اقتصادی

افزایش هر ۱۰ درصد از پهنای باند، یک درصد به تولید ناخالص ملی می‌افزاید

دیباروز/ خراسان رضوی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: زیرساخت استفاده از تمام خدمات موجود در دنیای ارتباطات امروز است. در حال حاضر هر 10 درصد افزایش در توسعه پهنای باند می تواند به یک درصد افزایش در کل توسعه ملی منجر شود.

عیسی زریبور عصر امروز 25 بهمن ماه در مراسم افتتاحیه پروژه توسعه شبکه فیبر نوری (FTTX) که به صورت ویدئو کنفرانس در مرکز تلفن انقلاب مشهد برگزار شد، در خصوص اهمیت توسعه شبکه های اینترنتی در کشور گفت: امروز زندگی انسان با فناوری اطلاعات و ارتباطات محدود است و تمامی عرصه های زندگی او را تحت تاثیر قرار می دهد. از اقتصاد و فرهنگ گرفته تا آموزش و سایر زمینه ها با ارتباطات و فناوری اطلاعات مرتبط است و تصور زندگی بدون آن غیرممکن است.

وی افزود: دولت سیزدهم با درک اهمیت این امر به دنبال ایجاد یک زیرساخت ارتباطی پرسرعت، پایدار و ایمن برای همه شهروندان در سراسر کشور است.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات تصریح کرد: از این رو در جلسات سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی مقرر شد زیرساخت های حمایتی فراهم شود. با همراهی اعضای کمیته، همچنین توافق شد که بین سه تا پنج درصد از سهم دولت از هزینه برای توسعه پروژه FTTH هزینه شود. همچنین به دنبال یافتن ابزارهای پشتیبانی خارج از وزارتخانه بوده ایم و تعاملات جدی با سایر وزارتخانه ها مانند وزارت نیرو برای استفاده از زیرساخت های انتقال نیرو برای رساندن فیبر به منازل مردم داریم.

زارع پور خاطرنشان کرد: در لایحه بودجه سال 1401 دو اقدام اساسی برای توسعه ارتباطات انجام شد. اولاً، بر اساس یکی از مفاد لایحه بودجه پیشنهادی، کلیه دستگاه‌های اجرایی کشور موظفند در صورت لزوم، زیرساخت‌های موجود اعم از کانال‌ها، تیرهای برق، دکل‌های انتقال و غیره را برای توسعه عمران فراهم کنند. شبکه فیبر نوری کشور با تعرفه تعیین شده توسط مرجع در اختیار بخش خصوصی قرار می گیرد.

وی ادامه داد: همچنین تسهیلاتی را برای بخش خصوصی بررسی کردیم که می‌توان با استفاده از آن تقاضا در این بخش برای سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌های مخابراتی کشور ایجاد کرد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: اولین قدم برای شبکه ملی اطلاعات ایجاد شبکه پرسرعت و باکیفیت در سراسر کشور است که در صورت تحقق این امر می توان گام دوم را برداشت. در صورت تحقق این شبکه، کیفیت ارائه خدمات اطلاعاتی مورد نیاز مردم نیز ارتقا می یابد. از این رو با ایجاد شبکه ای پرسرعت و خدمات باکیفیت، تلاش می کنیم تا به مردم ذائقه فناوری را در مدیریت جامعه ببخشیم.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا