جلوگیری از عود زگیل تناسلی

مراقبت بعد از درمان زگیل تناسلی

مراقبت بعد از درمان زگیل تناسلی میتواند به شما جهت جلوگیری از عود و بازگشت زگیل تناسلی کمک کند.  یکی از این روش ها استفاده صحیح از صابون برای رفع زگیل است. همانطور که میدانید  قیمت صابون گانودرما برای خرید و جلوگیری از عود مجدد بیماری بسیار مقرون بصرفه است. همینطور رعایت این نکات میتواند به پیشگیری از زگیل تناسلی کمک کند. بسیاری از کسانی که به زگیل تناسلی مبتلا هستند و آن را درمان می‌کنند همیشه هراس و ترس از برگشت و عود کردن دوباره بیماری را را دارند. انتخاب بهترین روش درمان میتواند این هراس و نگرانی را کم کند.

در حال حاضر به عنوان بهترین روش با مزیت های بیشتر نسبت به سایر روش ها و عوارض کمتر شناخته شده است. در لیزر زگیل تناسلی احتمال عود و بازگشت مجدد بیماری نزدیک به صفر است. بهتر است برای عدم بازگشت و عود مجدد بیماری در اولین مرحله بهترین روش درمان که همان لیزر است را انتخاب کنید و در اولین فرصت درمان را آغاز کنید.

تعویق در درمان باعث بروز عوارضی خواهد شد که زندگی شخصی و طبیعی فرد را دچار اختلال خواهد کرد. اگر در حین این بیماری به بیماری پیسی نیز مبتلا شدید، استفاده از صابون گانودرما برای پیسی می تواند یکی از راهکار های عالی برای شما باشد. باید مراقبت بعد از درمان زگیل تناسلی را انجام بدهید تا عارضه مجدد باز نگردد و عود نکند.استفاده کردن از روش لیزر برای برداشتن زگیل تناسلی نیازی به مراقبت ندارد.با رعایت چند نکته میتوانید از برگشت و عود زگیل جلوگیری کنید.

زگیل تناسلی |عود

آیا زگیل تناسلی خود به خود از بین می رود ؟

اجازه دهید ابتدا پاسخ این سوال را برای شما روشن کنیم و بعد احتمال برگشت زگیل تناسلی بعد از درمان را مورد بررسی قرار دهیم. چنانچه اشاره کردیم اکثر افراد مبتلا به عفونت HPV حتی نمی‌دانند که این بیماری در بدن آنها وجود دارد. عفونت‌های مربوط به زگیل تناسلی معمولا خودبخود از بین می‌روند. کارآزمایی‌های بالینی نشان داده‌اند که حدودا 2 سال زمان لازم است تا سیستم ایمنی بدن به طور طبیعی بر علیه ویروس اچ پی وی بجنگد و نهایتا آن را از بین ببرد.

به دو نکته مهم توجه کنید: اول آنکه به نظر می‌رسد افرادی که بدن آنها طی دو سال موفق به نابودی HPV نمی‌شود، ریسک بیشتری برای ابتلا به سرطان دارند و دوم آنکه عدم آگاهی افراد از ابتلای خود به ویروس اچ پی وی موجب می‌شود تا بدون آنکه بدانند آن را به شریک جنسی خود انتقال دهند. ماهیت مرموز این ویروس سبب می‌شود تا ضرورت تزریق واکسن زگیل تناسلی بیشتر مد نظر قرار گرفته و توصیه شود.

ریشه کن شدن زگیل تناسلی

درمان زگیل تناسلی به وسیله پمادهای موضعی، مکمل‌های غذایی تقویت‌کننده سیستم ایمنی، راهکارهای خانگی، کرایوتراپی (سرما درمانی و ایجاد انجماد)، لیزر درمانی و جراحی صورت می‌گیرد. برخی از پزشکان استفاده از لیزر CO2 را یکی از بهترین و موثرترین روش‌های درمان زگیل تناسلی در خانم‌ها و آقایان می‌دانند. مطالعات نشان داده است که درصد برگشت زگیل تناسلی بعد از درمان با استفاده از لیزر به مراتب کمتر از روش‌هایی مثل کرایو است. همچنین لیزر عوارض جانبی خاصی ندارد. برای ریشه کن شدن زگیل تناسلی تنها در صورتی از روش جراحی استفاده می‌شود که اندازه زگیل‌های تناسلی خیلی بزرگ بوده و به دیگر روش‌های درمانی پاسخ ندهند.

