطلوب ممکن است بهترین گزینه نباشد و باید کمی ریسک کنید و گزینه دیگری را انتخاب کنید. در این مرحله، شما نباید تعصب داشته باشید و فقط به یک تصمیم قابل پیش بینی فکر کنید. خلاق باشید و به سراغ گزینه ای بروید که نتیجه آن نامشخص است اما ممکن است بهتر از گزینه ای باشد که نتیجه آن از قبل مشخص شده است.

7. تصمیمات خود را به خاطر بسپارید

در هر مورد، با وجود موانعی که به سختی می‌توانیم تصورش را بکنیم، آن را تسخیر کردند.» حتی می‌توانید نتایج را در جایی یادداشت کنید تا هر زمان که مجبور شدید تصمیم سخت مشابهی بگیرید، بدون زحمت و نگرانی.

8. بدانید چه زمانی به غرایز خود اعتماد کنید

درست است که منطق و اندازه گیری موقعیت نقش اصلی را ایفا می کند، اما گاهی اوقات غریزه شما کمک می کند. گاهی غریزه مهم ترین تصمیمات زندگی را می گیرد. بنابراین می توانید هنگام تصمیم گیری در مورد موضوعی به قلب خود بپردازید. اما اگر نمی توانید تصمیم بگیرید و چیزی به ذهن شما خطور نمی کند، احتمالاً در حال حاضر با احساسات خود هماهنگ نیستید، که می تواند به دلیل استرس زیاد، خستگی یا تفکر بیش از حد باشد. کمی پیاده روی کنید و به مکانی آرام بروید و استراحت کنید یا کمی بخوابید. وقتی ذهنتان آرام باشد بهتر عمل می کنید و تصمیمات درست و قاطعی می گیرید.

9. ارزش های خود را تعیین کنید

یکی دیگر از ترفندها برای کاهش بار تصمیم گیری، شناسایی چیزهایی است که در زندگی برایتان ارزش قائل هستید. اگر احساس می کنید که نمی دانید و مطمئن نیستید چه کاری باید انجام دهید و چه تصمیمی بگیرید، بر ارزش های خود تکیه کنید و به خودتان بگویید، برای رسیدن به آنچه در زندگی برایم مهم است، چه تصمیمی باید بگیرم. ? با این طرز فکر می توانید راحتتر و بدون ترس تصمیم بگیرید.

10. از قبل برنامه ریزی کنید

برای همه چیز در زندگی خود، از خرید لباس گرفته تا وعده های غذایی خود، از قبل برنامه ریزی کنید. به این ترتیب نه تنها باید انرژی ذهنی زیادی را صرف کارهای کوچک روزانه کنید، بلکه مجبور نیستید در مورد هر چیزی تصمیمات کسل کننده بگیرید. در عین حال برنامه ریزی برای مسائل مختلف به شما کمک می کند که مجبور نباشید آنی و سریع تصمیم بگیرید و در نتیجه احساس اضطراب نکنید.

11. از تصمیمات بد نترسید

تصور نکنید که همه تصمیمات شما باید صحیح و کامل باشد. در واقع، دلیل دیگری که بیشتر مردم از تصمیم گیری های حیاتی می ترسند این است که می خواهند تصمیماتشان کاملا درست باشد.

البته ترس از اشتباه به دو دلیل رخ می دهد:

اول، ممکن است خاطرات بدی از یک اشتباه در گذشته داشته باشید که تأثیر بسیار بدی روی شما داشته و اکنون شما را می ترساند تا دوباره تصمیم بگیرید.

دوم اینکه از کودکی به شما گفته اند که باید موفق باشید و هرگز در کار شکست نخورید، از تصمیم گیری می ترسید. اما باید به خاطر داشته باشید که اشتباه کردن و شکست خوردن بخشی از زندگی است. شکستگی ها معمولاً فرد را قوی تر و آگاه تر می کنند.

برای غلبه بر این دو مشکل تصمیمات کوچک، بی اهمیت و حتی اشتباه بگیرید. به عنوان مثال، هنگام خرید یک ساندویچ، غذایی بخرید که رئیس شما دوست ندارد. مغز شما اکنون به شما می گوید منتظر عواقب آن باشید. اما قطعاً می توانید ببینید که واقعاً هیچ اتفاق بدی نمی افتد. یا به موقع به دندانپزشکی مراجعه نمی کنید و کمی دیر می کنید. مغز شما ممکن است به شما بگوید: “در حال حاضر به یک دندانپزشک جدید فکر کنید!” سپس متوجه می شوید که کاملاً اشتباه کرده اید و جای نگرانی نیست. به این ترتیب می توانید ترس خود را در تصمیم گیری کاهش دهید.

با استفاده از روش های فوق می توانید به تدریج نسبت به خود و تصمیمات خود اطمینان پیدا کنید و در مورد مسائل مهم زندگی خود تصمیمات انتقادی بگیرید.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا