عمومی

اعلام جزییات برنامه اقدام مشترک ۵ ساله ایران و عراق

طبق پایگاه داده دیباروز ،
به گفته وزارت تعاون ، کار و رفاه اجتماعی ، محمد شریعتمداری وزیر تعاون ، کار و رفاه اجتماعی طی جلسه ای با همتای عراقی خود یک برنامه عملیاتی مشترک را امضا کرد. این برنامه اقدام مشترک که از سال 1400 تا 1405 تدوین و به امضای وزیران کار دو کشور رسیده است ، به منظور توسعه همکاری مشترک در زمینه های آموزش فنی و حرفه ای ، کارآفرینی و اشتغال ، روابط کار ، رفاه اجتماعی و بیمه کار می کند.

محورهای برنامه کار مشترک برای دوره پنج ساله شامل تشکیل کمیته مشترک بین دو وزارتخانه به صورت تبادل هیئت ها یا شبه همکاری در زمینه آموزش فنی و حرفه ای ، سیستم مهارت ها و توسعه است. و بومی سازی آموزش. منابع و استانداردهای مربیان و کارآموزان بر اساس استانداردهای جهانی و نیازهای بازار کار عراق.

این سند همچنین تأیید همکاری و شرکت در مسابقات مهارت های ملی در دو کشور ، برگزاری دوره های آموزشی برای مربیان عراقی و مبادله مربیان در زمینه های مورد نیاز است.

علاوه بر این ، در زمینه روابط کار ، دو طرف شامل طبقه بندی مشاغل مطابق با استانداردهای بین المللی ، آموزش در بازرسی کار ، اجرای قوانین کار فعلی ، شیوه های مذاکره جمعی ، گفتگوی اجتماعی و اختیارات حل اختلاف کار ، قانون کار ، و تبادل تجربیات در زمینه مناسب کار ، کار آینده و تبادل تجربیات همکاری در مورد ساختار سه جانبه.

همکاری و تبادل تجربیات در زمینه مراقبت و امنیت اجتماعی ، از جمله توانبخشی شغلی ، کارگاه های پشتیبانی ، روش های ارائه خدمات مشاوره ای برای معلولان ، همکاری در زمینه تجهیزات کمک توان بخشی به معلولان ، پشتیبانی از راه حل های زنان و کودکان آواره ، و مبادله کنید. اطلاعات و تجارب تأسیس ، ثبت نام و راه اندازی تعاونی های استخدام برای جویندگان کار با معلولیت و زنان سرپرست خانوار از دیگر موارد برجسته در این سند است.

دو طرف همچنین اقدامات مشترکی را در زمینه آموزش تخصصی توانبخشی ، کاردرمانی ، فیزیوتراپی ، رشد یکپارچه کودکان و در زمینه امنیت اجتماعی انجام خواهند داد ، از جمله چگونگی تأمین مالی گسترش پوشش بیمه برای گروه های خاص ، و در بخش غیررسمی توافق شد كه از صدمات شغلی جلوگیری شود.

از جمله مباحث دیگری که در برنامه کار مشترک مورد توافق قرار گرفته است ، آموزش استفاده از روش های دیجیتالی جدید در زمینه بیمه های اجتماعی و برگزاری جلسات بین تعاونی های استخدام و معلولان به منظور انتقال تخصص و همکاری مشترک است.

همکاری و تبادل تجربیات در زمینه کارآفرینی و اشتغال ، از جمله آموزش مربیان عراقی در زمینه آمار و تجزیه و تحلیل بازار کار با استفاده از تخصص جمهوری اسلامی ایران و برگزاری دوره ها و کارگاه های تخصصی برای آموزش نیروی انسانی مورد نیاز در این زمینه . سیستم اطلاعاتی بازار کار و برنامه ها و برنامه های اولویت دار برای اشتغال و کارآفرینی ، مانند مشاغل از خانه ، تعاونی ها ، و همچنین راه های تقویت بخش خصوصی و تعاونی برای ایجاد فرصت های شغلی ، روش های تأمین مالی و سرمایه گذاری در فعالیت های کارآفرینی ، کمک در ایجاد دفاتر یا بودجه برای فرصت های شغلی و نظارت بر مitutionsسسات: شناسایی روش های جدید استخدام ، مشاوره شغلی و شغلی و جلوگیری از استخدام غیررسمی از مهمترین مواردی است که در سند قرارداد مشترک مورد تأکید قرار گرفته است. برنامه اقدام بین دو طرف.

دکمه بازگشت به بالا