مراقبت بعد از لیزر زگیل تناسلی :

مناطقی در بدن که مرطوب هستند و لیزر زگیل در آن ناحیه انجام شده را حتما خشک نگه دارید زیرا رطوبت این مناطق موجب جذب عفونت می‌شود. بعد از درمان زگیل باید روزانه دو بار از پماد استفاده کنید. بعد از گذشت دو هفته می‌توانید از کرم های ترمیم استفاده کنید تا جای زخم زگیل از بین برود. مراقبت بعد از زگیل تناسلی بسیار ضروری است و باید رعایت کردن آن نکات را در نظر بگیرید.

نکات لازم جهت عدم بازگشت زگیل تناسلی :

رعایت نکات زیر میتواند از بازگشت بیماری جلوگیری کند. همینطور افرادی که مبتلا نشده اند نیز بهتر است این نکات را رعایت کنند تا از ابتلا به این عارضه پیشگیری کنند.

  • اجتناب از ارتباط جنسی با افراد آلوده حتی اگر رابطه محافظت شده باشد.
  • عدم رفتار های پر خطر جنسی
  • از ارتباط جنسی با شریک های جنسی متنوع جلوگیری کنید.
  • جلوگیری از شروع رابطه جنسی در سنین پایین
  • تلاش در جهت ترک سیگار

خانم هایی که دچار زگیل تناسلی می‌شوند باید به طور منظم آزمایش بدهند. آقایان نیز به طور منظم به پزشک مراجعه کنند. استفاده از و لوازم پیشگیری ، اما کاندوم به طور کامل از بروز زگیل تناسیلی جلوگیری نمی‌کند. کاندوم تا حد زیادی ریسک ابتلا به زگیل تناسلی را در سر آلت تناسلی مردان و داخل واژن بانوان را کاهش می‌دهد. سعی کیند با رعایت نکات و مراقبت بعد از زگیل تناسلی برای همیشه خود را از این عارضه در امان نگاه دارید.

علت اصلی عود زگیل تناسلی

علت اصلی عود زگیل تناسلی را باید در بدن خود جستجو کنید. ویروس اچ پی وی که عامل اصلی بیماری زگیل تناسلی است پس از انتقال به بدن شما به طور مداوم در حال مبارزه با سیستم ایمنی بدن شما است. بنابراین مهمترین راه جلوگیری از ضعف سیستم ایمنی است.  سیستم ایمنی بدن شما را گلبول های سفید و آنتی بادی های موجود در خون شما تشکیل می دهند . سیستم دفاعی بدن یک زنجیره به هم پیوسته از ارگان های مختلف است که در راس آن طحال ، غدد لنفاوی و سلول های خونی هستند .

در زمانی که این ارگان ها ضعیف شوند ویروس ها می توانند تشکیل زگیل بدهند. در مواقعی که ویروس به طور کامل از بین برود شما هیچ علائمی را تجربه نمی کنید ، ولی اگر سیستم ایمنی شما توان از بین بردن کامل این ویروس ها را نداشته باشد  کرایو تراپی و یا لیزر تراپی است. در صورت عدم توفیق در درمان  با دو وضعیت روبرو خواهید شد .

این دو وضعیت عبارت است از :

ظهور مجدد زگیل ها

ظهور زگیل ها و علائم مرتبط با زگیل و تکثیر آنها در ناحیه تناسلی و آلت شما . در این وضعیت پزشک شما مجددا با کرایو تراپی و یا لیزر  زگیل ها  را بر میدارد ، ولی ویروس می تواند در بدن شما بماند

نهفته شدن ویروس ها

نهفته شدن ویروس در بدن و در انتظار ماندن ویروس برای فرصت مناسب .  هر زمان که سیستم ایمنی شما ضعیف شود ویروس ها ظاهر خواهند شد.  در هر صورت پس از برداشتن زگیل ها ویروس می تواند نهفته باقی بماند و در هر زمان که شما ضعف سیستم ایمنی داشتید دوباره بروز کند. بنابراین علت اصلی زگیل تناسلی ضعف سیستم ایمنی است.

آیا بعد از درمان زگیل تناسلی می توان رابطه جنسی داشت ؟

گفتیم که احتمال برگشت زگیل تناسلی بعد از درمان در صورتی‌که ویروس HPV به طور کامل از بین رفته باشد، بسیار اندک است و تقریبا وجود ندارد. با این توضیح پس از درمان زگیل تناسلی به راحتی می‌توان رابطه جنسی داشت. به طور کلی توصیه این است که افراد در همه روابط جنسی خود از کاندوم استفاده کنند. کاندوم شانس ابتلا به HPV را صفر نمی‌کند زیرا ممکن است زگیل‌های تناسلی در قسمت دیگری از بدن که توسط کاندوم پوشیده نمی‌شوند، وجود داشته باشند؛ اما کاندوم قطعا خطر ابتلا به اچ پی وی را در حد قابل توجهی کاهش خواهد داد.

دکمه بازگشت به بالا