علمی و پزشکی

۵ اثر منفی زیاده‌روی در مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها

شما یا فرزندتان چند بار از داروهای بدون نسخه برای تب، سرماخوردگی یا آنفولانزا استفاده کرده اید؟ مطالعات نشان می دهد که در بسیاری از کشورها، استفاده بی رویه از داروهای آنتی بیوتیک به طور چشمگیری افزایش یافته است که می تواند منجر به عواقب ناخوشایندی در یک دوره زمانی شود.

به گزارش دیباروز، اگرچه آنتی بیوتیک ها داروهای تجویزی هستند، اما معمولاً بدون نسخه در داروخانه ها در دسترس هستند. مقاومت آنتی بیوتیکی زمانی ایجاد می شود که آنتی بیوتیک ها برای مدت طولانی بیش از حد استفاده شوند. هند یکی از کشورهایی است که بالاترین میزان مقاومت ضد میکروبی را در جهان دارد.

مقاومت آنتی بیوتیکی زمانی رخ می دهد که باکتری در پاسخ به استفاده از این داروها تغییر کند. به گفته سازمان بهداشت جهانی (WHO)، عفونت هایی مانند ذات الریه، سل، سوزاک و سالمونلوز درمان دشوارتر می شوند زیرا آنتی بیوتیک های مورد استفاده برای درمان آن ها تا حدی اثربخشی خود را از دست داده اند.

به گفته پزشکان هندی، آنتی بیوتیک ها رایج ترین ترکیبات ضد میکروبی هستند که به طور فعال برای مبارزه با باکتری ها از طریق کشتن یا سرکوب رشد آنها استفاده می شود. با این حال، با ظهور تکنولوژی و دسترسی آسان به اطلاعات، در حال حاضر بسیاری از افراد بدون نسخه از این داروها استفاده می کنند که منجر به افزایش مقاومت ضد میکروبی و عوارض جانبی آن شده است.

به گزارش هندوستان تایمز، پنج اثر مضر استفاده بیش از حد از آنتی بیوتیک ها در زیر ذکر شده است:

1- عدم تعادل فلور روده: باکتری هایی که به حفظ تعادل روده و تضمین هضم و ایمنی مناسب کمک می کنند به فلور روده معروف هستند. استفاده بیش از حد از آنتی بیوتیک ها می تواند منجر به عدم تعادل روده شود و بخش زیادی از این باکتری ها را از بین ببرد که می تواند منجر به مشکلات دیگری شود.

2- اسهال: بسیاری از افراد اغلب از داروهای آنتی بیوتیکی برای درمان سرماخوردگی یا آنفولانزا در کودکان و همچنین بزرگسالان استفاده می کنند که اغلب منجر به عوارض جانبی ناخواسته بسیاری می شود. بر اساس مطالعه ای که توسط کارشناسان مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها انجام شد، کودکانی که معمولاً برای درمان عفونت های دستگاه تنفسی فوقانی مانند سرفه، سرماخوردگی و غیره آنتی بیوتیک دریافت می کنند، بیشتر در معرض ابتلا به گونه های باکتری مقاوم به آنتی بیوتیک به نام انتروکولیت هستند. آنها غشاهای کاذب هستند. این عفونت باکتریایی در روده انسان وجود دارد و می تواند باعث اسهال شدید شود. این باکتری ها سالانه هزاران کودک و بزرگسال را می کشند.

3- عفونت‌های قارچی: در حالی که آنتی‌بیوتیک‌ها برای از بین بردن باکتری‌های مضر طراحی شده‌اند، باکتری‌های خوب را نیز از بین می‌برند که به محافظت از افراد در برابر عفونت‌های قارچی کمک می‌کنند. به همین دلیل، افرادی که آنتی بیوتیک مصرف می کنند اغلب در قسمت های خاصی از بدن مانند دهان، گلو و واژن دچار عفونت قارچی می شوند.

4- تداخلات دارویی: آنتی بیوتیک ها گاهی با سایر داروها تداخل کرده و اثربخشی آنها را در برابر بیماری کاهش می دهند. این ترکیبات همچنین می توانند عوارض جانبی سایر داروها یا آنتی بیوتیک ها را بدتر کنند. برخی از آنتی بیوتیک ها آنزیم های کبدی را تحریک می کنند که باعث افزایش یا کاهش اثربخشی تعدادی از آنتی بیوتیک ها، داروهای قلبی، داروهای صرع و داروهای ترکیبی می شود.

5- مقاومت ضد میکروبی: باکتری ها سعی می کنند در صورت استفاده مداوم از آنتی بیوتیک ها، ترکیب خود را تغییر دهند یا آنزیم های خاصی را آزاد کنند تا زنده بمانند و به همین دلیل مقاومت در برابر آنتی بیوتیک هایی که قبلا موثر بوده اند ایجاد می شود.

انتهای نامه

دکمه بازگشت به بالا