فرهنگ و هنر

تکرار یک اشتباه در برنامه مهران مدیری

شعر منسوب به مولانا پیش از این بارها جعلی اعلام نشده بود، اما اکنون با وجود یادآوری قبلی، مجدداً توسط مولانا در برنامه «دورهمی» نامگذاری شده است.

به گزارش دیباروز، خواندن شعر ساختگی یا اشتباه در این زمینه اتفاق تازه ای در دورهمی نیست. اما اخیراً بازخوانی شعر جعلی منسوب به مولانا در مسابقه «دورامی» با واکنش‌های شدید مواجه شده است.

ماجرا از این قرار است که در یکی از برنامه های مسابقه دورهمی (که پخش آن از نوروز 1401 آغاز شد) شرکت کننده می گوید می خواهم برای مولانا شعری بخوانم و بخوانم: من از شیر برکت دارم.

«هر بار که سعی می‌کنم عمل کنم، استراتژی/رنج بعد از رنج، زنجیره‌ای پشت سر هم می‌آید.»

مهران مدیری به عنوان مجری برنامه از قرائت خود تمجید کرد و ضمن درخواست از نعمت شعبان نژاد بازیگر برای توضیح این شعر گفت: این شعر بسیار زیباست یعنی می توان تمام زندگی را از این زندگی زندگی کرد.

سپس کارگردان مفهوم این دو قطعه را توضیح داد. که با شوخی شعبان نژاد همراه شد که «مولوی به هرکسی چیزی می گوید، من اخلاقش را نمی فهمم»؛ «مولانا به همه چیز می گوید، من اخلاقش را نمی فهمم». البته در مورد شعری که اصلا از رومی نیست!

این در حالی بود که کارگردان همچنان خواندن این دو بیت «از مولانا» را توصیه می کرد و معتقد بود درک این شعر زندگی انسان را تغییر می دهد.

تکرار خطا در برنامه مهران مدیری

اسماعیل امینی شاعر، مدرس دانشگاه و از اعضای کمپین مبارزه با جعل در واکنش به این اتفاق نوشت:

پیش از این در سال 1399 دکتر سید محمود انوشه در بخشی از برنامه تلویزیونی «دورهمی» همین ابیات منسوب به مولانا را ارائه کرد و سپس آنها را خواند و گفت که ساختار زندگی خود را تغییر داده و به کسانی که آنها را توصیه می کنند توصیه می کند. میتوانست. .

در پی این ماجرا کمپین مبارزه با نشر جعلیات به راه افتاد که چند سالی است با فرزندان تعدادی از نویسندگان، شاعران و اساتید دانشگاه در زمینه معرفی آثار ادبی جعلی فعالیت داشته و با اشاره به اینکه در گذشته فعالیت داشته است. . وی جعل این ابیات منسوب به مولانا را اعلام کرد و به نقد این داستان پرداخت.

قبل از آن، “این افکار من برای روزهایی است که تمام شب صحبت می کنم”; مهمان برنامه «دورهمی» شعری منسوب به همام تبریزی و الرومی و منسوب مهران مدیری به حافظ خواند.

همچنین در مسابقه «دورامی»، بخشی از نثر سعدی در گلستان، «الحمدلله…» به صورت شعر توسط یکی از شرکت کنندگان خوانده شد و با واکنش و تذکری همراه نبود. .

از دیگر ابیات جعلی که به نام مولانا در فضای مجازی و در زندگی واقعی تحویل داده می شود، می توان به «بگو که دلم در بند دوستم کجاست/ بگو چشمم کجاست پس از دیدار»، «تا ذوب شدم، سراب دیدم/ دریا وقتی». شدم، حباب دیدم / فهمیدم، بی احتیاطی خود را دیدم / بیدار شدم و خودم را در خواب دیدم “و … اشاره کرد.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا